آفریقا  آزمایشگاه  غرب وحشی نیست

چهره‌های آفریقایی در گفت‌وگو با جام‌جم از سوءاستفاده شركت‌های دارویی و تحقیقاتی آمریكا و اروپا از مردم این قاره انتقاد کردند

آفریقا آزمایشگاه غرب وحشی نیست

چندی پیش، اظهارات دو متخصص بیماری‌های عفونی در فرانسه مبنی بر لزوم انجام تست واكسن كرونا در آفریقا، خشم مردم این قاره را برانگیخت. سوابق مخدوش شركت‌های دارویی و آزمایشگاهی در آمریكا و اروپا در كشورهای مختلف آفریقایی، جای تردید را در‌خصوص تلاش دوباره آنها برای آزمایش غیر‌قانونی واكسن كرونا در مناطق مختلف آفریقا باقی نمی‌گذارد. چند نفر از فعالان دانشگاهی و فرهنگی در آفریقا در گفت‌و‌گو با روزنامه جام‌جم، از نگرانی‌های خود در این خصوص گفته‌اند.


لوئیمبازی عیسی كاتانگلو، فعال امور فرهنگی و جوانان در اوگاندا، تلاش شركت‌های اروپایی و آمریكایی برای تست غیر‌قانونی واكسن كرونا در آفریقا را مصداق بارز نقض حقوق بشر و نگاه ابزاری و غیر‌انسانی این شركت‌ها به ساكنان این قاره می‌داند: كشورهایی كه خود را توسعه‌یافته می‌دانند، از آفریقا و مناطق در حال توسعه به عنوان آزمایشگاه اختصاصی خود استفاده می‌كنند!  آنها افراد فقیر را به مانند خوكچه‌های هندی در آزمایشگاه می‌دانند و هرگونه آزمایشی را روی آنها صورت می‌دهند تا یافته‌های خود را تایید یا رد كنند. اظهارات برخی پزشكان اروپایی درخصوص تست كرونا در آفریقا، یادآور سال‌ها تبعیض‌نژادی علیه مردم ماست.
كاتانگلو راه‌حل قابل تاملی را برای حل این موضوع پیشنهاد می‌كند: آفریقا باید مشاركت خود را در تحقیقات بین‌المللی و جهانی برای یافتن واكسن و داروی كرونا افزایش دهد.   دانشمندان آفریقایی باید در این مسیر نقش فعالانه‌ای ایفا كرده و به بازیگرانی مهم در مبارزه جهانی با ویروس كرونا تبدیل شوند. ما نباید منتظر بمانیم تا دولت‌های متكبر كه هنوز روحیه استعمارگری دارند، بخواهند از مردم ما به عنوان نمونه‌های آزمایشگاهی استفاده كرده و تست واكسن كرونا را روی شهروندان ما صورت دهند.
اینجا تست نکنید
خمیس محمد، کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در کنیا به شرایط جاری در قاره آفریقا اشاره کرده و می‌گوید: موضوع کاملا روشن است. تعداد مبتلایان کرونا در قاره آفریقا به مراتب کمتر از قاره اروپاست. از سوی دیگر، کشورهای آفریقایی مشغول انجام اقدامات پیشگیرانه مناسب برای جلوگیری از رشد گسترده این ویروس هستند. در چنین شرایطی اصرار شرکت‌های آزمایشگاهی در غرب برای تست کرونا در قاره آفریقا توجیه پزشکی ندارد. این آزمایش‌ها باید دقیقا در جایی صورت گیرد که کانون بحران نباشد. کانون بحران نیز هم اکنون نه در آفریقا، بلکه در اروپاست.
آفریقا تسلیم نشود
عثمان فارسی، فعال فرهنگی در كشور كنیا به رفتار منفعلانه برخی سیاستمداران و دولتمردان آفریقایی در قبال جنایات متعدد شركت‌های آمریكایی و اروپایی در این قاره اشاره می‌كند و این انفعال را آفتی بزرگ برای آفریقا می‌داند: رهبران و سیاستمداران آفریقایی نباید برای تامین منافع شخصی و سیاسی خود، شهروندان آفریقایی را در معرض خطر قرار داده و اجازه تست واكسن كرونا از سوی شركت‌های دارویی در غرب را صادر كنند. ما هم‌اكنون در دوران شیوع فراگیر ویروس كرونا هستیم و مسلما تئوری‌ها، ایده‌ها، محصولات و داروهای زیادی در قبال این ویروس وجود دارد. اما سؤال اصلی اینجاست كه چرا این ایده‌ها و محصولات باید در كشورهای آفریقایی تست شود. متاسفانه برخی رهبران آفریقایی در برابر قدرت‌های غربی تسلیم می‌شوند و اجازه می‌دهند شركت‌های غربی هرگونه اقدامی را در این خصوص صورت دهند. در مقابل برخی رهبران آفریقایی مانند رئیس‌جمهور تانزانیا جان پومبه مگلفی اقدامات زیادی در صیانت از جان شهروندان خود در برابر كرونا صورت داده و از آنها در برابر توطئه شركت‌های غربی برای انجام تست كرونا محافظت می‌كنند.
اروپایی‌ها تست كرونا را از خودشان شروع کنند
دكتر سلیمان بادو، فعال فرهنگی در بوركینافاسو معتقد است شركت‌های اروپایی باید تست كرونا را از مردم خود آغاز كنند، نه مردم آفریقا: «اخباری شنیده می‌شود كه غربی‌ها تصمیم دارند، واكسن كووید ــ 19 را در آفریقا تست كنند! برای مردم آفریقا این یك موضوع تازه نیست، زیرا استعمار غرب همیشه جنایات مختلفی در این قاره انجام داده‌ است. با این حال امروز دیگر اجازه بروز چنین جنایاتی را نخواهیم داد. مردم آفریقا هوشیار هستند و عملكرد شركت‌های غربی در این قاره را زیر نظر دارند.  
بسیار جالب است كه كشورهای غربی مدعی نجات مردم آفریقا از طریق تست واكسن كرونا بر روی آنها هستند! آنها اگر به فكر نجات مردم هستند، می‌توانند این پروژه را در كشورهای خود تست كنند و اگر نتیجه مثبت بود، واكسن‌های تولیدشده را در آفریقا توزیع كنند.» سلیمان بادو در ادامه می‌گوید: واكسن كرونا  نباید در آفریقا یا هر جای دیگر كه شیوع این ویروس كمتر است تست شود. آیا كشورهای غربی این قاعده را نمی‌دانند؟! ما اجازه نخواهیم داد كه غرب از مردم آفریقا به عنوان نمونه آزمایشگاهی استفاده كند. در صورتی كه كشورهای غربی بخواهند به ظلم و ستم خود علیه مردم آفریقا ادامه دهند، به صورت متحد و یكپارچه در مقابل آنها خواهیم ایستاد.
 مردم آفریقا، موش آزمایشگاهی نیستند
معینی رمضانی، فعال حوزه اجتماعی در کنیا، تلاش شرکت‌های غربی برای انجام آزمایش کرونا در آفریقا را طی هفته‌های آتی و به بهانه شیوع گسترده‌تر کووید-19 در این قاره یک زنگ خطر تلقی می‌کند: این یک هشدار و زنگ خطر برای ماست. کشورهای غربی در چنین فضایی به کسب سود اقتصادی خود می‌اندیشند، حقیقتی که بارها در مقاطع حساس شاهد آن بودیم. در جریان شیوع ویروس کرونا نیز شرکت‌های غربی ماسک‌های تولیدی خود را با قیمتی گزاف در اختیار کشورها و مبتلایان آنها قرار دادند.  کاملا مسجل است که مردم آفریقا مخالف تست کرونا روی خود و خانواده‌شان هستند. شرکت‌های غربی باید بدانند مردم آفریقا موش آزمایشگاهی نیستند. آنها باید تست کرونا را در کشورهای خود انجام دهند. .


بازخوانی یک فاجعه درقاره سیاه
تست غیرقانونی واکسن‌های تولید شده از سوی کمپانی‌های داروسازی غرب در قاره آفریقا تازگی ندارد. یکی از شرکت‌هایی که همواره برای آزمایش‌های غیرقانونی محصولات خود چشم طمع به مردان، زنان و کودکان آفریقایی دارد، شرکت «فایزر» است. شرکت دارویی آمریکایی فایزر سال ۱۸۴۹ میلادی تاسیس شده و بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان محسوب می‌شود. در آمریکا. سال 1996میلادی، شرکت فایزر آزمایش داروی Trovan یا همان داروی ضد مننژیت ساخته شده توسط خود را روی کودکان نیجریه‌ای آغاز کرد. این آزمایش در ایالت کانو انجام شد و حتی والدین کودکان نیجریه‌ای در جریان نوع آزمایش و حتی چرایی انجام آن روی فرزندان خود نبودند. نتایج این آزمایش فاجعه بار بود. در نتیجه این آزمایش، ۱۱ کودک نیجریه‌ای جان خود را از دست دادند: پنج کودک بلافاصله پس از دریافت دارو و شش کودک پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی که به منظور مواجهه با آثار و تبعات دریافت داروی Trovan دریافت کرده بودند.  بسیاری از کودکان بی‌گناه  دیگر، در نتیجه دریافت این دارو، دچار نابینایی، ناشنوایی و آسیب‌های مغزی شدید شدند. شرکت فایزر پس از مدتی بسیار کوتاه و با افزایش قربانیان نیجریه‌ای، متهم شد به این که به صورت غیرقانونی دست به انجام این آزمایش زده‌است. حتی دولت نیجریه نیز در بیانیه‌ای مدعی شد در جریان انجام این آزمایش مرگبار روی کودکان نبوده‌است. نکته قابل تامل این‌که شرکت فایزر تا سال‌ها با این‌که اتهام خود مبنی بر انجام آزمایش غیرقانونی و ضد حقوق بشری در نیجریه را پذیرفته‌بود در مقابل پرداخت غرامت به خانواده کودکان قربانی نیز مقاومت می‌کرد.