با موج جوونی ایران را سفر كنیم

این برنامه روزهای پنجشنبه و جمعه روانه آنتن رادیو جوان می‌شود

با موج جوونی ایران را سفر كنیم

برنامه زنده «موج جوونی» شبكه رادیویی جوان، آخر هفته‌ها به شهرهای مختلف كشور سفر می‌كند و مهمان دل بزرگ و لبخند شیرین مردم ایران‌زمین می‌شود. موج جوونی با سرپرشور و موجی از جوونی مهمان شهرها و روستاها می‌شود و مردم با دل گرم و با خوشرویی به آنها خوشامد می‌گویند. موج جوونی با هدف پیگیری مطالبات مردم و معرفی ظ‌رفیت‌های گردشگری به بیش از 300 شهر و روستا سفر كرده و به‌صورت استیج در میان مردم اجرا شده‌است. این برنامه رادیویی به تهیه‌كنندگی عباس پیری است و توانسته با اجرای حسن اسماعیل‌پور در مدت پخش خود شنوندگان زیادی به‌دست آورد. موج جوونی آخر هفته‌ها در یكی از شهرهای كشور حضور یافته و به صورت زنده ساعت 21 برنامه را روی آنتن شبكه رادیویی جوان می‌برد. ویژگی‌ها و هدف‌های ارزشمند برنامه موج جوونی باعث شد تا با عوامل این برنامه گفت‌وگویی داشته باشیم.

تنها برنامه استیجی معاونت صدا
عباس پیری، تهیه‌كننده برنامه موج جوونی درباره این برنامه می‌گوید برنامه موج جوونی، تنها برنامه استیجی معاونت صداست و هر هفته پنجشنبه و جمعه به مدت یك ساعت از شهر یا روستا پخش می‌شود. موج جوونی یك برنامه تعاملی است كه با مشاركت شهرداری یا فرمانداری آن شهر از شبكه رادیویی جوان پخش می‌شود كه با تبلیغات شهری مردم را دعوت به این برنامه می‌كنیم، شهرداری آن شهرستان در بزرگ‌ترین میدان یا پارك آن شهر استیج می‌زنند و پذیرای حضور مردم خواهد بود.
تهیه‌كننده با اشاره به آیتم‌های برنامه توضیح می‌دهد: برنامه موج جوونی دارای آیتم‌های مختلفی است. حضور مسؤولان رده یك آن شهر، ارائه مطالبات مردم، مسابقه، اجرای ترانه‌ها به صورت زنده و معرفی آثار گردشگری و جاذبه‌های توریستی آن شهر از آیتم‌های این برنامه است. البته با توجه به شیوع ویروس كرونا فعلا نمی‌توانیم حضور مردم را در برنامه داشته باشیم، بنابراین موج‌جوونی به شهرستان‌ها سفر می‌كند و از اقداماتی كه در آن شهر برای پیشگیری از شیوع كرونا و اقدامات بیمارستان‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی آن شهر در این راستا با مسؤولان گفت‌و‌گو می‌شود و از سویی از هدف برنامه دور نمی‌شویم و به معرفی آثار آن شهر و مكان‌های گردشگری و همچنین شخصیت‌های بارز و استعدادهای آن شهر می‌پردازیم. امیدوارم هر چه زودتر كرونا رخت ببندد و دوباره این برنامه با حضور مردم برگزار شود.
عباس پیری عنوان می‌كند: این برنامه حدود چهار سال است كه از شبكه رادیویی جوان پخش می‌شود. خوشبختانه در میان مردم جا باز كرده و شناخته شده‌است.
موج جوونی و یك فرصت ایده‌آل
سید‌حسن اسماعیل‌پور، گوینده پر انرژی وتوانای این برنامه می‌گوید: موج جوونی در چهار سال فعالیت خود توانسته به حدود 400 شهر و روستا سفر كند. این برنامه فرصتی را برای گوینده به‌وجود می‌آورد كه در میدان عمل خودش را نشان بدهد، برنامه‌ای كه یك گوینده می‌تواند توانایی‌های خود را در فراتر از استودیو و اجرا پشت میكروفن به نمایش بگذارد. در این برنامه یك گوینده در قالب مجری هم هست در این برنامه صرفا گویندگی نیست و باید هدایت مخاطبی كه حضور دارد به‌دست بگیرد. حضور مخاطب باعث می‌شود كه فرم اجرا متفاوت باشد. گوینده دو كار باید انجام بدهد كه كار بسیار سختی است، ولی به‌شدت می‌تواند جذاب باشد، اما برای من یك فرصت ایده‌آل بود.
گوینده برنامه موج جوونی می‌افزاید: برنامه‌های استیجی معمولا نویسنده ندارد مگر برای طرح سؤالات بخش مسابقات، در واقع نمی‌توانیم در فضای استیجی نویسنده داشته باشیم، برای این‌كه براساس موقعیت برنامه را طراحی می‌كنیم. این گوینده است كه باید نسبت به شرایط متن را در ذهن خود بپروراند، باید همزمان این توان را داشته باشد كه در ذهن خود برای برنامه طراحی داشته باشد و یك متن، یك سناریو را طوری طراحی كند كه انگار یك نویسنده آن را نوشته است. در واقع گوینده و مجری برنامه موج جوونی، خودش باید قلم به دست باشه و نویسنده، در غیر این‌صورت موفق نخواهد بود. علاوه بر این در ابتدا گوینده باید قبل از ورود به یك منطقه آن را به‌خوبی بشناسد. از آداب، رسوم، فرهنگ، سنت، آثار تاریخی، مناطق گردشگری سیاحتی و زیارتی، ورزشی، پوشش لباس و حتی رنگ آنها و رنگی كه در ساختمان‌ها و معماری آن منطقه، غذاهای محلی آن منطقه، اطلاعات كامل داشته باشد.
وی با بیان این‌كه مطالبه‌گری، اصلی‌ترین و شاخص‌ترین كاری است كه در این برنامه انجام می‌شود، تاكید می‌كند: هدف اصلی ما این است كه به مردم ایران ثابت كنیم كل ایران را اگر بگردیم آن‌قدر در طول سال جا داریم، برای دیدن كه دیگر نیازی نیست پولمان را خرج كنیم و با دلار یا یورو به كشورهای دیگر برویم. ما در ایران مكان‌های دیدنی بسیار داریم، اما مقصر كسانی هستند كه نتوانستند این اماكن را خوب معرفی كنند.
اسماعیل‌پور درباره این برنامه بیشتر توضیح می‌دهد و عنوان می‌كند: وظیفه موج جوونی این است كه آن منطقه را به‌خوبی بشناسد و همه داشته و كاشته‌ها، افراد موفق، نخبه‌ها، ورزشكاران، كارآفرینان، مخترعان، مسؤولان شهری و افرادی را كه كارهای خوبی برای آن شهر انجام می‌دهند، افرادی كه ایده‌پرداز هستند به‌خوبی معرفی كند و دوم داشتن روحیه مطالبه‌گری است. این‌كه وقتی وارد آن شهر می‌شویم اصل حرف‌مان این باشد كه درخواست‌های جوانان آن منطقه چیست؟ مشكلات آنها چیست؟ و...
كوله‌باری از خاطره و تجربه
نیما عزت‌پور، گزارشگر و خواننده برنامه موج جوونی در ادامه این گفت‌و‌گو از تفاوت گزارشگری این برنامه با برنامه‌های دیگر این‌طور توضیح می‌دهد: گزارش‌های این برنامه از دل مردم گرفته شده‌است و واقعا كار سختی است. به این دلیل كه وقتی وارد شهر می‌شوی آنجا برای شما ناآشناست و آن شهر را نمی‌شناسی، باید به جای جای آن شهر رفت با مردم صحبت كرد، اما در یك گزارش معمولی فقط باید با چند نفر مصاحبه بگیری و تمام، ولی گزارشگری در برنامه موج جوونی بسیار متفاوت است و به جای‌جای شهر باید رفت و سعی می‌كنیم كه شاخص‌های اصلی آن شهر را به‌طور كامل و جامع معرفی كنیم.
گزارشگر برنامه موج جوونی در ادامه می‌گوید: این برنامه تجربه‌های بسیاری برایم داشت. باعث شد از تهیه‌كننده برنامه عباس پیری، حسن اسماعیل‌پور گوینده توانمند برنامه و هم از مردم خوب شهرهای مختلف ایران تجربه‌های بسیار كسب كنم و بسیار بیاموزم.
نیما عزت‌پور از خاطراتش در این برنامه می‌گوید: من هم گزارشگر و هم خواننده این برنامه هستم. خاطره‌ای از این برنامه همیشه در ذهن من هست و باقی می‌ماند. به یكی از شهرهای زیبای خراسان سفر كرده بودیم كه در بخش ترانه، ترانه‌های مربوط به آن شهر را اجرا می‌كنیم كه مربوط به آن شهر است، هفته پیش آن روز به خراسان سفر كرده بودیم و هفته بعد دزفول برنامه داشتیم كه یك ترانه هم برای شهر دزفول انتخاب كرده بودیم، ترانه این بود كه باید می‌گفتم امشب دزفولیم وای استان خوزستان ولی چون هفته پیش خراسان بودیم خوندم امشب دزفولیم وای استان خراسان.... این خاطره همیشه در ذهنم ماندگار شد.