ارز باید تک نرخی شود

ارز باید تک نرخی شود


 حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که ارز 4200تومانی باعث ایجاد رانت در کشور شده گفت: از سال 97 که ارز 4200تومانی رونمایی شد کارشناسان و فعالان اقتصادی به دولت پیشنهاد کردند اکنون بهترین زمان برای تک‌نرخی شدن ارز است، اما همان زمان ارز در بازار آزاد با نرخ بالاتر خرید و فروش می‌شد.
وی افزود: وقتی اختلاف قیمت ارز زیاد شد و نرخ ارز آزاد به بیش از ده هزار تومان رسید دولت برخی کالاها را از لیست تخصیص ارز 4200تومانی خارج کرد، اما هنوز خواسته فعالان اقتصادی محقق نشده بود. فعالان اقتصادی خواستار یکسان‌سازی نرخ ارز شدند و پیشنهاد کردند یارانه ارز 4200تومانی با سازوکاری به مصرف‌کننده مشخص پرداخت شود.
سلیمی با اشاره به این‌که در کشورهای پیشرفته یارانه به مصرف‌کننده تعلق می‌گیرد، توضیح داد: در برخی کشورها درمان رایگان است، اما این به معنای رایگان کار کردن بخش درمان آن کشور نیست، بلکه یارانه‌ای که می‌خواهند به بخش درمان بپردازند وقتی بیمار به مراکز درمانی مراجعه می‌کند پرداخت می‌شود. مشابه همین روش، اگر دولت ارز 4200تومانی دارو را به نرخ نیمایی افزایش دهد، اما در زمانی که نسخه بیمار وارد داروخانه می‌شود نرخ ۴۲۰۰تومان محاسبه و مابقی توسط دولت پرداخت شود، رانت از بین خواهد رفت.