دود سبک زندگی ما در چشم ماهی‌ها

ماهی‌های ساکن اعماق اقیانوس‌ها هم از تغییرات اقلیم آسیب می‌بینند

دود سبک زندگی ما در چشم ماهی‌ها


نتایج تحقیقات تازه نشان می‌دهد سبك زندگی ضد محیط‌زیستی ما حتی می‌تواند روی جاندارانی اثر بگذارد كه در اعماق دریا زندگی می‌كنند! جالب اینجاست ماهی‌هایی كه در كف دریاها زندگی می‌كنند نسبت به سایر گونه‌ها، مقاوم‌تر هستند. آنها قادرند
در برابر فشار زیاد ناشی از آب در ته اقیانوس‌ها، كمبود نور خورشید و مقادیر ناچیز مواد غذایی مقاومت كنند و به حیاتشان ادامه دهند. اما نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد آنها در برابر تغییرات اقلیمی آب‌های پیرامونشان بسیار حساس هستند.
تیمی از محققان، بخش‌های مختلفی از بستر دریا در خلیج كالیفرنیا را بررسی كردند و دیدند تغییرات دما و اكسیژن اثر زیادی روی جمعیت ماهیان داشته است. به‌خصوص این‌كه محققان دریافتند آب‌های گرم با میزان پایین اكسیژن، برای ساكنان بخش‌های عمیق دریا مناسب نیستند  و یعنی این موجودات در برابر تغییرات آب‌وهوایی آسیب‌پذیرند؛ چیزی كه دانشمندان پیشتر پیش‌بینی نكرده بودند.
خلیج كالیفرنیا كه بین شبه‌جزیره باجا كالیفرنیا و كشور مكزیك واقع شده‌است مكان مناسبی برای بررسی این موضوع بود. چون با توجه به جغرافیایی كه دارد این امكان برایش فراهم شده تا در نواحی مختلف و نزدیك به هم خلیج، شاهد محیط‌هایی با شرایط مختلف باشیم. محققان این پروژه، زیردریایی كنترل‌شونده‌ای را به پنج ناحیه مختلف از این خلیج فرستادند. این وسیله در ویدئویی كه گرفته، اطلاعات مربوط به 48 گونه مختلف از ماهیان این منطقه را جمع‌آوری كرده‌است. همچنین شرایط محیطی هر منطقه (دما، میزان اكسیژن، عمق هر ناحیه، مختصات جغرافیایی و بررسی كف دریا از نظر صخره‌ای یا شنی بودن آن) اندازه‌گیری شده است. این بررسی‌ها نشان داد اكسیژن و دما بیشترین تاثیر را روی جمعیت ماهیان آن مناطق داشتند.
آب‌های گرم و غنی از اكسیژن میزبان ماهیان زیادی بودند. اما هرچه میزان اكسیژن یك ناحیه كمتر می‌شد شاهد كاهش تنوع ماهیان آن منطقه بودیم. با این حال در مناطقی هم با وجود اكسیژن پایین، ماهی‌ها قادر به زندگی بودند و این برای محققان این پروژه بسیار شگفت‌آور بود. آنها مشاهده كردند كه دو گونه از
روده ماهیان (cusk eels ) و گربه كوسه گل صدفی (lollipop catsharks) توانایی زندگی در محیط‌های دور از شرایط ایده‌آل را دارند.
همچنین انتظار می‌رفت در قسمت‌های بزرگی از كف دریا با اكسیژن بسیار كم هیچ‌گونه جانداری زندگی نكند. با این حال در یكی از مناطق دیده شد كه گونه‌ای ماهی قادر به زندگی در آنجا بود. تنها منطقه‌ای كه هیچ‌گونه ماهی‌ای در آن وجود نداشت منطقه‌ای با آب بسیار گرم و میزان اكسیژن بسیار پایین بود. زیرا سوخت‌وساز جانداران در محیط‌های گرم بالا می‌رود و در نتیجه جاندار به اكسیژن بیشتری نسبت به شرایط طبیعی نیاز دارد. همچنین این تیم پیش‌بینی كرد كه تغییرات اقلیم ممكن است خلیج مكزیك را در قرن حاضر تغییر دهد. دراین‌صورت این خلیج گرم‌تر خواهد شد و میزان اكسیژن موجود در آن نیز كاهش پیدا خواهد كرد. گونه‌هایی از ماهیان در خلیج كالیفرنیا وجود دارند كه به طور ناباورانه‌ای در آب‌هایی با اكسیژن بسیار كم زندگی می‌كنند. اما حتی اگر دما كمی افزایش پیدا كند با این اكسیژن كم، دیگر برای مدت زمان طولانی قادر به ادامه حیات نخواهند بود.
بسیاری از قسمت‌های این خلیج دارای عمق پایین و اكسیژن محدود است. بنابراین بیشترین تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی را در این مناطق شاهد خواهیم بود زیرا مناطقی هستند كه شرایط سختی دارند. همچنین دارای ماهیانی هستند كه در شرایط سخت‌تر نمی‌توانند به‌خوبی زندگی كنند. این احتمال وجود دارد كه ماهیان مناطق عمیق در سایر مناطق دنیا نیز نسبت به تغییرات دما و اكسیژن حساس و آسیب‌پذیر باشند.
منبع: Popular Science