تصویری از یك زندگی سخت، اما شاد

«خانه ما» زیر سایه حال و هوای این روزهای کرونایی با تغییراتی روی آنتن می‌رود

تصویری از یك زندگی سخت، اما شاد

مستند مسابقه «خانه ما» یك رئالیتی‌شوی خانوادگی ایرانی است كه هشت فصل آن در شهرهای مختلف ایران هر بار با شركت سه خانواده برگزار شده است. این خانواده‌ها باید یك ماه را با بودجه‌ای مشخص جلوی دوربین‌های خانه ما زندگی كرده و در چالش‌ها و مأموریت‌های مسابقه با یكدیگر رقابت كنند. مهم‌ترین مأموریت آنها راه‌اندازی یك كسب و كار خانگی و خانوادگی است. جایزه خانواده برنده هم صد برابر پولی است كه از هزینه درآمدهای این یك‌ماه برایشان باقی می‌ماند. زمستان سال گذشته همزمان با پخش قسمت‌های پایانی فصل هشتم این برنامه از شبكه نسیم كه با رقابت سه خانواده مشهدی همراه بود، عوامل برنامه به اهالی خونگرم بوشهر مژده دادند كه نهمین فصل از این رقابت جذاب در شهر آنها تولید خواهد شد، اما شرایط پیش آمده این ماجرا را دستخوش تغییراتی كرد كه در ادامه ما هم از كم و كیف آن جویا شدیم.

 حالا چه باید كرد؟
گویا دست تقدیر سرنوشت دیگری برای این فصل جدید در نظر گرفته بود. این سرنوشت و تغییر مسیر البته فقط شامل حال خانه ما نشد، بلكه همه مردم ایران و جهان را نیز درگیر خود كرد. مهمانی ناخوانده از راه رسیده بود. ویروس كرونا بختكی شد كه با خود محدودیت، ممنوعیت و توقف فعالیت‌ها را به همراه داشت و سبك زندگی و كار همگان را تغییر داد.
به ‌این ‌ترتیب حضور گروه تولید مستند مسابقه خانه ما برای ضبط فصل نهم در بوشهر منتفی و به زمان دیگری موكول شد.
اما عوامل جوان خانه ما بیكار ننشستند. «حالا چه باید كرد؟» این پرسش، ترجیع بند جلسات عموما مجازی عوامل برنامه بود و درنهایت به این نتیجه منتهی شد كه نباید منفعل ماند و دست روی دست گذاشت. طراحان خانه ما تصمیم گرفتند تا تغییر ناگهانی و غیرمترقبه سبك زندگی ایرانیان در زمانه كرونایی را ثبت كنند. ایده‌ای خام و پرزحمت كه با همت آنان و حضور خانوده‌های پرتلاش از چهار گوشه كشور پر و بال گرفت و اجرایی شد. به این ترتیب تولید «خانه ما» كرونایی در فاصله بین دو فصل هشتم و نهم خانه ما كلید خورد. این روزها گروه سازنده این مستند مسابقه با رعایت كامل اصول بهداشتی درحال ضبط این ویژه‌برنامه هستند.
 سند مردم‌نگاری در شرایط ویژه
احمد شفیعی، رئیس استودیو نوبین كه مستند مسابقه «خانه ما» آنجا تولید شده است، در توضیحات تكمیلی درباره ادامه این ماجرا می‌گوید: از همان ابتدا برای ما انعكاس سبك زندگی مردم ایران محوریت داشت. از سوی دیگر می‌خواستیم نشان دهیم این ایده كه مردم می‌توانند با همین امكلانات موجود و با مدیریت هزینه و برنامه‌ریزی درست سطح رفاه و خوشحالی بیشتری داشته باشند یك امر خیالی و دور از ذهن نیست و امكان‌پذیر است.
او درباره ویژه‌برنامه خانه ما در روزهای كرونایی هم عنوان كرد: در طراحی خانه ما این اصل را در نظر داشتیم كه این مستند مسابقه یك سند مردم‌نگاری و انعكاس سبك زندگی مردم كشورمان در اواخر دهه 90 است. حالا اتفاقی همه‌گیر و پردامنه مثل كرونا رخ داده است؛ وضعیتی كه تأثیر عمیق و گسترده‌ای روی سبك زندگی مردم گذاشته است. ما نمی‌توانستیم نسبت به این وضعیت بی‌تفاوت باشیم. ثبت تجربیات خانواده‌های ایرانی و واكنش آنها به محدودیت‌های كرونایی هم موردانتظار مخاطبان است و هم می‌تواند یك سند تصویری جذاب و واقعی برای آیندگان باشد.
تفاوت این سری از خانه ما با فصل‌های قبلی هم موضوع دیگری بود كه آقای تهیه‌كننده با بیان این كه ساختار این ویژه برنامه تقریبا هیچ شباهتی با فصول قبلی خانه ما ندارد، گفت: در دوره‌های قبل رقابت بین سه خانواده از یك شهر بود، اما در این سری رقابت بین برگزیدگان ادوار قبل از استان‌های مختلف است. ضمن این‌كه چالش‌های جدید با توجه به شرایط قرنطینه و محدودیت‌های موجود طراحی شده كه قطعا برای مخاطبان جذاب خواهد بود.



فكر نمی‌كردم برنامه بگیرد!
مخاطبان فصل‌های پیشین مستند مسابقه «خانه ما» این برنامه را با صدای پیمان طالبی به عنوان راوی برنامه می‌شنیدند. این مجری و گوینده رادیو و تلویزیون در خانه مای جدید هم به‌عنوان راوی مسابقه حضور خواهد داشت. در ادامه گپ كوتاهی با او زدیم.
 در این سری از كی كارتان را با گروه شروع كردید؟
دوهفته پیش و قبل از این كه ضبط مسابقه در شهرهای مختلف شروع شود، كارمن به عنوان گوینده آغاز شد.
  این بار با شرایط تازه‌ای نسبت به قبل روبه‌رو بودید، از آن می‌گویید؟ این كه چطور با شركت‌كنندگان همراه می‌شدید؟
برنامه را با معرفی خانواده‌های شركت‌كننده به‌صورت تماس تصویری از راه دور شروع كردیم. با نظر كارگردان قرار شد من كار گفت‌وگو با خانواده‌ها پیش از آغاز مسابقه را به‌عهده بگیرم. حتی خانواده‌ها نمی‌دانستند كه قرار است در ارتباط تصویری من را ببینند. برای همین با دیدن تصویر من غافلگیر شدند و البته ابراز لطف فراوانی هم داشتند.
 در این تماس‌های از راه دور چه می‌گفتید؟
 در آن بخش با هم گپ زدیم؛ بخشی از خاطرات حضورشان در فصل‌های قبلی را مرور كردیم، تفاوت‌های این دوره با فصل‌های قبلی و این كه قرار است چه اتفاقاتی بیفتد را شرح داده و قوانین متفاوت این فصل را هم توضیح دادم. فعلا كار من در مستند مسابقه خانه ما تا این مرحله پیش رفته است و منتظر هستیم كه ان‌شاءا... ضبط قسمت‌های رقابتی در شهرهای مختلف به پایان برسد تا ضبط گفتار روی تصاویر را آغاز كنیم.
 عوامل گروه از تغییر در این سری می‌گویند، شما این ماجرا را چطور پیش‌بینی می‌كنید؟
 مخاطبان، هشت فصل از مستند مسابقه خانه ما را به شكل دیگری دیده بودند و حالا باید در شرایطی كه همه ما با شیوع ویروس كرونا درگیر هستیم این ویژه‌برنامه را ببینند. راستش من نمی‌توانم پیش‌بینی كنم كه خانه ما كرونایی از فصل‌های قبلی بهتر می‌شود یا نه؛ اما همین‌كه یك ساختار متفاوت دارد، جذابیت‌های خاص خودش را هم خواهد داشت. با همه اینها برنامه باید روی آنتن برود تا استقبال مخاطبان را ببینیم.
 مردم چقدر از این برنامه در مواجهه با شما گفته‌اند؟ در واقع تا الان بازخوردی گرفته‌اید؟
خود من زمانی كه كارم را در خانه ما شروع كردم اصلا انتظار نداشتم این برنامه به اصطلاح بگیرد و دیده‌ شود. فكر می‌كنم قسمت دوم از فصل اول پخش شده بود كه یك روز در سالن انتظار فرودگاه یك خانم و آقایی آمدند و از من پرسیدند شما گوینده خانه ما هستید؟ برای من جالب بود كه این‌قدر زود برنامه مخاطب پیدا كند. روز بعد دیدم در صفحه اینستاگرام درباره برنامه می‌پرسند و...، بنابراین نمی‌توان میزان استقبال مخاطبان را پیش‌بینی كرد.
 لحن و شیوه صحبت پیمان طالبی در خانه ما تا الان با شوخی و طنز همراه بوده، این سری هم با همان فرمان می‌روید؟
بله، حتما. ما در بحث معرفی خانواده‌ها هم كلی با شركت‌كننده‌ها شوخی كردیم. همان فضای طنز و خنده را در این سری هم داریم. اصولا فكر می‌كنم یكی از علت‌های انتخاب من به‌‌عنوان گوینده این برنامه همین سبك اجرا و نشاطی است كه در كلام من وجود دارد. همچنین درست است كه دراین سری از خانه ما، پیشگیری و مقابله با كرونا نقش محوری دارد، اما نمی‌توانیم به این بهانه، لحن پرنشاط برنامه را كم كنیم، چراكه این بیماری در ماه‌های اخیر به اندازه كافی ما و خانواده‌های درگیر را غمگین كرده است.
 شوخی‌ها و حرف‌هایی كه می‌زنید از قبل نوشته شده‌اند یا بداهه هم می‌گویید؟
 من همیشه تا زمانی كه كارگردان برنامه اجازه بداهه‌گویی را ندهد متعهد به متن هستم.   در یك جاهایی با هماهنگی كارگردان و ناظر ضبط نكاتی را گفته‌ام.