در سطل‌ زباله‌ها چه خبر است؟

در سطل‌ زباله‌ها چه خبر است؟


مدت‌هـاست که بسیــاری از جامعه‌شناسان درباره فرهنگ مصرف‌گرایی جامعه ایرانی هشدار می‌دهند،‌ این‌که حالا مدت‌هاست شده‌ایم یک جامعه مقلد و پیرو. یکی از آفت‌های همین ویژگی را می‌توان از زباله‌های به جا مانده هم متوجه شد. یکی از تلخ‌ترین این موارد هم مربوط است به میزان دورریز غذا توسط ما. این‌که در همین مورد هم ما صاحب یک رکورد منفی هستیم! هر چند با توجه به سخت شدن اوضاع معیشتی مردم و نابسامانی شرایط اقتصادی میزان دورریز غذا هم کاهش داشته ، اما آن را احتمالا باید پای کوچک شدن سفره آنها  دانست.
برخی از این اعداد اما همچنان هشدار دهنده است و فقط وقتی تکان‌دهنده‌تر می‌شود که در مقایسه با موارد دیگر این اعداد خودش را نشان می‌دهد. بررسی فهرست‌وار برخی از این اعداد و ارقام هم شاید بتواند کمی از میزان آن را کاهش دهد.
سرانه هدررفت مواد غذایی در ایران طبق اعلام فائو 134 کالری در روز است.
نزدیک 30 درصد کل محصولات کشاورزی تولید شده در ایران پیش از آن‌که به مصرف کننده نهایی برسد
بنا به دلایل مختلف کنار می‌رود.
هدر رفت این محصولات در ایران حدود دو برابر میانگین جهانی است.
بر اساس گزارش فائو 870‌ میلیون نفر معادل یک‌هشتم جمعیت جهان غذای کافی برای خوردن ندارند. ایران با آن‌که فقط یک‌درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است، اما میزان هدررفت غذایی‌اش به اندازه 7/2 درصد کل جهان است.
میزان دور ریز غذا در کشورمان با ده کشور اروپایی برابری می‌کند به‌طوری که ضایعات موادغذایی در ایران معادل 35 میلیون تن در سال و در اتحادیه اروپا با 27 کشور عضو، حدود 90 میلیون تن است.
آمارهای فائو (سازمان جهانی غذا) از ضایعات غذا در ایران نشان می‌دهد مردم ایران معادل 60 درصد درآمد نفتی کشورشان و به اندازه
 ده کشور اروپایی مواد غذایی به سطل زباله می ریزند.
بیشترین میزان ضایعات مواد غذایی در ایران مربوط به نان، میوه، سبزیجات و برنج است.
در جهان حدود 900 میلیون نفر از گرسنگی رنج می‌برند که با استفاده از 3/1 میلیارد تن غذای ضایعاتی می‌توان 800 میلیون نفر آنان را سیر و گرسنگی را تقریبا ریشه‌کن کرد.
سالانه صد ‌میلیون تن محصولات کشاورزی مصرفی در ایران تولید می‌شود که از این رقم ۳۵‌میلیون تن در قالب غذا دور ریخته می‌شود. از این ۳۵‌میلیون تن غذای دورریز ۳۰‌درصد مربوط به گندم و نان است، ۲۵‌درصد آن مربوط به میوه و سبزی است، ‌۱۰‌درصد مربوط به برنج و ۱۵‌درصد آن مربوط به روغن است.
ارزش این میزان غذا نزدیک به ٣٨‌هزار‌میلیارد تومان تخمین زده شده است. اتاق بازرگانی هم در گزارشی که منتشر کرده، هشدار داده است ضایعات غذا در ایران 3/9‌میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌کند که این رقم تقریبا معادل آب مصرفی ایران در بخش خانگی و صنعت است.