تمهیداتی برای ادامه در روزهای كرونایی

تمهیداتی برای ادامه در روزهای كرونایی

مهدی جبین‌شناس كارگردان «خانه ما»


اولین مساله برای ما این بود كه اصلا می‌شود در چنین شرایطی كار كرد یا نه و بعد از آن سراغ جزئیات رفتیم. ما از سختی‌های پیش رو كاملا آگاه بودیم؛ با این‌حال پس از بررسی‌های بسیار، دیدیم كه با رعایت برخی شرایط، می‌شود برنامه را ضبط كنیم از جمله این كه نفرات گروه تولید و تعداد شركت‌كنندگان را كم كنیم؛ ارتباط شركت‌كنندگان با خارج از خانه كاملا به موارد ضروری محدود شود و معاینات پزشكی و ضدعفونی محیط و افراد هم به‌صورت مرتب انجام شود.
ایده اصلی خانه ما كرونایی این است كه اعضای خانواده در شرایط قرنطینه و نیمه‌قرنطینه چه می‌كنند كه در عین رعایت اصول بهداشتی شاد باشند و از فعالیت‌های روزمره هم عقب نمانند. در این میان از بین خانواده‌های برگزیده فصل‌های قبل، چهار خانواده به ما پاسخ مثبت دادند. خوشبختانه پس از معاینات پزشكی مشخص شد كه مشكلی ندارند و كار را آغاز كردیم. این چهار گروه از شهرهای تبریز، شیراز، مشهد و رشت هستند، به صورت دو‌ به ‌دو با هم رقابت می‌كنند. در حال حاضر رقابت دو شهر به پایان رسیده است و اكنون به صورت همزمان درگیر ضبط دو شهر دیگر هستیم. بنابراین می‌توانم بگویم 50 درصد كار را ضبط كرده‌ایم.
علاوه‌بر تغییر شركت‌كنندگان از سه گروه همشهری به دو گروه از شهرهای مختلف، مدت زمان هر رقابت از یك ماه به یك هفته كاهش پیدا كرده است. در فصل‌های قبلی، هزینه در نظر گرفته‌شده برای هر خانواده در طول یك ماه یك میلیون تومان بود كه در این ویژه‌برنامه نیز همان مبلغ است كه برای یك هفته درنظر گرفته‌شده چراكه محدودیت‌های ناشی از كرونا هزینه‌های اضافی روی دوش خانواده می‌گذارد.
خط اصلی این برنامه، زندگی در شرایط قرنطینه است. درنتیجه، همه آیتم‌ها با همین محوریت طراحی و اجرا شده‌اند. شركت‌كنندگان دیگر به صورت فیزیكی با هم در ارتباط نیستند، همه ارتباطات تقریبا به‌صورت آنلاین است و مأموریت‌ها نیز بر همین اساس تعریف می‌شود. اینجا خلاقیت خانواده‌هاست كه تعیین می‌كند تا چه اندازه می‌توان از این بستر برای پیشبرد  امور استفاده كرد.
همچون فصل‌های قبلی، احسان عمادی نویسندگی برنامه را به عهده دارد و از دو هفته پیش از آغاز تصویربرداری كار خود را آغاز كرده و همزمان با ضبط در حال نگارش است. من و امین كفاش‌زاده، دو كارگردان برنامه هستیم. با توجه به محدودیت‌های ناشی از كرونا، نفرات گروه تولید را كم كردیم؛ این موضوع باعث می‌شود فشار كاری بیشتر شود اما چاره‌ای نداریم چون سلامت گروه و شركت‌كنندگان در اولویت قرار دارد.