مکتبِ کرونا در روز جمعه

مکتبِ کرونا در روز جمعه

دکتر کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر

جمعه بود و بعدازظهر روز ماقبل، با حکم رئیس‌جمهور محترم مسؤولیت نهادی را برعهده گرفتم که در سالیانی دورتر سال‌ها در لباس آن خدمت کرده بودم. دیروز جمعه بود، اما فرصت‌ها برای هماهنگی و تسریع در ارائه خدمات تنگ بود. اولین جلسه شورای معاونین جمعیت هلال احمر را برگزار کردیم و خوشبختانه با ارائه گزارش کارها و اقدامات توانستیم برنامه‌ریزی اولیه را برای روزهای سخت پیش‌رو آغاز کنیم.
در یکی از دشوارترین شرایط کشور، جمعیت هلال‌احمر باید نقش ویژه‌ای داشته باشد و همین کار را سخت می‌کند، به خصوص وقتی در آغاز یک راه پرفراز و نشیب قرار داشته باشید. هدف‌گذاری اولیه این است که در روزهای آینده بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی هلال احمر برای تامین نیازمندی‌های حوزه بهداشت و درمان بیشتر بهره ببریم. وسایل حفاظتی فردی و تخصصی، دارو و دیگر اقلام مورد نیاز باید با بهره‌گیری از توان داخلی و خارجی تقویت شود. باید بتوانیم در کنار تغذیه کادر درمانی در بیمارستان‌ها، امدادگران خود را نیز در صحنه عمل و در مواجهه با این بیماری مورد حفاظت قرار دهیم. بعلاوه با تامین و توزیع دارو در شبکه‌های داروخانه‌ای کشور، مایه دلگرمی برای بیماران و مردم باشیم.
خوشبختانه کار راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها شروع شده و امیدواریم با تقویت و تسریع در امور در همه نقاط مورد خطر در کشور بتوانیم از این طریق بخشی از بار تخت‌های بیمارستانی را برای رسیدگی به بیماران بدحال کاهش دهیم. به همه اینها اضافه کنید رسیدگی به مناطق محروم و حاشیه ای که می‌تواند مولد این بیماری در سراسر کشور باشد؛ قطعا باید با استفاده از ظرفیت‌های خیرین و داوطلبان از سلامت آنها نیز مراقبت کنیم تا سلامت آحاد جامعه در خطر قرار نگیرد.
ویروس کرونا به همه ما یک بار دیگر یادآوری کرده که سرنوشت همه ما به هم وابسته است. نمی‌توانیم راحت و آسوده در خانه زندگی کنیم، اگر همسایه ما در سلامت و آرامش نباشد. این روزهای سخت قطعا با همدلی و هم افزایی همه مسؤولان، نهادهای خدمت‌رسان و مردم شیرین
خواهد شد.