دعوا بر سر نان در ترکیه

اعلام قرنطینه 48 ساعته از سوی دولت اردوغان منجر به درگیری شهروندان بر سر مواد غذایی شده است

دعوا بر سر نان در ترکیه



 اعلام قرنطینه 48 ساعته شهرهای مختلف تركیه، شوك سختی را به شهروندان این كشور وارد كرده است. وزارت كشور تركیه جمعه‌شب در بیانیه‌ای اعلام كرد از بامداد شنبه تا بامداد دوشنبه برای مقابله با شیوع بیشتر ویروس كووید ـ ۱۹ در ۳۱ استان این كشور منع آمدوشد برقرار خواهد بود. البته قبل از اعلام رسمی این موضوع، برخی رسانه‌های تركیه‌ای پیش بینی كرده بودند كه دولت این كشور، به مدت 48 ساعت در این كشور قرنطینه عمومی اعلام خواهد كرد اما برخی رسانه‌ها و منابع دیگر، نسبت به این ادعا به دیده تردید نگاه می‌كردند. وزارت كشور تركیه در بیانیه خود، از شهروندان خواست آرامش خود را حفظ و از هجوم به فروشگاه‌ها و اماكن عمومی خودداری كنند.
 دولت اردوغان، در حالی این فرمان عمومی را ابلاغ كرد كه روز جمعه مرگ 98 نفر دیگر بر اثر ابتلا به كرونا از تركیه تایید شد. تاكنون 1006 نفر در تركیه بر اثر ابتلا به كرونا جان خود را از دست داده‌اند. شمار مبتلایان قطعی به كرونا در تركیه اكنون به 47 هزار و 29 نفر رسیده كه 2423 نفر از آنان بهبود یافته‌اند. قبل از اعلام قرنطینه 48 ساعته، دولت آنكارا از اعمال محدودیت‌های جدید در این كشور از جمله ممنوعیت ورود و خروج خودروها در ۳۰ شهر بزرگ خبر داده بود.
 درگیری مردم بر سر نان
پس از اعلام قرنطینه عمومی و 48 ساعته در تركیه، شهروندان این كشور در معدود ساعات منتهی به قرنطینه به فروشگاه‌های مواد غذایی هجوم بردند. موضوعی كه با توجه به نوع اعلام این خبر از سوی دولت تركیه قابل پیش‌بینی بود. همین مسأله به بروز درگیری‌هایی در صف طولانی خرید محصولات غذایی و نان منجر شد. انتشار فیلم درگیری بر سر خرید نان در شهر كایسری در تركیه، تنها نمونه‌ای از این موارد محسوب می‌شد. از سوی دیگر، دولت تركیه اعلام كرده است كه طی 48 ساعت پیش رو، با هر شهروندی كه قرنطینه را نقض كرده و در خیابان‌ها تردد كند، به سختی برخورد خواهد شد. در این خصوص، دولت تركیه و پلیس این كشور حق دارند ضمن دستگیری افراد نقض‌كننده قرنطینه، به استناد به مفاد 282 قانون بهداشت عمومی (‌كه مربوط به مجازات نقض دستورات الزامی وزارت بهداشت در تركیه است) و ماده 195 قانون مجازات عمومی در تركیه آنها را جریمه، محاكمه و حتی روانه زندان كنند.
 جدال كرونایی سیاستمداران
ماجرا كمی پیچیده به نظر می‌رسد! احزاب مخالف و در راس آنها، حزب جمهوریخواه خلق (CHP) معتقدند بسته ارائه شده از سوی اردوغان برای مواجهه با ویروس كرونا،كارآمد نبوده و صرفا منجر به پیچیده شدن بیشتر اوضاع می‌شود. دولت تركیه اعلام كرده است كه قصد دارد برای جبران خسارات ناشی از ویروس كرونا، تعلیق سه تا شش ماهه پرداخت مالیات از سوی شهروندان را در دستور كار قرار دهد.
همچنین دولت اردوغان از حمایت‌های اجتماعی و درمانی از مبتلایان، حمایت از كارگران بیكار شده و بنگاه‌های تعطیل شده در این كشور خبر داده است. با این حال محدوده این حمایت‌ها هنوز مشخص نیست! از سوی دیگر، طرح دولت تركیه مبنی بر حمایت و نگهداری از اتباع 80 سال به بالا در تركیه (در دوران شیوع كرونا) كه به تنهایی زندگی می‌كنند، اگرچه به لحاظ انسانی اهمیت دارد، اما دامنه بسیار محدودی از شهروندان را شامل می‌شود. شهروندان تركیه‌ای خواستار ارائه طرح فراگیر اردوغان برای مواجهه با تبعات شیوع كرونا، هم در بعد درمانی و هم در بعد اقتصادی و اجتماعی هستند.
 وحشت اردوغان از عوارض سیاسی كرونا
مجموع این موارد سبب شده است تا رئیس‌جمهور تركیه در شرایط دشواری قرار گیرد. اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر با حداقل آرای ممكن در برابر رقبای خود پیروز شد. او حتی ناچار شد برای جلوگیری از شكست خود، با حزب ملی گرای تركیه به رهبری «دولت باغچه لی» متحد شود. اما انتخابات شوراهای محلی در سال گذشته، زنگ خطر را برای رئیس جمهور تركیه به صدا در آورد. ضمن آن كه برخی هم‌پیمانان سابق اردوغان مانند عبدا... گل، علی باباجان و احمد داوود اوغلو از حزب عدالت و توسعه جدا شده و بخشی از طرفداران این حزب را نیز طی ماه‌های اخیر به سوی خود جذب كرده‌اند. اردوغان از این كه شیوع كرونا به عاملی جهت تسریع روند سقوط وی از قدرت تبدیل شود، نگران است. او هم‌اكنون رویای بقای دائمی خود در قدرت را نقش بر آب می‌بیند.