حكایات ایرانی در «مثلنامه»

حكایات ایرانی در «مثلنامه»


تولید مجموعه انیمیشن «مثلنامه» با توجه به اقبال مخاطبان در فروردین 99 از 116 قسمت گذشت. به گزارش جام‌جم، این مجموعه جذاب با تكنیك كات اوت در این مركز تولید می‌شود و 13 قسمت جدید آن نیز نوروز امسال از شبكه امید به نمایش درآمد.
انیمیشن «مثلنامه» مجموعه‌ای است كه تماشای آن مختص گروه سنی خاصی نیست و جنس فرهنگی و آموزشی آن، مخاطبان از هر سن و سالی را به خود جلب می‌كند. به این دلیل مثلنامه از بیشتر شبكه‌های مختلف سیما اعم از شبكه‌های یك، دو، سه، امید، نسیم و... پخش شده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
مثلنامه نگاهی به حكایت‌های كهن ایرانی دارد و متون منظوم و منثور را به زبان آشنای رنگ و تصویر درآورده است. این مجموعه با رویكرد بازگویی و مرور ضرب‌المثل‌های قدیمی ایرانی، هربار یك ضرب‌المثل را با زبانی شیرین بهانه داستان خود می‌كند. هر قسمت قصه‌ای تجربه شده و مناسب را بیان می‌كند و در دل هر قصه به ضرب‌المثلی مناسب و ارزشمند اشاره دارد كه در حقیقت اساس قصه بر پایه همین ضرب‌المثل است. هر قصه برای خود دارای شخصیت‌ها و قهرمانانی نیز است كه با شكل و روایت قصه دیگر متفاوت است و داستان توسط دو پرنده شانه‌به‌سر و زاغو برای مخاطب روایت می‌شود.
نكته شیرین دیگری كه در تماشای مثلنامه رخ می‌نماید، جلوه‌های موسیقایی و استفاده از ترانه‌های شیرین ایرانی است. فضاسازی آن براساس نقاشی‌های مینیاتوری ایرانی شكل گرفته كه به ایرانی بودن این اثر بسیار كمك كرده است.