حبوبات رکورددار گرانی شد

حبوبات رکورددار گرانی شد

افزایش چشمگیر قیمت حبوبات در روزهای اخیر مایه حیرت مردم شده است. قیمت انواع حبوبات در روزهای اخیر نسبت به شب عید حتی 2 تا 4 برابر گران شده است. مثلاً انواع لوبیا که تا قبل از عید، هر کیلوگرم کمتر از 20هزار تومان بود،‌ اکنون بین 30 تا 46 هزار تومان فروخته می‌شود.
عوامل مهمی در افزایش قیمت حبوبات نقش دارند که از آن جمله می‌توان به افزایش نرخ ارز در کشور، وقفه در واردات برخی حبوبات و صادر شدن برخی انواع آن اشاره کرد. صادرات حبوبات به خارج از کشور و میزان تقاضای بالای کشورهای دیگر برای دریافت حبوبات ایران یکی از علل کمبود در بازار داخلی است. فعالان بازار می‌گویند اگر محموله‌های وارداتی در کنار تولیدات داخلی حبوبات به بازار عرضه شود، قیمت‌ها در بازار متعادل خواهد شد. سرانه مصرف انواع حبوبات در ایران ۸ تا ۱۰ کیلوگرم بوده در حالی که این نسبت در کشورهای دیگر ۱۰ تا ۱۸ کیلوگرم گزارش است ، از طرف دیگر سالانه نزدیک 700هزار تن انواع حبوبات در سطح 796هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور تولید می‌شود و نزدیک به 200 هزار تن از این محصولات به کشورمان وارد می‌شود که عمدتا از روسیه، آمریکا، کانادا و اتیوپی است. ایران همچنین سالانه 100 هزار تن صادرات حبوبات دارد که عواملی همچون افزایش نرخ ارز، موجب تقویت آن شده کمبود عرضه در بازار داخلی را به دنبال داشته است. هم‌اکنون قیمت  هر بسته لوبیا سفید 900 گرمی 43هزار تومان، هر بسته 900گرمی لوبیا قرمز 29هزار تومان و هر بسته 900گرمی لوبیاچیتی 38هزار تومان است. در حالی که انواع لوبیا با این نرخ‌ها، قیمت‌گذاری شده است تا اسفندماه سال گذشته قیمت‌ها در محدوده 19 تا 22هزار تومان و به صورت فله‌ای هر کیلوگرم آن  به قیمت 17هزار تومان به فروش می‌رسید. یکی از فروشندگان عرضه مواد غذایی در این باره می‌گوید: در نخستین هفته سال جاری قیمت هر کیلو عدس ایرانی 8500تومان و عدس‌های کانادایی برحسب کیفیت 10 الی 12هزار تومان بود که در حال حاضر عدس ایرانی به قیمت 12500 و عدس خارجی به قیمت هر کیلویی 17هزار تومان رسیده است.
 محموله‌های وارداتی در گمرک
محمد آقا طاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاها خاطرنشان کرد: حبوبات حدود ۳۰ تا ۴۰درصد، برنج ایرانی ۱۰ تا ۱۵درصد، برنج خارجی اعم از هندی و پاکستانی با ۲۵درصد افزایش قیمت مواجه شده است که در کنار این کالاها باید به افزایش حدود ۱۵درصدی قیمت چای نیز اشاره کرد.
وی درباره علل گرانی حبوبات گفت: دلیل اصلی گرانی حبوبات در روزهای اخیر در بازار کشور به عدم واردات برمی‌گردد زیرا محموله‌های حبوبات در گمرک آمده ولی هنوز ترخیص نشده است.
وی افزود: البته در هفته گذشته صحبت‌هایی شده که با اختصاص ارز دولتی به حبوبات، محموله‌های در گمرک مانده این محصول به بازار بیاید.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با بیان این که قیمت حبوبات بسیار گران شده و غیرقابل تصور است، تصریح کرد: با این وجود به نظر می‌رسد قیمت حبوبات به هیچ عنوان به قیمت‌های قبل از شیوع کرونا بازنخواهد گشت، در عمده‌فروشی‌ها در حال حاضر لوبیای درجه یک 27 هزار تومان است اما در خرده‌فروشی این عدد 10 الی 15درصد باید افزایش یابد. آقا طاهر گفت: اما قیمت‌های 43 تا 46هزار تومانی که در برخی از اخبار دیده‌ایم گران‌فروشی است که باید مسؤولان مربوط جلوی آن را بگیرند قیمت نخود 10 الی 12 هزار تومان و عدس 17 الی 18 هزار تومان در عمده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.
وی در پایان گفت: متاسفانه تولیدات حبوبات در کشور جوابگوی نیاز بازار نیست و در عرضه تولیدات داخلی به بازار نیز عده‌ای همیشه تداخل ایجاد کرده و به دنبال منفعت خود از راه‌های گوناگون هستند.
 تولید حبوبات جوابگوی بازار است
صابر گلکاری، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در خصوص میزان تولیدات حبوبات کشور گفت: نخود و عدس به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و هیچ نیازی به واردات این محصولات به کشور وجود ندارد.
وی افزود: تا 4 سال پیش میزان ارقام تولیدی حبوبات کم بود ولی در سال‌های اخیر با معرفی ارقام جدید کشت به کشاورزان و روی آوردن به کشت پاییزه حبوبات به جای کشت بهاره توانسته‌ایم میزان تولید حبوبات را افزایش بدهیم.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اظهار نمود: ارقام پر بازدهی را به کشاورزان هر منطقه معرفی کرده‌ایم و این امر سبب توسعه تولید شده است هرچند اراضی کشاورزی کشورمان خصوصاً با بارندگی‌های اخیر ظرفیت دو برابر شدن تولید حبوبات را دارد.


شیوع کرونا قیمت حبوبات را بالا برد
یکی از فعالان بازار خشکبار درباره گرانی حبوبات گفت: این افزایش قیمت، بعد از عید به دنبال شیوع ویروس کرونا در سطح کشور رخ داد. هم‌اکنون انواع حبوبات تقریباً 5/1 برابر افزایش قیمت نسبت به قبل از عید داشته‌اند. شیوع ویروس کرونا، کاهش عرضه این محصولات و افزایش تقاضا از جمله دلایل بالا رفتن قیمت حبوبات در کشور بوده است. یکی از اعضای اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کشور هم در این باره گفت: مهم‌ترین عامل گرانی چند قلم از حبوبات مربوط به مشکلات حمل‌ونقل و واردات در شرایط کنونی است.