كتاب سر كوتاه آمدن ندارد

در نمایشگاه‌های خارجی كتاب چه خبر است؟

كتاب سر كوتاه آمدن ندارد

ناقوس مرگ نمایشگاه‌های فیزیكی كتاب به صدا درآمده است؛ این حرف ما نیست، برخی از فعالان صنعت نشر در جهان و برگزاركنندگان رویدادهای ادبی بزرگ این را می‌گویند چون معمولا قرارها و گپ و گفت‌‌ها و معامله‌ها از قبل برنامه‌ریزی می‌شوند و فضای نمایشگاه صرفا یك فرصت است برای معاشرت و دور هم بودن اما برنامه‌‌ریزی‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی كتاب از مقاومت صنعت نشر در مقابل ویروس كرونا خبر می‌دهد.
شاید نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی در سال 2020 میلادی دستخوش كرونا شده باشند و چه‌بسا در دوره پساكرونا این نمایشگاه‌ها هرگز به شكلی كه قبل از كرونا بودند، برگزار نشوند اما گویا كتاب سر‌كوتاه آمدن ندارد. نگاهی داریم به كاری كه كرونا با این نمایشگاه‌ها كرده است:
 جان به در برده
نمایشگاه كتاب فرانكفورت در ماه اكتبر و در فصل پاییز برگزار می‌شود و در نتیجه دوره قبل آن یعنی هفتادو‌یكمین نمایشگاه كتاب فرانكفورت در آلمان برگزار شد پیش از آنها جهان حتی خواب كرونا را ببیند. تا چند ماه دیگر هفتاد و دومین دوره‌اش باید به رسم هر ساله برگزار شود و گویا برگزاركنندگان این نمایشگاه قصد دارند 14 تا 18 اكتبر 2020 یعنی از 23 تا 27 مهر 99 آن را با كمی تفاوت برپا كنند. ثبت‌نام در این نمایشگاه آغاز شده و ناشران می‌توانند برای دریافت غرفه اقدام كنند و همه چیز گویا به روال سابق است به‌جز تدابیری كه برگزاركنندگان نمایشگاه برای حفظ سلامت شركت‌كنندگان و ناشران و شركای حرفه‌ای خود تدارك دیده‌اند.
 كرونا، كتاب، كودك
نمایشگاه كتاب كودك بولونیا كه هر سال در ماه آوریل در بولونیای ایتالیا برگزار می‌شود، در سال 2020 به صورت مجازی برگزار شد چون این تاریخ مصادف بود با اوج درگیری ایتالیایی‌ها با كووید -19  قرار است دوره بعدی نمایشگاه سال آینده از 12 تا 15 آوریل 2021 یعنی از 24 تا
27  فروردین1400 به صورت فیزیكی و مانند سال‌های قبل برگزار شود؛ درست همان‌طور كه قبل از كرونا برگزار می‌شد .
 مسكو در آماده باش
 نمایشگاه كتاب مسكو هم مثل همتای آلمانی‌اش، از ویروس كرونا جان به‌در برد و سال 2019 بیست و هشتمین دوره‌اش برگزار شد.
این نمایشگاه در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و 11 تا 15 شهریور سال گذشته به آسودگی میزبان فعالان صنعت نشر به‌ویژه ناشران و نویسندگان و مترجمان و اهالی كتاب در آسیا بود. سال قبل ایران در این نمایشگاه حضور پررنگی داشت و كسی خواب كرونا را هم نمی‌دید.
این روزها مسوولان این نمایشگاه در تدارك برگزاری دوره جدیدش هستند و اعلام كرده‌اند از 2 تا 6 سپتامبر 2020 - یعنی از 12 تا 16 شهریور 1399 - نمایشگاه برپا خواهد بود.
 غافلگیری در لندن
 ماه مارس 2020 یا همان اسفند سال 1398 بود كه لندن برای میزبانی اهالی نشر آماده می‌شد اما تقریبا یك هفته مانده به برپایی نمایشگاه ناشران و كتاب‌فروشان یكی پس از دیگری از شركت در نمایشگاه انصراف دادند تا در نهایت برگزاركنندگان این رویداد بین‌المللی قید برگزاری آن را زدند و در حالی كه قرار بود در این نمایشگاه حدود ۲۵ هزار ناشر، نویسنده و آژانس ادبی از سراسر جهان شركت كنند.