وزیـر باید پاسخگـوی اتفاقات این 4 سال باشد

وزیـر باید پاسخگـوی اتفاقات این 4 سال باشد

استقلال و پرسپولیس هر روز بیشتر در باتلاق فرو می‌روند. راهکار چیست؟ بی‌خیال شدن؟ تعطیل کردن دو باشگاه؟ انتخاب مدیران درست؟ پرورش مدیران درست؟ این باتلاق عمق زیادی دارد و می‌تواند آمال و آرزوهای میلیون‌ها هوادار را در خود فرو ببرد. با واعظ آشتیانی معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی و مدیرعامل پیشین استقلال، دقایقی درباره این بلاهای تلخی که سر دو باشگاه می‌آید، گفت‌و‌گو کردیم.

 استقلال و پرسپولیس به احتمال زیاد از پنجره نقل‌و‌انتقالات‌ بعدی خود محروم هستند. به نظر شما مقصر اصلی مشکلات به وجود آمده برای دو باشگاه چه کسی است؟
به جای این‌که دنبال مقصر باشیم بهتر است به فکر راهکار باشیم. متاسفانه الان همه می‌گویند ما خوبیم و آگاهیم. بنابراین الکی وقت خود را تلف نکنید. همه ما می‌دانیم که متاسفانه انتخاب مدیران دو باشگاه بر اساس شایستگی و آگاهی و تجربه و دانش نیست. متر و معیار ندارد. این بحث‌ها هم تکراری شده. من فکر می‌کنم تمام مشکلات به خاطر این است که نظارتی وجود ندارد.
 الان وزیر باید از مدیران دو استقلال و پرسپولیس سوال کند ولی در فضای رسانه این موضوع مطرح است که چون مدیران  آشنای او هستند حتی یک سوال از آنها نمی پرسد. شما موافقید؟
اشکالی ندارد رفقا را بیاورند ولی کسی را بیاورند که سابقه اجرایی داشته و موفق بوده است. شما رفیقت سابقه روشن داشته باشد، بیاور ولی...
 مشخصا فتحی مدیرعامل سابق استقلال را مثال می‌زنیم که در پرونده شفر نقش اول را داشت و می‌گفت یک قران اضافه به او نمی‌دهند و حالا مشخص شده فقط 250 هزار دلار باید جریمه بدهند!
در ماجرای شفر کاملا اشتباه شد. باید در یک فضای دوستانه و محترمانه توافق می‌کردند نه این‌که طرف را به محل تمرین راه ندهند. خب معلوم است تحریک می‌شود و شکایت می‌کند. تصمیمی که درباره شفر گرفتند خام بود.
 شما فکر می‌کنید این تصمیمات را خود مدیر عامل استقلال گرفته بود؟
به نظر من وزیر ورزش نه به خاطر این اتفاق بلکه به خاطر تمام اتفاقاتی که در این 4 سال در ورزش افتاده باید پاسخگو باشد. یعنی قبل از این‌که مدیران پاسخگو باشند ایشان باید بیاید و توضیح دهد. خیلی‌ها را منصوب کرده و به نظر می‌رسد نظارت نکرده‌اند و آخرش این اتفاقات در ورزش ما افتاده است.
 فکر می‌کنید وزیر ورزش استیضاح خواهد شد؟
فکر می‌کنم تا همین الان هم مجلس درباره استیضاح  ایشان کوتاهی کرده. بس که مدیریت ایشان ضعیف بوده است. تا الان هم دوستان بهارستانی کوتاهی کرده‌اند. آقای سلطانی‌فر اصلا نتوانست فضای ورزش را درک کند.
به خدا که گودرزی وزیر قبلی با وجود آن همه انتقاد، به مراتب بهتر بود.
 درباره پرسپولیس هم بپرسیم. فکر می‌کنید چرا آقای عرب مدیر وقت پرسپولیس می‌گفت پول برانکو آماده است ولی پول را به او ندادند؟
این خودش برای ما هم سوال است. همین دیگر. باید وزارت ورزش از آنها سوال کند اگر پول بوده، چرا نداده‌اند؟
 می‌توانید توضیح دهید عوارض این محرومیت از نقل‌و‌انتقالات در شرایط کنونی برای دو باشگاه چیست؟
مهمترین عارضه، صدمه جبران‌نشدنی به وضعیت اقتصادی باشگاه است. وقتی باشگاه از نقل‌و‌انتقالات محروم باشد، بازیکنان هر رقمی بخواهند پیشنهاد می‌دهند و باشگاه مجبور است قرارداد ببندد. این دقیقا نکته کلیدی است. صدماتی که به استقلال و پرسپولیس در تابستان امسال می‌خورد بسیار سنگین خواهد بود. الان باید هم بدهی قبلی شفر و برانکو را بدهند و هم این‌که با رقم دو برابر بازیکنان کنار بیایند. حداقل تا دیر نشده آقایان فکری برای استراماچونی و کالدرون کنند.



سلطانی‌‌فر: تمام سهام استقلال و پرسپولیس به مردم می‌رسد
وزیر ورزش و جوانان معتقد است ورود استقلال و پرسپولیس به بورس، رونق آن را افزایش خواهد داد. گزیده‌ای از صحبت‌های وی با سایت وزارت
ورزش و جوانان در زیر آمده است:
 دولت هیچ سهمی از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای خود نگه نمی‌دارد.
 تماما در فرایند واگذاری در اختیار مردم، هواداران و پیشکسوتان قرار می‌گیرد.
 با اطمینان می‌‌گویم ورود استقلال و پرسپولیس به بورس، رونق آن را افزایش خواهد داد.
 مطمئن هستم با خصوصی‌شدن استقلال و پرسپولیس، سودآوری آنها هم افزایش پیدا می‌کند.