نیازهای عاطفی سالمندان

نیازهای عاطفی سالمندان


تعداد بالای سالمندان را معیاری برای یک جامعه مدرن می‌دانند. مصداق آنها برای این گزاره پیشرفت شگفت علوم پزشکی طی ده‌ها سال گذشته و بالارفتن سطح رفاه به زندگی است. اما حالا یکی از چالش‌های همان جوامع مدرن چگونگی نگهداری از جمعیت سالمندان است. این دغدغه برای جامعه ایرانی از آن جهت مهم است که بدانیم جامعه سالمند ایران در سال‌های آینده با توجه به هرم جمعیتش جهشی شگفت‌آور خواهد داشت. بسیاری نیازهای اصلی سالمندان را در سه دسته نیازهای جسمی و سلامتی، اقتصادی و روحی تقسیم‌بندی کرده‌اند. بحران فراگیری کرونا لزوم توجه به دسته سوم این نیازها را بیش از پیش نمایان کرده‌است.
نیاز به آرامش عاطفی
اگر سالمند در آرامش باشد، می‌تواند در برابر بیماری‌هایش مقاوم‌تر باشد و یا درصورتی‌که بیماری‌های روانی نیز او را تهدید کند، سالمند با داشتن روحیه خوب و با آرامشی که دارد می‌تواند در مقابل همه بیماری‌ها مقاومت کند. برای تامین نیازهای عاطفی سالمند می‌توانید وقت بیشتری با او بگذارید و درباره خودش  مسائل و زندگی با او با لحنی مناسب صحبت کنید. صحبت کردن باعث ایجاد تمرکز در وی خواهد شد همچنین این حس را در او القا می‌کند که همچنان فرد مهمی است و دیگران دوست دارند با او وقت بگذارند. باید به آنها در انجام کارهایشان کمک کرد حتی جهت استفاده از عینک، عصا و سایر لوازمی که احتیاج دارند باید به آنها کمک کنید و نگذارید احساس تنهایی کنند.
تشویق سالمندان
سالــــــمنـــــدان بـــه‌ـخاطــــر روحیـــــــــات حساسی که پیدا می‌کنند، از رفتار و صحبت‌های اطرافیان‌شان بسیار تاثیر می‌گیرند. یعنی اطرافیان می‌توانند با تشویق‌هایشان به فرد سالمند کمک کنند. به عنوان مثال باید آنها را به داشتن رژیم غذایی سالم ترغیب کنید و به آنها بگویید که لازم است از سلامت جسم خود محافظت کنند. همچنین می‌توانند برای حفظ آرامش روحی خود به نماز و دعا و عبادت بپردازند. به آنها القا کنید که باید فعالیت‌های اجتماعی  و معاشرت‌های خود را تا جایی که بتوانند  ادامه دهند.
ترحم نکنید
به سالمندان ترحم نکنید و دانش خود را به رخ آنها نکشید. سالمندان وقتی در این سن و سال قرار می‌گیرند خلقیات آنها تغییر می کند ممکن است کاملا با دوران جوانی خود فرق کنند. مثلا اگر در جوانی پرجنب و جوش و پرهیاهو بوده اند در پیری فردی ساکت و منزوی باشند که عاشق سکوت هستند و از شلوغی بیزار. درنتیجه نباید به‌خاطر تغییرشان آنها را محکوم کرد. همچنین ممکن است گذشته درخشانی از نظر سطح تحصیلات و شغل و پرستیژ اجتماعی داشته باشند پس نباید افتخارات خود را به رخ آنها بکشید و به آنها این حس را تحمیل کنید که در حال حاضر آنها اصلا برای جامعه منفعتی ندارند.