#  من   _ حریف  _ شما  _  هستم

هشدار رزمنده ایرانی در قایق تندرو به ناوچه آمریکایی بازتاب گسترده‌ای داشت

# من _ حریف _ شما _ هستم

همزمان با روزهایی که یادآور تقابل دریایی ایران و آمریکا در سال 67 است، انتشار اخباری از رویارویی نیروهای ایرانی و آمریکایی در خلیج‌فارس و موضع‌گیری‌های مقامات دو کشور بر تنش‌ها میان تهران و واشنگتن افزوده و انتشار تصاویری از حضور مقتدرانه نیروهای ایرانی در این رویارویی، فضای مجازی را پر کرده است. در 29 فروردین 67 بود که نیروی دریایی آمریکا به بهانه اصابت یک مین دریایی ایران به ناو آمریکایی، به دو سکوی نفتی کشورمان حمله کرد و با توجه به این‌که نیروهای ایرانی درگیر جنگ با عراق بودند در این حمله متحمل خساراتی شدند، اما اکنون 32 سال پس از آن اتفاق، این ایران است که سیاست‌های خود را در آب‌های خلیج فارس دیکته می‌کند. بر اساس اخبار اعلام شده و تصاویری که از رویارویی اخیر میان نیروهای دریایی ایران و آمریکا منتشر شده است، 11 شناور تندروی نیروی دریایی سپاه در برابر کشتی‌های آمریکایی مانوری از قدرت را به نمایش گذاشتند. مانوری که از سر اقتدار و نشاندهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن توان نظامی و دفاعی خود برای پاسداری از مرزهای آبی و خاکی کشورمان است. بیشتر از هر چیز نمایی از این ویدئو که در آن سرباز ایرانی سوار بر قایق موتوری با انگشت اشاره به سرنشینان ناوچه آمریکایی هشدار می‌دهد مورد توجه کاربران ایرانی و غیرایرانی فضای مجازی قرار گرفت. بسیاری این رفتار سرباز ایرانی را ستوده و این رفتار را درسی از مکتب شهید حاج‌قاسم سلیمانی دانسته‌اند.

ناوگان پنجم دریایی آمریکا تحت فرماندهی مرکزی ایالات متحده در این باره بیانیه‌ای به شرح ذیل صادر کرد: در 15 آوریل 2020
(26 فروردین) 11 قایق سپاه پاسداران مکررا با ترددهای خطرناک و آزاردهنده برای چند فروند از کشتی‌های ما از جمله لویس پولر، پاول همیلتون، ‌فایربولت، سیروکو، رانگل و یو.اس.اس مائوی مزاحمت ایجاد کردند.
در این بیانیه با ادعای این‌که کشتی‌های آمریکایی در حال عملیات مشترک در آب‌های آزاد در شمال خلیج فارس بودند، آمده است: قایق‌های سپاه پاسداران بارها با سرعت و فاصله بسیار کم از کنار ما رفت و آمد کردند. از جمله چندین بار تقریبا از 50 متری کشتی لویس پولر و 10 متری کشتی یو.اس.اس مائوی عبور کردند. خدمه کشتی‌های ایالات متحده چندین بار از طریق رادیویی، بلندگو،‌ صوتی و حتی تیرهای اخطاری به نیروی دریایی سپاه هشدار دادند، اما هیچ جوابی دریافت نکردند. پس از حدود یک ساعت نیروی دریایی سپاه به هشدار ما پاسخ داده و از ما فاصله گرفتند.
نیروهای آمریکایی طبق معمول کمی هم جوسازی و اعلام کردند عملکرد خطرناک و بی‌احتیاطی نیروی دریایی سپاه خطر محاسبه غلط و تصادف را افزایش داد و مطابق با کنوانسیون مقررات بین‌المللی برای جلوگیری از برخورد در دریا نبود. این محتوا از سوی واشنگتن هم تایید شد مبنی بر این‌که این کشتی‌های جنگی آمریکایی در حال انجام عملیات مشترک با بالگردهای آپاچی در آب‌های بین‌المللی در خلیج فارس بوده‌اند.
پس از این بیانیه، شبکه الجزیره به نقل از منابعی در ایران مدعی شد که اقدام قایق‌های تندروی سپاه در انجام یک ساعت مانور در اطراف ناوگان دریایی ارتش تروریستی آمریکا در منطقه، پاسخی به تجاوز جنگنده آمریکایی به حریم هوایی ایران بوده است.
 واکنش پمپئو و اسپر
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پی ادعای سنتکام درباره «حرکت ناامن شناورهای نظامی ایران در نزدیکی کشتی‌های نیروی دریایی آمریکا» در پاسخ  به این سوال شبکه فاکس‌نیوز که آیا درباره این موضوع با وزارت دفاع آمریکا صحبت کرده است، گفت: ما به عنوان یک تیم در این‌باره صحبت کردیم. در حال ارزیابی این هستیم که چگونه به بهترین شکل پاسخ داده و نارضایتی خود را درباره اتفاقی که رخ داد منتقل کنیم.
اما نکته جالب این‌که پس از این اظهارنظر وزیر خارجه آمریکا، خبرنگار فاکس‌نیوز به نقل از مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا درباره موضوع قایق‌های تندروی ایرانی نوشته که شرایط عادی است.
 پاسخ مقامات ایران
اظهارات پمپئو البته از سوی مقامات ایرانی بی‌پاسخ نماند و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به تحولات اخیر در خلیج فارس تاکید کرد: چیزی که باعث ناامنی در منطقه خلیج فارس می‌شود درواقع حضور غیرقانونی و متجاوزانه آمریکایی‌هاست که از آن طرف دنیا در کنار مرزهای ما حضور یافته‌اند و از این ادعاهای بی‌خود هم می‌کنند.
به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار کرد: قطعا مردم ما بصیر هستند و می‌بینند حق با چه کسی است؛ ما در خانه خودمان هستیم و آنها از آن سوی دنیا آمده‌اند تا برای کشورهای منطقه با تهدید و تحریم مشکل درست ‌کنند.
همچنین وزیر خارجه کشورمان به ادعای آمریکا مبنی بر نزدیک شدن کشتی‌های ایرانی به ناوهای آمریکا واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف، در زیر یکی از توییت‌های قدیمی خود نوشت: یادآوری سالانه!
وی در توییت قدیمی خود نوشته بود: به نظر نیروی دریایی آمریکا نمی‌تواند مسیر خود را در آب‌های‌مان پیدا کند؛ شاید دلیلش این باشد که هنوز نامش را درست نفهمیده‌اند. اسم آن خلیج فارس است و از ۲۰۰۰ سال قبل از به‌وجود آمدن آمریکا با این نام صدا می‌شد. شاید آنها نمی‌دانند ۷۰۰۰ مایل دورتر از وطن خود و در حیاط پشتی‌مان
چه کار می‌کنند.
 در شرایطی کنونی و با توجه به بحران فراگیر کرونا و خسارات فراوانی که در ایالات متحده به‌بار آورده،‌ محتمل به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها برای رهایی از فشار افکار عمومی ناشی از ناکارآمدی که برای پیشگیری و درمان این بیماری، به فکر اقدامات ایذایی در خلیج‌فارس،‌ تنگه هرمز و سواحل مکران باشند اما برخورد دریایی اخیر نشان داد که نیروی دریایی جمهوری اسلامی در چارچوب اصل دفاع از حاکمیت ملی ایران در چارچوپ قوانین بین‌المللی جدی است و با هیچ نیروی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شوخی ندارد.