لذت خوش فلسفه

لذت خوش فلسفه


  آن زمان كه موسی‎الرضا وارد رشته كشتی شد، رویاهای دور و درازی در سر داشت. از همان روزهای اول، به این كه برای مردم كشورش كاری كند، فكر می‎كرد اما همه چیز با آسیب نخاعی به هم ریخت. روز اول بعد از آسیب نخاعی، به همین آرزو، فكر كرد.
حالا اما خوشحال است، به شكل دیگری، به ایران خدمت می‌كند، با درس دادن به دانش‌آموزان و دانشجوهای ایران زمین. آن روز كه ویلچرنشین شد، امین‎الزارعین، دانشجوی رشته مكانیك در شهر گرگان بود و 45 واحد هم پاس كرده بود. بعد از سانحه اما نتوانست در كلاس‌ها شركت كند.
بعد از تمام شدن دوره‎های درمان و بازیابی قوا، برای ادامه تحصیل به گرگان رفت، اما شرایط كلاس‌های درس در گرگان مساعد نبود، به خاطر همین، به دانشگاه ساری منتقل شد.
 بعد از انقلاب فرهنگی دوباره در آزمون دانشگاه شركت كرد و این بار در مشهد و در رشته مهندسی برق قدرت، قبول شد. مشكلات خوابگاهی و پله‌های دانشگاه باعث شد دوباره اتفاقی كه برای دانشگاه گرگان پیش آمده بود، تكرار شود، بنابراین از رشته برق قدرت هم انصراف داد و از آنجا كه سه بار از دانشگاه دولتی، انصراف داده بود، دیگر اجازه شركت در آزمون سراسری را نداشت‌.
 او ولی كوتاه نیامد. در آزمون دانشگاه آزاد شركت كرد، این بار، نه در رشته علوم ریاضی، بلكه رشته‌اش را تغییر داد و در آزمون رشته علوم انسانی، شركت كرد به این شكل ا‌و در رشته فلسفه قبول شد.
 شركت كردن در كلاس‌های فلسفه، برای او آرامش را به ارمغان ‌‌آورد. حالا با خواندن فلسفه، گمشده همیشگی‌اش را پیدا كرد و تا بالاترین درجات دانشگاهی، یعنی دكتری پیش رفت.‌ فلسفه و شنا حالا از بزرگ‌ترین داشته‌هایش است و به قول خودش، با فلسفه خواندن و شنا، خوشبختی را در اعماق وجودش احساس می‌كند.
 موسی‎الرضا این روزها معلم بازنشسته آموزش‌وپرورش است‌ و در دانشگاه ‌تدریس می‎كند، به جز فارسی، به دو زبان انگلیسی و عربی تسلط دارد و 40 كتاب هم در حوزه‎های مختلف، از ورزشی گرفته، تا فلسفه، تربیتی و حتی مشكلاتی كه توان‎یاب‌ها با آنها مواجه هستند، به چاپ رسانده است. كتاب‌های او، تا به حال، به چهار زبان  دنیا ترجمه شده است.  
موسی‎الرضا با اشاره به یكی از كتاب‎هایش و موضوعات و مشكلاتی كه توان‌یاب‌ها  با آنها روبه‎رو هستند، می‌گوید: «یكی از مهم‎ترین مشكلات توان یاب‌ها نامناسب بودن مبلمان شهری است.»
 او به عنوان شخصی كه
با ویلچر رفت‎وآمد می‌كند، مبلمان شهری نامناسب را یكی از بزرگ‌ترین دشمنان توان‎یاب‎ها‌ می‌داند.