در حفظ حقوق عامه خط قرمز نداریم

رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه تاکید کرد

در حفظ حقوق عامه خط قرمز نداریم

رئیس قوه قضاییه گفت: رای اخیر دیوانعالی كشور مبنی بر بازپس‌گیری منابع طبیعی تصاحب شده در گلستان توسط دادگستری در سه دهه قبل، این پیام را دارد كه در حفظ حقوق عامه خط قرمز نداریم.
به گزارش میزان، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، این اقدام را نمادی از عدالتخواهی دستگاه قضایی دانست و گفت: تضییع حقوق عامه از هیچ‎كس و هیچ نهاد و سازمانی پذیرفته نیست و قوه قضاییه در صیانت از حقوق عامه هیچ خط قرمزی ندارد.
رئیسی افزود: در دهه‎های اخیر برخی كه در حوزه اداری دستگاه قضایی همكاری داشتند، یك‌سری اراضی را در ارتباط با كاری كه در استان انجام شده و ظاهرا هم مقررات رعایت شده بود، در اختیار داشتند، اما در فرآیند دادرسی مشخص شد كه این اراضی باید به بیت‎المال برگردد.
رئیس قوه قضاییه به تعاونی‎ها، سازما‎ن‎ها و دستگاه‎های اداری هشدار داد كه تحت هیچ شرایطی مجاز به تغییر كاربری اراضی كشاورزی و جنگل‌ها و مراتع نیستند و همه باید بدانند دستگاه قضایی در دوره مسؤولیت وی اجازه نخواهد داد كوچك‎ترین تعدی نسبت به سرمایه‎های ملی و آب و خاك و محیط‌زیست صورت گیرد.وی با تأكید بر این‎كه نظام دادرسی و فرآیند دادرسی در دستگاه قضایی مبتنی بر كار كارشناسی دقیق و حرفه‎ای و قانون و عدالت است، خاطرنشان كرد: قوه قضاییه در انجام وظایف خود تحت‎تأثیر فضاسازی‎ها قرار نمی‎گیرد.
رئیس قوه قضاییه گفت: تمام مراحل و فرآیند دادرسی مبتنی بر موازین شرعی و ادله موجود در پرونده‎های قضایی و اقتضای حق و عدل است و جوسازی‎ها هرگز در تصمیم قضات مؤمن و مخلص و فرآیند دادرسی و صدور احكام قضایی اثرگذار نخواهد بود.
رئیسی متذكر شد كه روند حاكم بر دستگاه قضا ضامن حقوق عامه، حقوق اصحاب دعوا و حتی حقوق متهم است و فرآیند دادرسی در نظام قضایی حقوق همگان را تضمین می‌كند.
منشأ فضاسازی‎ها به روایت رئیس دستگاه قضا
رئیس قوه قضاییه با تقسیم‌بندی و تفكیك مبنای فضاسازی‎ها علیه احكام و تصمیمات قضایی اظهار كرد: فضاسازی‎ها گاهی ناشی از بی‌اطلاعی و كم‌اطلاعی نسبت به پرونده‎هاست كه باید آحاد جامعه را از آن آگاه و مطلع كرد، اما گاهی این تحركات از روی غرض‌ورزی صورت می‌گیرد.
رئیسی افزود: گاهی جوسازی‎ها از سوی آمریكا كه مظهر تضییع حقوق انسان است، اسرائیل كودك‎كش، منافقین كه دست‎شان تا مرفق آلوده به خون انسان‎های بی‌گناه است و جریانات سلطنت‎طلب و ضد‌انقلاب صورت می‌گیرد كه ماهیت آنها برای ملت روشن است و اینها نمی‌توانند كوچك‎ترین رخنه‎ای در اراده دستگاه قضا برای اجرای حق و عدالت ایجاد كنند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به دستورالعمل صادره برای ساماندهی نظام پرداخت تسهیلات بانكی و دریافت سود و جرایم اظهار كرد: نقدینگی افسارگسیخته نظام تولید را مختل می‌كند و بخشنامه ایجاد انضباط مالی در تسهیلات بانكی با هدف حمایت و تقویت از تولید و تولیدكنندگان صادر شده است.
رئیسی با تأكید بر این‎كه آشفتگی در نظام پرداخت تسهیلات و دریافت سود و جرایم قابل پذیرش نیست، از شورای پول و اعتبار، بانك مركزی و دستگاه‎های مسؤول خواست كه به وظایف خود برای حاكم شدن انضباط مالی در این حوزه عمل كنند. رئیسی با بیان این‎كه سخن گفتن مسؤولان اقتصادی با مردم و فعالان نظام بازار به تثبیت بازار كمك خواهد كرد، به كارگزاران اقتصادی و مدیران نظام پولی و مالی توصیه كرد نقشه‎های راهی كه برای آینده طراحی می‌كنند، برای جامعه تبیین کنند.
اعتراض را قبول داریم، اما به كسی اجازه اغتشاش نمی‌دهیم
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با تاكید بر لزوم به رسمیت شناختن حق اعتراض در جامعه گفت: ما اعتراض را قبول داریم و باید اعتراض را شنید و با آن منطقی برخورد كرد، اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است و اغتشاش و آشوب خط قرمز دستگاه قضایی است و نباید اجازه داد كسی در كشور ناامنی ایجاد كند. رئیسی همچنین از همكاران قضایی در سراسر كشور خواست كه نسبت به جرایم خشن حساس باشند و با برخورد قاطع اجازه ندهند افراد شرور و متجاسر به قانون، میدان پیدا كنند.
صدور سند برای قله دماوند و اراضی اطراف آن
در این جلسه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور از برنامه این سازمان برای ثبت ۷۴ میلیون هكتار اراضی ملی و صدور سند كاداستری در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به تعرضاتی كه به زمین‌های اطراف قله دماوند صورت گرفته بود، این سازمان اقدام به بررسی و صدور سند قله دماوند و ۱۰ هزار هكتار اراضی كوهپایه برای جلوگیری از تعرض به این اراضی كرد و در اختیار سازمان منابع طبیعی قرار گرفت.
خداییان همچنین گفت كه سازمان متبوعش برای اولین بار سند مالكیت دانشگاه تهران را پس از ۸۶ سال صادر كرده و به مسؤولان این دانشگاه ارائه كرده است.