خیرات كنیم تا نیازمندان تبدیل به فقیر نشوند

گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام علی سرلك درباره سوگواری در دوره كرونا

خیرات كنیم تا نیازمندان تبدیل به فقیر نشوند

 آمار مبتلایان و فوتی‌‌های كرونا روز به روز بیشتر می‌شود. دیروز كرونا جان 229 نفر را گرفت. این آمار رسمی است، خیلی‌ها می‌گویند تعداد جان‌باختگان سه برابر این رقم است. خیلی‌ها حتی متوجه نمی‌شوند كه مبتلا به كرونا هستند و آنهایی را كه در روستا‌ها و مناطق دورافتاده فوت می‌كنند و اصلا آمارشان در دست نیست هم باید به تعداد آمار رسمی اضافه كرد. در چنین شرایط اضطراری و دشواری كه روح و روان مردم دگرگون شده و اندوه بر فضای كشور سایه انداخته است، از دست دادن عزیزان هم حكایت غریبی است. مراسم كفن و دفن و سوگواری در دوره كرونا هم شرایط خاص خود را دارد كه باید رعایت شود كه اگر نشود، دشواری روی دشواری تلنبار می‌شود. در این شرایط نمی‌توان آن‌طور كه باید و لازم است با عزیز فوت شده خداحافظی آخر را انجام داد و گاهی حتی نمی‌توان در مراسم خاكسپاری و سوگواری شركت كرد. با حجت‌السلام علی سرلك هم‌صحبت شدم تا برایمان بگوید كه در این دوره چگونه مراسم سوگواری برگزارم كنیم تا هم دل خودمان سبك شود و هم دعای خیر به روح متوفی برسد.
 مراسم تحریم را مجازی برگزار كنیم
آقای سرلك می‌گوید: مراسم تحریم به سه دلیل برگزار می‌شود. اول به خاطر طلب رحمت برای آ‌ن‌كسی كه از دنیا رفته. در روایات آمده است كه اگر 40 نفر به‌خوبی كسی گواهی بدهند، ‌آن شخص مورد رحمت خداوند قرار می‌گیرد. در مراسم سوگواری قرآن و دعا خوانده می‌شود و صلوات فرستاده می‌شود. همه اینها جنبه معنوی دارد و شخص فوت شده از آنها بهر‌ه‌مند می‌شود. دلیل دوم مراسم سوگواری تذكر به ما كه زنده‌ایم است، این كه ما هم می‌رویم و باید حواسمان به كردار و گفتارمان باشد. البته برخی از مراسم سوگواری هم به دام تجمل افتاده‌اند و كمتر جنبه تنبیه و تذكر دارند. جنبه سوم مراسم سوگواری همدردی و تسلی‌دادن به بازماندگان است. در این مراسم آدم‌های زیادی رفت‌و‌آمد می‌كنند و نشان می‌‌دهند كه شخص متوفی برای آنها اهمیت داشته و همین باعث كاهش غم بازماندگان می‌شود. ما برای متوفیان مراسم خاصی داریم هم برای تشییع‌ و خاكسپاری هم برای روز سوم، هفتم، چهلم و سالگرد كه همه اینها تبدیل شده‌اند به آیینی خاص كه اوقات و ساعات مشخصی دارند؛ اما الان كه با ویروس كووید ـ 19 و بیماری تلخ و خاموش كرونا مواجه‌ایم همه چیز دستخوش تغییر شده از فرهنگ و هنر و اقتصاد بگیر تا سیاست و همین مراسم ختم و سوگواری. ما شرقی‌ها معمولا آدم‌های احساسی هستیم كه این مراسم برایمان مهم است از طرفی دین هم برای ما وظایفی را مشخص كرده است، اما به دلیل شیوع كرونا نمی‌توانیم مراسم تشییع، خاكسپاری و سوگواری را به صورت معمول برگزار كنیم. مرگ با كرونا غم بزرگی است كه تاكنون آن را تجربه نكرده‌ایم به همین دلیل باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده كرده و مراسم ترحیم را در این فضا برگزار كرد. مراسمی كه با استفاده از پلتفرم‌ها و شبكه‌های اجتماعی برگزار می‌شود، می‌تواند به میزان زیادی تسلی‌بخش بازماندگان باشد، مراسمی مانند تلاوت قرآن كه مثلا چند نفر آن را به‌عهده می‌گیرند و یك یا چند دوره برای فرد متوفی قرآن را ختم می‌كنند. یا در ساعت مشخصی در فضای آنلاین افراد حضور پیدا كرده و درباره شخص متوفی صحبت می‌كنند، دعا می‌خوانند و تقریبا همه مراسمی را كه در یك عزای واقعی به‌جا می‌آورند، در فضای مجازی برگزار می‌كنند. چنین مراسمی كه با نیت خیر برگزار می‌شود هیچ چیزی كمتر از مراسم واقعی ندارد و می‌تواند در شرایط كرونا هم تسلی‌بخش بازماندگان باشد و هم طلب آمرزش برای متوفی.
 نیازمندان واقعی را دریابیم
آنچه مراسم سوگواری مجازی با واقعی را متفاوت می‌کند، پایین آوردن هزینه‌هاست و این بهترین فرصت است تا هزینه‌هایی که برای مراسم ترحیم در نظر گرفته‌شده را به نیازمندان خیرات کرد.به نظرم در این شرایط که اوضاع اقتصادی و معیشتی بسیاری از مردم مساعد نیست، بهتر است شناسایی نیازمندان از اطرافیان و اقوام شروع شود، آبرومندانی که سختی زیادی را تحمل می‌کنند،اما دم برنمی‌آورند.در دین اسلام تذکر داده‌شده کمک به نیازمندان از حلقه اول که اقوام و همسایه‌هاست شروع شود و بعد به حلقه‌های دیگر برسد. دوره‌هایی مانند جنگ، قحطی، بیماری‌های فراگیر مانند کرونا بهترین فرصت برای کمک به دیگران است.این روزها که عزیزان‌مان را بر اثر شیوع کرونا از دست می‌دهیم بیشتر پی به بی‌اعتباری دنیا می‌بریم و این که بهتر است بیشتر حواس‌مان به دیگران باشد و یاریگر نیازمندان واقعی باشیم.نگاه اسلام این است فقر ریشه‌کن شود و فقیر زیاد نشود. اگر به اطرافیان‌ خود بدون این‌که منتی بر آنها داشته‌باشیم کمک کنیم، فقر ریشه‌کن می‌شود.رسیدگی به فقیر در رتبه دوم است و ما به عنوان مسلمان موظفیم اجازه ندهیم افراد فقیر شوند.
 خداوند درباره کرونا از ما سوال خواهدکرد
حجت‌الاسلام سرلک درباره رعایت نکات و هشدارهای بهداشتی در دوره کرونا می‌گوید: ویروس ناشناخته کرونا به صورت هیبریدی عمل کرده و هر زمان به ناحیه‌ای از بدن انسان‌ها حمله می‌کند،آن‌طور که می‌گویند این روزها به قلب یورش می‌آورد.
رفتارهای تهاجمی و غیرقابل پیش‌بینی ویروس کرونا به ما ثابت کرده باید محافظت و کنترل ارتباطات را در اولویت بگذاریم.باید فاصله اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک و دستکش استفاده کنیم تا بتوانیم حملات این ویروس را دفع کنیم.آن‌طور که متخصصان می‌گویند، اگر حلقه ارتباط قطع شود، می‌توان حمله این ویروس را ضعیف کرد.اگر کسی مبتلا شود و رعایت نکرده و باعث شود دیگران هم مبتلا شوند،‌آن شخص مدیون خواهدبود و این دین شرعی به گردن اوست.
ما الان نمی‌توانیم شخص ناقل را ردیابی کنیم،اما خداوند این امکان را دارد و هر زمان که شخص فوت کند از آنجا که باری‌تعالی سریع‌الحساب است حتما از او سوال خواهدکرد که چرا با بی‌توجهی باعث بیماری یا فوت افراد دیگر شده‌است. وقتی رهبر معظم انقلاب به عنوان بالاترین شخص نظام از ماسک استفاده کرده و به همه تذکر می‌دهند که از این پوشش در دوره کرونا استفاده کنند، هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست.
به گفته وزیر بهداشت، کرونا را مهار کرده‌ بودیم، اما رعایت نکردن نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی سبب شد دوباره از این ویروس گل بخوریم. امیدوارم با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی بتوانیم دوره کرونا را سپری کرده و به ساحل تندرستی و عافیت برسیم.


جوان بی‌ادعا
آقا روح‌ا... رجایی جوان خوش‌ذهن ، خوش‌بیان و پرکار.چقدر دوستان و علاقه‌مندان زیادی داشته و دارد که این‌روزها برایش به سوگ نشسته‌اند و مطالب و عکس‌‌های زیادی از او منتشر می‌کنند.درگذشت او به دلیل ابتلا به کرونا بسیار غم‌انگیز است.این بیماری را هم به احتمال زیاد در راه وظیفه‌شناسی و کمک به محرومان گرفته و به همین دلیل است که برخی او را به‌نام شهید سلامت معرفی می‌کنند.شخصیتی مانند روح‌ا... رجایی را حتی اگر ندیده‌باشی،‌وقتی عکسش را می‌بینی احساس می‌کنی او را می‌شناسی،چهره جذاب و صمیمی.چهره‌ای جنرال به لحاظ فطرت پاکی که داشته است.خودم وقتی به عکس او نگاه کردم – شاید حتی او را از نزدیک هم دیده‌باشم – با خودم گفتم به آقای رجایی باید بگوییم غریبه‌ آشنا. چهره او برای همه کسانی که فقط عکسش را هم ببینند، آشناست.آن‌طور که در وصف او نوشته‌اند، جوانی بسیار مردمی بوده که بدون ادعا دنبال راه‌ انداختن کار مردم و نیازمندان بوده و فعالیت‌های زیادی در بحران‌ها و اتفاقات جامعه داشته.خداوند به خانواده و دوستانش صبر بدهد، سه فرزندش و همسر داغدارش مورد لطف و عنایت خداوند قرار گیرند و رحمت خداوند نصیب این جوان تازه درگذشته شود.