اهمیت بازی در دوران سالمندی

اهمیت بازی در دوران سالمندی

مریم قادری‌اسماعیلی / دانش

 بازی از لذتبخش‌ترین پدیده‌هایی است كه در طول زندگی با آن مواجه می‌شویم. براساس مطالعات انجام شده، بازی می‌تواند در درمان و حتی بهبود عملكرد شناختی رده‌های مختلف سنی تاثیر به‌سزایی داشته باشد. براساس همین مطالعات از میان انواع مختلف بازی، بازی‌های غیردیجیتالی، تاثیر فراوانی بر عملكرد شناختی افراد دارد. این تاثیر در دوران كهولت به‌وضوح قابل رویت است.
براساس مطالعات صورت گرفته، بازی‌های غیردیجیتالی می‌تواند برای كاهش زوال مهارت‌های شناختی مفید باشد. پژوهشگران دریافتند كسانی كه به‌طور مداوم به انجام بازی‌هایی مانند شطرنج یا بازی‌های كارتی می‌پردازند، بیشتر احتمال دارد مهارت‌های فكری‌شان را در گذر زمان حفظ كنند.
بازی‌های غیردیجیتالی می‌تواند عملكردهای مختلف شناختی را بهبود و حتی تقویت كنند. به مرور زمان و با بررسی‌های بیشتر بر روی عملكرد و تاثیر بازی، این امید وجود دارد كه بتوان مشخص كرد؛ چه نوع بازی‌هایی ممكن است به تقویت توانایی‌های شناختی انسان در سالخوردگی كمك كند. برای مثال در حال حاضر مشخص شده بازی‌های حافظه برای سالمندان نه‌تنها می‌تواند باعث ایجاد سرگرمی باشد، بلكه می‌تواند باعث تقویت حافظه و به طور كلی موجب تقویت مهارت‌های فكری آنها گردد.
به منظور بررسی اثر بازی‌های غیردیجیتالی بر عملكرد فكری افراد مسن، پژوهشگران هزار نفر از افراد 70 ساله را براساس قدرت حافظه، توانایی حل‌ مساله، سرعت تفكر و توانایی تفكر مورد بررسی قرار دادند. در این بررسی، شركت‌كنندگان هر سه سال یك بار و تا 79 سالگی همان تست‌های تفكر را تكرار كردند. مشخص شد افرادی كه بیشتر به بازی‌های غیردیجیتالی می‌پردازند به احتمال زیاد در دوران پیری تیزبین‌تر از سایر افراد همسن خود خواهند بود. به زبان ساده‌تر، بازی‌های غیردیجیتالی، می‌تواند برای كاهش زوال مهارت‌های شناختی مفید باشد. در پژوهشی دیگر مشخص شد افرادی كه مرتبا بازی‌های غیردیجیتالی انجام می‌دادند، در آزمون‌های حافظه و تفكر در سن 70 سالگی عملكرد بهتری نسبت به همسالان خود دارند.
با توجه به مطلب ارائه شده، به منظور پیشگیری از زوال عملكرد شناختی و جلوگیری از بروز آلزایمر و مواردی از این قبیل بهتر است تا دیر نشده به فكر انجام بازی باشیم. از میان بازی‌های مختلف می‌توان شطرنج، دبلنا، جدول سودوكو و جدول حروف را نام برد كه می‌توانند به پویا بودن ذهن در دوران كهولت كمك شایگانی كنند.
منبع: medicalxpress

ابداع آسفالت كاهش‌دهنده مصرف سوخت
مصرف بالای سوخت به‌خصوص در كامیون‌ها همیشه چالشی مهم بوده و گروهی از محققان با مشاركت یك محقق ایرانی با ابداع نوعی آسفالت جدید به حل این مشكل كمك كرده است. به گزارش مهر و به نقل از نیواطلس، حسام آذری‌جعفری، محقق ایرانی پسادكتری گروه مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه ام‌آی‌تی و همكارانش از ابداع روشی تازه برای تولید نوعی آسفالت مستحكم و مقاوم خبر داده‌اند كه در برابر وزن زیاد كامیون‌ها به آسانی آسیب نمی‌بیند و شكل اولیه خود را حفظ می‌كند. همین مسأله موجب می‌شود تا مدیریت و كاهش مصرف سوخت كامیون‌ها آسان‌تر شود. كاهش انتشار دی‌اكسیدكربن در جو زمین و حفاظت از محیط زیست مزیت دیگر ابداع این روش است.
در این روش مواد ارزان قیمتی مانند الیاف مصنوعی یا نانولوله‌های كربنی به آسفالت عادی اضافه می‌شوند. اگر چه این مواد معمولا تنها 10درصد از آسفالت معمولی را به خود اختصاص می‌دهند، اما همین تغییر كوچك باعث سفت‌شدن و استحكام بهتر آسفالت می‌شود.