ایپون در روز روشن!

اعتراض جودو ایران به آنلاین برگزارشدن دادگاه عالی ورزش

ایپون در روز روشن!

همین چند روز پیش بود که وقتی مسوولان فدراسیون جودو وارد سایت دادگاه عالی ورزش «CAS» شدند متوجه شدند فهرست بررسی پرونده آنها در جدیدترین به روزرسانی این سایت قرار ندارد. به همین دلیل آنها با ارسال ایمیلی درخواست کردند تا در این‌باره استعلامات لازم را به اطلاع ایران برسانند. اتفاقی که جوابش روز گذشته به دست فدراسیون جودو ایران رسید و در آن ذکر شده جلسه رسیدگی به پرونده تعلیق ایران در زمان از پیش تعیین شده (26 شهریور) برگزار خواهد شد.

چه شد جودو  تعلیق شد؟
جرقه همه حواشی را سعید ملایی زد. تقریبا یک سال قبل در مسابقات جهانی ژاپن بود که ملایی ادعا کرد جودو ایران از منشور المپیک تخطی کرده است. همین ادعای جنجالی او و حاشیه‌هایی که خودش ایجاد کرد باعث شد عوامل اسرائیلی فدراسیون جهانی جودو دست به کار شوند و مقدمات تعلیق فدراسیون ایران را فراهم کنند. آنها در کمتر از چند هفته تصمیمات لازم را گرفتند و حتی بیانیه‌ای دادند مبنی بر این‌که تا زمانی که فدراسیون ایران تضمین محکمی در اثبات به پایبندی به اساسنامه فدراسیون جهانی ارائه ندهد  و قبول نکند ورزشکارانش مقابل ورزشکاران اسرائیلی مسابقه دهند، از حضور در تمامی مسابقات و رویدادهای بین‌المللی محروم خواهد بود.
 شکایت ایران بدون هیچ درنگ
بلافاصله پس از این اقدام، مسوولان فدراسیون ایران و کمیته ملی المپیک دست به کار شدند و شکایت خودشان را به دادگاه عالی ورزش بردند. پیش از این قرار بود جلسه رسیدگی به پرونده تعلیق جودو ایران ۲۰ فروردین ماه در CAS بررسی شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها، این نشست به ۲۶ شهریورماه تغییر کرد. البته حالا هم مسوولان دادگاه عالی ورزش در حالی نسبت به برگزاری به موقع نشست تاکید کرده‌اند که ادامه بحران کرونا همچنان موجب اعمال تصمیماتی برای محدودیت‌های پروازی و صدور ویزا خواهد شد.
 دادگاه آنلاین و اعتراض ایران
CAS در ایمیلی که به فدراسیون ایران فرستاده به یک نکته مهم اشاره کرده است؛ اول این‌که دادگاه در همان زمان مقرر برگزار و دوم این‌که اگر به هر دلیلی ویزا صادر نشود هیات ایرانی به صورت غیر‌حضوری و آنلاین در دادگاه حاضر خواهد شد. اتفاقی که اعتراض مسوولان ایران را به همراه داشته است. تاکید مسوولان ورزش این است که دادگاه حتما به صورت حضوری برگزار شود تا آنها بتوانند از حقانیت خودشان دفاع کنند.
 آرش میراسماعیلی: باید در دادگاه حاضر شویم
آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو در واکنش به اتفاق جدیدی که برای این پرونده افتاده است، در این‌باره می‌گوید:«به دنبال این موضوع و پس از چند ساعت مذاکره با دکتر علی‌نژاد و وکیل پرونده، از یک سو قرار شد طبق هماهنگی و رایزنی وزارت ورزش با وزارت امور‌خارجه، تمهیدات لازم برای صدور ویزا انجام شود و از سوی دیگر نیز تا چند ساعت آینده ایمیلی را به CAS ارسال خواهیم کرد تا مخالفت خود را با برگزاری دادگاه به‌صورت غیرحضوری اعلام کنیم. اگر قرار بر برگزاری دادگاه بصورت غیر‌حضوری باشد، قطعا طرف مقابل نیز باید مانند ما به شکل غیر‌حضوری در دادگاه حاضر شود، در غیر این‌صورت ما اعتراض خود را اعلام می‌کنیم و خواستار برگزاری دادگاه به‌صورت حضوری از سوی دو طرف و پس از بهبود اوضاع شیوع کرونا خواهیم شد.»
 حساسیت ایجاد نکنید،موضوع بحرانی است
مسوولان فدراسیون جودو ایران یک درخواست از همه دارند. این‌که با توجه به حساسیت پرونده از هرگونه اقدامی که باعث جری شدن خارجی‌ها شود پرهیز گردد. میراسماعیلی در این‌باره هم می‌گوید:«با توجه به حساسیت این پرونده و شرایط حاکم بر آن که متاسفانه شاهد برخی رصدها از بیرون به پرونده هستیم، از تمامی دوستان خواهش می‌کنم از هر‌گونه اظهار‌نظر که ممکن است باعث بحرانی شدن اوضاع و سوءاستفاده طرف مقابل شود خودداری کنند. باید با هماهنگی کامل کار را جلو ببریم. خوشبختانه رئیس کمیته المپیک، وزیر ورزش و معاون قهرمانی وزارت ورزش همکاری بسیار خوب و نزدیکی طی این مدت با ما داشته‌اند و وقت زیادی را پیرامون این موضوع صرف کردند که جا دارد صمیمانه از آنها قدردانی کنم.»
 آب  در آسیاب دشمن نریزیم
در روزهایی که برای ورزش جودوی ایران حیاتی و مهم تلقی می‌شود، مصاحبه پیشکسوت جودو با شبکه معاند ایران اینترنشنال علیه فدراسیون، آتش برپا شده را بلند‌تر کرده است. امیر قمی، پیشکسوت جودو مدتی پیش با شبکه ایران اینترنشنال مصاحبه کرد و حرف‌های عجیب و تندی به فدراسیون جودو  و آرش میراسماعیلی نسبت داد. البته هنوز یادمان نرفته که جناب قمی در مسابقات کشوری چگونه به داور مسابقه درس اخلاق داد و چنان ضربه‌ای به او زد که تا چند دقیقه داور مسابقه بی‌هوش روی زمین افتاده بود. کاش در این روزهایی که فدراسیون جودو به حمایت جامعه ورزش و به خصوص پیشکسوتان این رشته نیاز دارد، با حرف‌های نامربوط و مصاحبه‌های عجیب، نفت در آتش نریزیم و این هجمه را شعله‌ورتر نکنیم.