موادمخدر 50 درصد گران شد

موادمخدر 50 درصد گران شد


 آمریکایی‌ها افتاده‌اند دنبال تجارت سیاه شیشه، ایستاده‌اند پشت لابراتوارهای تولید کریستال و کمک کرده‌اند افغانستان قد بکشد و بشود قطب تولید شیشه جهان. الان دو سال بیشتر است که آمریکایی‌ها و همدستانشان به رشد فزاینده شیشه، بیخ گوش ایران کمک کرده‌ و قیمت جهانی شیشه را شکسته‌اند. لابراتورهای تولید شیشه دیگر درایران کم پیدا می‌شود اما شیشه‌های افغانستان که تولیدش چهاربرابر قبل شده به داخل نفوذ می‌کند و روی قیمت شیشه اثر می‌گذارد.  انواع موادمخدر در این دو سال گران شده به‌جز شیشه که قیمتش نزولی است، ‌شیشه ارزان شده، آن هم فقط به خاطر دست‌های آمریکایی و اروپایی که پشت تولید در افغانستان است.
اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر نشسته است پشت میز سالن کنفرانس و درهفته جهانی مبارزه با موادمخدر و در پاسخ به جام‌جم این جملات را می‌گوید. او قبل ازاین جملات گفته بود ایران سال 98 رکورد زد و رقمی را در کشفیات موادمخدر ثبت کرد که نیروهای سازمان ملل ابتدا فکر کردند به «کیلو» است و وقتی شنیدند به « تن» است باور نکردند. منظورش کشف 950 تن انواع موادمخدر در این سال،  ثبت رکورد تاریخی در کشفیات و ثبت رتبه اول جهان در کشف تریاک‌، هروئین و مرفین است.
ایرانی‌ها بیشتر از همه تریاک مصرف می‌کنند،‌ بعد حشیش، هروئین هم رتبه سوم است و چند سالی است جای شیشه را گرفته، شیشه حالا سقوط کرده به رتبه چهارم. مومنی می‌گوید اینها به ترتیب پرمصرف‌ترین موادمخدر سنتی و صنعتی در ایرانند که سه تای اول قیمت‌شان در فروردین 99 نسبت به فروردین 98 به طور میانگین 50 درصد گران‌تر شده و شیشه ولی سقوط قیمت داشته، چه‌قدرش را البته نگفت.
معاون او دو روز پیش گفته بود مصرف شیشه در کشور، افزایش روزافزون دارد و خودش دیروز گفت شیشه ارزان شده،‌ اما او در پاسخ به جام‌جم تایید نکرد که ارزان شدن شیشه از سال 97 به این سو باعث افزایش مصرف شیشه شده بلکه فقط به این جمله بسنده کرد که افزایش مصرف شیشه در کشور رشد معنادار نداشته است.
 4 حوزه، بی‌شمار اشکال
مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی؛ سال‌هاست اینها چهار رکن مبارزه با موادمخدرند و اتفاقا سال‌هاست همه‌شان لنگ می‌زنند و مثل چرخ دنده‌های یک ماشین فرسوده، درهم چفت و بست نمی‌شوند. دبیرکل ستادمبارزه با موادمخدر نشسته است پشت تریبون و هر کدام از این حوزه‌ها را کوتاه و مختصر تحلیل می‌کند و می‌گوید در چهاردهه گذشته در حوزه مقابله با عرضه موادمخدر کارهای خوبی انجام شده و شاهدش آمار فزاینده کشفیات است، ولی درحوزه پیشگیری از مصرف غفلت‌شده و درمان اعتیاد نیز نیاز به بازنگری‌های اساسی درشیوه‌نامه‌ها دارد،‌ در توانمندسازی بهبودیافته‌های اعتیاد هم گرچه ظرفیت‌های مردمی و گروه‌های مرجع مطلوب است ولی این ظرفیت بسیج و یکدست نشده و خلاصه این که این چهارحوزه با هم پیش نرفته‌اند تا نتیجه‌اش درمبارزه با موادمخدر مشهود باشد.
مومنی بار اولش نبود که اینها را می‌گفت، پارسال هم او همین‌ها را گفته بود و به قانون مبارزه با موادمخدر تاخته بود که به زعمش هرچه هست زیر سر اشکالات این قانون است. او می‌گوید اگر درکشورهای موفق درعرصه درمان اعتیاد 80درصد معتادان درمان می‌شوند و دیگر دچار لغزش نمی‌شوند علتش این است که معتادان متجاهر پس از اولین دستگیری دوسال در کمپ‌های درمانی می‌مانند و اگر دوباره دستگیر شوند دوسال به سه سال افزایش می‌یابد که هیچ ربطی ندارد به ما که فرقی نمی‌گذاریم بین اولین و صدمین دستگیری و همه را یک تا سه ماه نگه‌می‌داریم  بدون این که درمان واقعی رخ داده باشد.  مومنی گفت کارهایی که ما می‌کنیم فقط هدردادن منابع است،‌ هدررفتی که بجز با اصلاح قانون مبارزه با موادمخدرکه باید همه‌جانبه نگر باشد،‌ متوقف نمی‌شود.