خدمت تعطیل‌شدنی نیست

جهادگران مازندران، سمنان، خوزستان و لرستان در عرصه مبارزه با كرونا هم خستگی‌ناپذیرند

خدمت تعطیل‌شدنی نیست

چهره‌ای متبسم دارند؛ متبسم و مهربان با حالتی از فروتنی و افتادگی؛ همت‌شان اما عالی است، به‌ویژه آنجا كه سخن از كمك به محرومان و نیازمندان در میان است. آنجا دیگر نه سرما و گرما سد راه‌شان می‌شود و نه دوری از خانواده و دلتنگی و موانع اداری و غیراداری. اصلا انگار مرد روزهای سخت‌اند؛ مرد مناطق صعب‌العبور كوهستانی و تفتیده كویری؛ نام‌شان جهادگر است و مرام‌شان خیررساندن به همنوعان آبرومند نیازمند كمك و حمایت. روزی در جبهه‌ها بودند و روزی در مسیر سازندگی و عمران و آبادی، حالا هم برای حفظ سلامت مردم‌شان قدم در میدان گذاشته‌اند. قرارگاه جهادی امام‌رضا(ع)، یكی از ده‌ها گروه جهادی فعال كشور است كه ما امروز سراغ آنها در استان‌های مازندران، لرستان، خوزستان و سمنان رفته‌ایم و پای صحبت‌شان نشسته‌ایم؛ جهادی‌هایی كه با هجوم كرونا دوباره به میدان آمدند و این‌بار مصمم‌تر و پرتلاش‌تر.

از روستاهای سرسبز مازندران تا مناطق كویری فنوج
همان روزهای نخست اسفندماه ۹۸ دست به كار شدند، كارگاه‌های تولید ماسك و گان كه شكل‌گرفت، جهادگران مازنی با یك فراخوان قرارگاه، خود را برای سازماندهی به مركز استان رساندند. كار در 16 كارگاه تولید ماسك و گان، چهار كارگاه تولید محلول ضدعفونی‌كننده سطوح و یك كارگاه تولید شیلد آغاز می‌شود و رضا دهقان، مسؤول قرارگاه امام‌رضا(ع) استان مازندران می‌گوید: 338 نفر نیروی جهادی در این كارگاه‌ها و در بخش‌های تولید و توزیع مشغول به كار شدند تا حاصل 82هزار و 850 ساعت كار آنها بشود تولید 1400 شیلد محافظ، یك‌میلیون و 260هزار ظرف محلول،630 هزار لیتر محلول ضدعفونی‌كننده سطوح، 2610 گان محافظ و 685هزار ماسك كه در مراكز درمانی، اماكن عمومی و بین خانواده‌های محرومی كه قدرت خرید این اقلام را ندارند یا خانواده‌های مبتلا به كرونا توزیع شود. به اینها البته باید ضدعفونی‌كردن و گندزدایی معابر در شهرها و روستاهای استان مازندران را هم اضافه‌كرد كه توسط ۹ گروه جهادگر ۸۸نفره در ۳۵ روز صورت گرفت. آخرین فعالیت این گروه بزرگ جهادی در حوزه مبارزه با كرونا هم به گفته دهقان اختصاص یافت به توزیع ماسك و محلول ضدعفونی‌كننده دست و سطوح در مساجدی كه مراسم احیای شب‌قدر را برگزار كردند؛ فعالیتی كه به توزیع 5000 بسته موادغذایی و ۵۰۰ كارت‌هدیه ۲۰۰هزار تومانی در شب‌های قدر میان خانواده‌های نیازمند ختم شد.  فعالیت در حوزه كرونا تنها فعالیت قرارگاه امام‌رضا(ع) در مازندران نیست و این گروه جهادی خاطره خوشی از خود در امدادرسانی به روستاهای سیل‌زده شهر سیمرغ مازندران و منطقه محروم فنوج در سیستان‌وبلوچستان و شهر پلدختر لرستان به یادگار گذاشتند؛ خاطراتی كه دهقان با اشاره به آنها می‌گوید به ساخت چند خانه در روستاهای سیل‌زده سیمرغ مازندران، ساخت سرویس‌های بهداشتی صحرایی در پلدختر و ساخت دو منزل مسكونی، دو سوله بزرگ جایگاه دام، سرویس بهداشتی و استقرار تیم‌های پزشكی تخصصی اطفال و دامپزشكی و راه‌اندازی شبكه توانمندسازی بانوان هنرمند در فنوج سیستان‌وبلوچستان منجر شد.
همیشه آماده خدمتیم
«سرما و گرما، باد و توفان، دوری راه و سختی كار، هیچ‌كدام باعث نمی‌شود رسالت‌مان را فراموش كنیم و یادمان برود چرا جهادگر نام‌گرفته‌ایم.«اینها را رضا صباغیان، مسؤول قرارگاه جهادی امام‌رضای استان سمنان به ما می‌گوید كه چندماهی است در این مسؤولیت انجام‌وظیفه می‌كند: با شیوع كرونا در كشور فعالیت‌مان را در سه محور سلامت، معیشت و معنویت در جهت مبارزه با كرونا در سمنان آغاز كردیم و از وجود خیرین هم بهره بردیم تا به مرحله تولید ماسك و گان و محلول‌های ضدعفونی‌كننده برسیم و بتوانیم 7000 بسته شامل ماسك، دستكش و محلول ضدعفونی‌كننده بین مردم و نیازمندان توزیع كنیم و 800 لباس كامل كادر درمان هم تولید و روانه بیمارستان‌ها كنیم. پخت و توزیع غذای گرم و تهیه بسته‌های ارزاق و كارت‌های هدیه و ارسال آنها برای خانواده‌های نیازمند هم از دیگر فعالیت‌های این گروه جهادی طی یكی دو ماهه اخیر است كه صباغیان به آنها اشاره و تاكید می‌كند كه همیشه آماده خدمت‌رسانی به مردم در سراسر نقاط محروم كشورمان هستیم.
حامی بانوان سرپرست خانواده
چندماهی كه گذشت شاید برای مردم خوزستان و جهادی‌های این استان سخت‌تر از دیگر مناطق كشور بود؛ چراكه این استان بیش از هر استانی در كشور درگیر كرونا و پیامدهای آن بود. با این حال گروه جهادی امام رضای خوزستان كه حامد شهریاری مسؤولیت آن را به‌عهده دارد با تمام قوا در صحنه مقابله با كرونا حاضر بود تا نتیجه‌اش بشود تولید 550 هزار ماسك در ۲۲ كارگاهی كه برپا كرده‌اند و توزیع ده‌ها هزار لیتر ضدعفونی‌كننده دست و ضدعفونی‌كننده سطوح اماكن تا مناطق پررفت و آمد را ایمن از فعالیت كرونا سازد.
شهریاری به ما می‌گوید از همان روزهای نخست اسفند در كنار كادر درمان هم بوده‌اند و برایشان 8400 لباس بیمارستانی تولید كرده و بعلاوه 7000 بسته بهداشتی شامل ماسك، صابون مایع و مایع ضدعفونی‌كننده و 4000 شیلد محافظ و 9000 دستكش یك‌بار مصرف و 2500 دستكش لاتكس به مراكز درمانی ارسال كرده‌اند كه این روند همچنان ادامه دارد، به‌ویژه این‌که هنوز وضعیت شهرهایی چون اهواز و آبادان بحرانی است و احتیاج به اقلام بهداشتی دارند.
از آنجا كه رهبر معظم انقلاب روی كمك مومنانه هم تاكید داشتند، طبیعتا یكی دیگر از فعالیت‌های این گروه جهادی تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بوده كه شامل 17 هزار بسته ارزاق می‌شود.
قرارگاه جهادی‌های خوزستان اما حواسش به شاد كردن دل جوانان هم هست؛ جوانانی كه برخی شان دل در گروی یكدیگر داده و درصدد بنا كردن سقفی برای خود هستند. تهیه جهیزیه برای این جوانان رزق نیروهای جهادی استان شده و شهریاری می‌گوید توانسته‌اند سرجمع حدود 40 سرویس جهیزیه كامل هركدام شامل 24 قلم به همراه 50 دستگاه یخچال تهیه و به این جوانان هدیه كنند.
به گفته وی، در سال گذشته هم قرارگاه در تهیه جهیزیه فعال بوده و 240 سرویس جهیزیه به نوعروسان خوزستانی به ارزش یك و نیم میلیارد تومان هدیه داده است.  فعالیت‌های امدادی و توزیع اقلام خوراكی و بهداشتی و پوشاكی و... در مناطق سیل‌زده حمیدیه، شاقور و سوسنگرد در سال گذشته هم را اضافه كنید به خدمات این گروه جهادی. اما شاید در راس این خدمات و فعالیت‌ها بتوان به فراهم آوردن زمینه خوداشتغالی و كارآفرینی برای بانوان سرپرست خانواده اهوازی اشاره كرد كه شهریاری درباره‌اش می‌گوید: سال گذشته برای 30 بانوی اهوازی به همراه خانواده‌شان فرصتی فراهم شد كه بتوانند محصولات خانگی و تولیدی خود را به فروش برسانند كه این كار در سال جدید هم ادامه خواهد داشت.