می‌خواهی  باشی، نباش...

می‌خواهی باشی، نباش...

حامد عسکری شاعر و نویسنده

 این جمله‌ای را كه بالای این ستون خواندید یك‌بار دیگر بخوانید: می‌خواهی باشی نباش... این جمله را سال‌ها پیش پیرغلام صاحب نفسی پای دیگ بساط امام حسین(ع) گفت و گذشت و سال‌هاست یقه‌ام را گرفته‌است. الان كه دارم این ستون را می‌نویسم سه روز است كه برادرمان روح‌ا... رجایی را به خاك سپرده‌ایم و هنوز هیچ‌كس دلش را ندارد برود توی اتاقش و چشم خیس برنگردد.
روح‌ا... انطباق كامل داشت با این جمله‌ای كه بر پیشانی ستون نوشته‌ام. من بعد از چند سال رفاقت تازه بعد از رفتنش متوجه شدم كه دانشجوی دكتری بوده و توی این سال‌ها یك‌بار هم اشاره‌ای نكرده بود و فخری نفروخته بود.
روح‌ا... تا قبل از آمدنش به جام‌جم توی هلال‌احمر بود و سمت داشت. همه فكر می‌كردیم با توجه به سابقه روزنامه‌نگاری‌اش توی روابط عمومی آنجا هم كار رسانه‌ای می‌كند و میزی دارد و لپ‌تاپی و كت و شلواری و پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های هلال... این روزها توی ویدئویی كه از او منتشر شد روح‌ا... را دیدم كه شالی به سرش بسته با یك تیشرت بغل هلیكوپتر هلال دارد دوبسته آذوقه را از چنگ دو مرد بیرون می‌كشد و قلندرانه به دو پیرزن كنار هلی‌كوپترها می‌دهد. پیرزن‌هایی كه شرم زنانه و نحیفی جسم‌شان نمی‌گذارد جلو بروند و طلب قوتی كنند و آذوقه‌ای... روح‌ا... دقیقا از آنهایی بود كه بود و نبود... با توجه به اخلاق و رفتار و ارتباطاتش می‌توانست خیلی بیشتر جلوی دوربین‌ها و خبرگزاری‌ها و كانال‌ها باشد و دیده شود، نخواست.
یك‌بار سر سوءتفاهم‌هایی كه در هلال‌احمر اتفاق افتاده بود لینك خبری كه سمپاشی پشت سر روح‌ا... بود را برایش فرستادم و گفتم جوابیه‌ای چیزی بنویس غبار ایجاد شده را بخوابان. استیكر خنده فرستاد و گفت: من پیش خدا سرم بلنده... اینا رو جواب بدم همه رو باید جواب بدم... وقت ندارم كارهای مهم‌تری دارم... همه بی‌تابی‌های ما برای این است كه روح‌ا... خیلی كارهای مهمی داشت و باید انجام می‌داد و زود كرونا بال‌هایش را قیچی كرد... .