کبوترهای خسته نامه‌بر

آیا پیام‌رسان‌های داخلی توانستند‌از فرصت استفاده بیشتر مردم از شبکه‌های مجازی در دوران کرونا استفاده کنند؟!

کبوترهای خسته نامه‌بر

این روزها و به سبب جهانی شدن ویروس کرونا، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به تکاپوی ارتقا خود افتاده‌اند تا مردم بتوانند گپ و گفت مجازی داشته باشند. واتس اپ، اینستاگرام، تلگرام و .. چند آپدیت ارائه داده‌اند و باز هم درصدد ارتقای کیفیت هستند. در همین بین طی چند سال گذشته شاهد راه‌اندازی پیام‌رسان‌های داخلی بوده‌ایم که البته دوران اوج بحث‌برانگیز بودن آنها به زمان فیلتر تلگرام برمی‌گردد که انتظار می‌رفت در آن زمان بسیاری از کاربران به پیام‌رسان‌های بومی مهاجرت کنند؛ اتفاقی که نیفتاد و تا مدت‌ها جنجال ساز بود. اما این پیام‌رسان‌ها الان در چه وضعیتی هستند؟

آشنایی
پیام‌رسان‌های ایرانی دو دسته هستند: دسته اول پیام‌رسان‌هایی هستند که به طور جدی فعالیت می‌کنند و دسته دوم که می‌توان گفت فعالیت در این حوزه را جدی نگرفته اند و اصلا به‌روز هم نمی‌شوند. در این بین ما چند پیام‌رسان ایرانی به نام‌های سروش پلاس، گپ، بله، ایتا، آی گپ، بیسفون پلاس، هدهد و... داریم. از این تعداد سه پیام‌رسان اول از سوی مرکز ملی فضای مجازی پیام‌رسان برتر معرفی شدند و برخی ارگان‌ها، شرکت‌ها و موسسات آموزشی نیز موظف به استفاده از آنها هستند. ‌
تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی
در فروشگاه‌های آنلاین می‌توان تعداد دانلود هر یک از پیام‌رسان‌های داخلی را مشاهده کرد. البته کاربران برای دانلود این پیام‌رسان‌های بومی علاوه بر این که می‌توانند آنها را از گوگل پلی و بازار برای گوشی‌های اندرویدی و فروشگاه‌های سیپ اپ و سیب چه برای گوشی‌های آیفون دانلود کنند، این پیام‌رسان‌ها از سایت هر یک از آنها نیز قابل دانلود است. گفتنی است پیام‌رسان‌های داخلی از مارکت اپ استور حذف شده‌اند. در این بررسی مارکت‌ها ملاک محاسبه تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی خواهند بود.
این نکته را بدانید
در ادامه برای هر یک از پیام‌رسان‌ها، تصویری از میزان دانلود آنها را در مارکت‌های آنلاین تهیه کرده‌ایم که این آمارها نشان می‌دهد چه تعداد از برنامه‌ها دارای نصب فعال هستند. البته باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که احتمال دارد فردی هر یک از این پیام‌رسان‌های داخلی را دانلود و نصب کرده باشد، اما آنها را مورد استفاده قرار ندهد. از این رو چنین شرایطی در آمار لحاظ نشده است. گفتنی است تعداد نصب فعال به شرایطی گفته می‌شود که کاربران علاوه بر این‌که برنامه را دانلود و نصب می‌کنند، در آن ثبت نام کرده و از آن استفاده کرده باشند.
تعداد دانلود و نصب
اپلیکیشن بومی بله در مارکت بازار 2 میلیون، در پلی‌استور یک میلیون، پیام‌رسان داخلی سروش‌پلاس در بازار 3 میلیون کاربر، در پلی استور یک میلیون و گپ در بازار حدود 500 هزار کاربر و در پلی استور نیز 500 هزار کاربر دارند. همچنین ایتا 3 میلیون در بازار ، بیسفون 20 هزار نصب در بازار و 100هزار در پلی استور و آی‌گپ 500هزار دانلود در بازار و یک میلیون دانلود در پلی استور داشته‌اند. طبق این آمار و برحسب دو مارکت معتبر و معروف، سه اپلیکیشن اولیه روی هم 8میلیون نصب داشته‌اند. البته چند مارکت دیگر برای نصب این اپ‌ها وجود دارد مانند مایکت یا ... . بر همین اساس دو اپلیکیشن بله و گپ را می‌توان محبوب ترین اپ‌های ایرانی دانست چون با توجه به گرایش بسیاری از رسانه‌ها و ارگان‌های کشور به سمت استفاده از سروش، تعداد قابل توجهی از کاربرانی ایرانی سروش به آن پیوستند!



نقاط قوت
بله
1.پرداخت‌های مالی و انتقال پول درون اپلیکیشن
2.عملیاتی مانند انتقال پول، درخواست پول، پرداخت قبوض مختلف و خرید شارژ
3. پیام‌رسان بله در پلتفرم‌های مختلف ارائه شده است که باعث می‌شود کاربر از هر طریقی که مایل است به محیط گفت‌وگوی خود دسترسی داشته باشد.
گپ
1.قابلیت تماس صوتی و تصویری(به گفته کاربران، گپ با کیفیت ترین اتصال تماس را دارد چه صوتی و چه تصویری .)
2. قابلیت پخش زنده(لایو) در بین پیام‌رسان‌های ایرانی تنها در پیام‌رسان گپ پیاده سازی شده و هیچ کدام از پیام‌رسان‌های ایرانی قابلیت پخش زنده را ندارند.
3. کانال‌های گپ بسیار سریعتر از کانال‌های سایر پیام‌رسان‌ها به‌روز می‌شوند.
4. شما با ایجاد کانال در گپ و با فعال سازی گزینه درآمد با نمایش تبلیغ می‌توانید از کانال خود درآمد کسب کنید.
سروش
دسترسی سرویس بر بستر وب گوگل، مرتبط‌‌سازی با دستگاه‌های بلوتوث، دوربین، موقعیت مکانی تقریبی (مبتنی بر شبکه)، موقعیت مکانی دقیق (مبتنی بر GPS و شبکه)، تغییر وضعیت همگام‌سازی بین فعال و غیرفعال، تغییر تنظیمات صوتی، ممانعت از به خواب رفتن دستگاه
دیگر اپلیکیشن‌ها
ایتا: اجرا شدن در هنگام راه‌اندازی، خواندن وضعیت تلفن و شناسه، ترسیم روی برنامه‌های دیگر، کنترل لرزش، ایجاد حساب‌ها و تنظیم گذرواژ‌ه‌ها، تغییر وضعیت همگام‌سازی بین فعال و غیرفعال، خواندن مخاطبین شما و یافتن حساب‌ها .
بیسفون پلاس: ساخت کانال و گروه، خرید کارت شارژ و پرداخت قبض‌ها، برقراری تماس صوتی رایگان و اشتراک موقعیت مکانی.( نکات ویژه شامل امکان تگ گذاری، امکان غیرفعال کردن دعوت به گروه‌ها.
آی‌گپ: سیستم کارت به کارت، کیف پول دیجیتال، سیستم هواشناسی پیشرفته، استعلام قبوض و پرداخت، استفاده از دکتر و مشاورین تغذیه و ...
هدهد: درمیان تمامی این اپلیکیشن‌ها، هدهد یک پیام‌رسان آفلاین است؛ ابزاری که می‌توانید از آن برای ارسال و دریافت پیامک بهره بگیرید. با نصب هدهد، از شما خواسته می‌شود که آن را جایگزین اپ پیش‌فرض ارسال و دریافت SMS در اندروید کنید. پیامک‌ها در رابط کاربری هدهد، در پوشه‌ها طبقه بندی می‌شوند: صندوق ورودی، ارسال شده‌ها، پیش نویس‌ها و علاقه‌مندی‌ها. همچنین از آرشیو ایموجی‌های رسمی اندروید پشتیبانی به عمل می‌آورد، با هر دو سیم کارتتان می‌توانید در آن پیامک بفرستید، پیامک‌هایتان را زمان‌بندی کنید و حتی به آرشیوی از پیامک‌های آماده مناسبتی (مخصوص اعیاد، رویدادها، تولد و ...)



تبلیغات ضعیف
از بین نام‌هایی که گفته شد، نام چند  پیام‌رسان‌را شنیده بودید؟ آیا شرایط آنها به نحوی بوده است که بتوانید از آنها استفاده کرده یا آن را دیگران هم معرفی کنید؟ چرا این اپلیکیشن‌ها به‌جز در ابتدای مسیر که بارها از آن می‌شنیدیم، هیچ اتفاق خاص دیگری از آنها شاهد نبودیم؟ چرا مدیران عامل‌ و مسؤولان این اپلیکیشن‌ها از اتفاق‌های جدید استقبال نمی کنند یا آنها را رسانه ای نمی کنند تا مردم به سمت این پیام‌رسان‌ها جذب شوند؟ آیا اتفاق بزرگی برای جلب اعتماد عمومی افتاده است؟  سوال‌هایی بی جواب که شاید فراموش هم شده اند!
پیشنهادهایی برای بهتر شدن
در شرایطی که تمامی پیام‌رسان‌های خارجی به فکر ارتقای لحظه به لحظه پیام‌رسان‌های خود هستند و دائما از رسانه‌های تصویری، مکتوب و آنلاین برای تبلیغات و ترغیب مردم به استفاده از آنها استفاده می‌کنند، پیام‌رسان‌های داخلی هم باید در شرایطی که مردم در قرنطینه هستند، از این فرصت استفاده کنند و به فکر ارتقای مثبت و باکیفیت تر کردن اپلیکیشن‌های خود باشند. آنها باید کاری کنند که اعتماد مردم به سمت این اپلیکیشن‌ها جذب شود و مردم واقعا بخواهند آنها را نصب کنند. اتفاقی که اگر بیفتد، صدها پیامد مثبت خواهد داشت. همینطور که هم اکنون الگوی استفاده از پیام‌رسان‌ها در ایران به این شرح تغییر کرده که کاربران نیازهای پیام‌رسانی فردی خود را در واتس‌اپ و نیازهای اطلاع رسانی را از کانال‌های تلگرام تامین می کنند .


نقاط ضعف مشترک
کند شدن ناگهانی، اختلال و قطعی زیاد، نسخه دسکتاپ ضعیف(فعال‌سازی نسخه دسکتاپ زمان‌بر است و این تاخیر به دلیل کندی نرم افزار است).
فعال سازی نامناسب،مشکلات طراحی، تبلیغات ضعیف، اماکن حذف حساب به سختی صورت می‌گیرد، حریم خصوصی نامناسب، در اپلیکیشن بات‌ها حضور ندارند، قابلیت ارسال گیف و غیرفعال کردن نمایش آخرین فعالیت
(Last Seen) را ندارید و کمبود قابلیت ویرایش پیام‌ها هم کاملا احساس می‌شود. از طرفی با وجود کیفیت نسبی تماس‌ها ولی فایل‌های صوتی ارسالی کیفیت مطلوبی ندارند و صدای شفافی شنیده نمی‌شود.