تراژدی مرگبار برای مسلمانان روهینگیا

تراژدی مرگبار برای مسلمانان روهینگیا

اگرچه جنایات  بی‌شمار دولت میانمار و بوداییان علیه مسلمانان روهینگیا سانسور و از سوی مجامع بین‌المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد لاپوشانی می‌شود، اما انتشار برخی اخبار به‌وضوح نشان می‌دهد دوران سخت مسلمانان روهینگیا، فعلا نقطه پایانی ندارد.
اخیرا شبکه سی‌ان‌ان در یکی از اخبار خود، اشاره‌ای به نجات‌یافتن حدود 400 مسلمان روهینگیایی از دریا کرده است. این افراد، حدود دو ماه در قایق سرگردان بوده‌اند. اینها مسلمانانی بودند که برای دست‌یافتن به یک زندگی توام با امنیت حداقلی، میانمار را ترک کرده بودند. نیروهای گارد ساحلی بنگلادش پس از دو ماه این افراد را پیدا کرده است. در جریان این سفر غم‌انگیز، 32 نفر از مسلمانان جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری یا گرسنگی از دست دادند و جسد آنها نیز به دریا انداخته شد. براساس اعلام سخنگوی نیروهای گارد ساحلی بنگلادش، این افراد قصد داشتند به سمت مالزی سفر کنند اما مقامات مالزیایی، اجازه ورود آنها به کشور خود را ندادند.
پس از بازگردانده‌شدن قایق مسافرتی از مالزی، مسافران این کشتی که بیشتر زنان و کودکان بودند، با مقاومت مقامات میانمار برای ورود دوباره به این کشور روبه‌رو شدند و همین سرگردانی، سبب شد تا آنها حدود 60‌ روز سرگردان باقی‌بمانند. افراد نجات‌یافته از قایق، دچار بی‌آبی ، گرسنگی مفرط و ضعف شدید جسمی هستند. از سوی دیگر، آنها فعلا به دلیل احتمال ابتلا به ویرس کرونا، 14 روز در قرنطینه نگاه‌داشته‌می‌شوند. مقامات بنگلادشی این افراد را به آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد تحویل می‌دهند تا در خصوص وضعیت آنها تصمیم‌گیری شود.
فیل روبرتسون، معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر هشدار داده است که شیوع کرونا، وضعیت سختی را برای پناهجویان روهینگیا ایجاد کرده است و آنها هم‌اکنون بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این ویروس هستند.