رقابت پا به پای كرونا و الكل تقلبی

قربانیان مصرف الكل به 121 نفر افزایش یافت

رقابت پا به پای كرونا و الكل تقلبی

تعداد قربانیان مصرف الكل‌های تقلبی از رقم 100 هم فراتر رفت و هر روز بر تعداد استان‌های درگیر و قربانیان افزوده می‌شود. رشد جان‌باختگان در برخی استان‌ها از قربانیان كرونا هم جلو زده و در تعدادی از استان‌ها برابری می‌كند. در حالی كه پزشكان درباره خطرات مصرف الكل به صورت خوراكی و عدم تاثیر آن در پیشگیری در كرونا هشدار داده‌اند، اما برخی افراد كه اغلب آنها جوان هستند هنوز با این باور غلط اقدام به مصرف خوراكی الكل می‌كنند. نخستین بار یازدهم اسفند امسال معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره توزیع الكل متانول به جای الكل اتانول در داروخانه‌ها هشدار داد. بعد از آن هم ویدئویی در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد كه نشان می‌داد، سودجویان با مخلوط كردن وایتكس با متانول، رنگ آن را از بین برده و آن را به‌جای اتانول می‌فروشند.


فریب فضای مجازی را نخورید
دكتر رسول شادنیا/ رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان
این روزها شاهد انتشار برخی كلیپ‌ها در فضای مجازی هستیم كه نحوه تشخیص الكل طبی و صنعتی را با روش‌هایی مثل حرارت دادن آموزش می‌دهند. باید هشدار دهیم كه این روش‌ها به هیچ وجه علمی و كارساز نیست و از روی شاخص‌هایی مثل رنگ نمی‌توان الكل طبی را از انواع دیگر الكل تشخیص داد. این روش تنها در آزمایشگاه امكان‌پذیر است. به همین جهت از هموطنان تقاضا داریم، از مصرف خوراكی
هر‌نوع الكل خودداری كنند.




تعقیب توزیع‌کنندگان
علی بیرانوند/  معاون دادستان اهواز
با شیوع ویروس كرونا و كم شدن موجودی الكل اتانول در بازار، برخی سودجویان اقدام به دست‌كاری الكل متانول و تغییر رنگ آن با استفاده از مایع سفیدكننده كرده و آن را به جای اتانول به فروش می‌رسانند. افراد به تبلیغات دروغین فضای مجازی كه اغلب هم فاقد سندیت علمی است توجه نكنند. با توجه به حرمت شرعی و منع قانونی مصرف مشروبات الكلی در كشور، مصرف‌كنندگان و افرادی كه در تهیه و توزیع مشروبات الكلی دست دارند، مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرند.