پیشنهاد اجباری شدن ماسک برای ادارات دولتی

پیشنهاد اجباری شدن ماسک برای ادارات دولتی


ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از ارائه پیشنهاد اجباری شدن استفاده از ماسک در ادارت دولتی در ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: تاکید ما این است هرکسی که از منزل خارج می‌شود، حتما ماسک بزند. افراد در این شرایط می‌توانند از ماسک پارچه‌ای و خانگی نیز استفاده کنند. اصولا هر فردی که در جمع چند نفره‌ای شرکت می‌کند، ملزم به داشتن ماسک است و ما به همین دلیل، در جلسات ستاد‌ملی کرونا برای ادارات دولتی پیشنهاد کردیم  استفاده از ماسک اجباری باشد.
به گزارش جام‌جم، وی با ابراز نگرانی از تغییر باورهای برخی مردم درباره ویروس کرونا ادامه داد: اخیرا عادی انگاشتن کووید-19 از سوی مردم و برخی مسؤولان و تغییر باورهای عمومی درباره این بیماری، مشکلاتی ایجاد کرده است. به طور مثال، اعتقاد به فاصله‌گذاری اجتماعی در نظرسنجی‌ها از ۹۰درصد به ۴۰درصد رسیده است. واهمه و ترس سازنده از ویروس کرونا نیز از ۷۰درصد به ۳۴درصد کاهش و اعتقاد به لزوم در خانه ماندن از ۸۶درصد به ۳۲درصد تقلیل یافته است.
حریرچی این تغییرات آماری رخ داده را نوعی فاجعه خواند و افزود: وقتی چنین باورهایی در جامعه شکل می‌گیرد، در نتیجه مردم اقدام به سفرهای غیرضروری می‌کنند. از دید وزیر‌بهداشت، سفر ضروری فقط سفر کاری است و هر سفری غیر از این، غیرضروری محسوب می‌شود. اکنون شرایط طوری است که متاسفانه خیلی از مردم به سفر تفریحی می‌روند و به شکلی سفر می‌کنند که تعداد زیادی از افراد سوار یک خودرو شده و شیشه‌های آن را بالا می‌کشند و کولر را روشن می‌کنند و به این صورت ویروس را بین خودشان به چرخش درمی‌آورند. یا مثلا همین افراد وقتی به سرویس‌های بهداشتی بین راهی مراجعه می‌کنند، آیا مطمئن هستند این سرویس‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس به طور مرتب ضدعفونی می‌شوند یا خیر؟ به همین دلیل است که گفته می‌شود سفر غیرضروری مثل بمب ساعتی عمل می‌کند و مرتب باعث جابه‌جایی ویروس می‌شود.