از کارگردانی پسر حاتمی کیا تا پشیمانی رئیسیان!

متقاضیان تهیه‌كنندگی، پروانه ساخت و پروانه نمایش چه كسانی هستند؟

از کارگردانی پسر حاتمی کیا تا پشیمانی رئیسیان!

فیلم‌های مختلفی كه در ایران ساخته و اكران می‌شوند، در شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش بررسی، تایید یا رد می‌شوند و صاحبان آثار و سازنده‌ها باید با سازوكار این پروسه كه سختی‌ها و دوندگی‌های خودش را دارد، آشنا باشند. بحث دریافت مجوز تهیه‌كنندگی هم چنین مسیری دارد و منوط به تجارب مرتبط تولید در سینما و تایید صلاحیت شخص متقاضی است. یكی از خروجی‌های جلسه اخیر شورای پروانه ساخت با حاشیه‌های فراوانی همراه شد و صدور مجوز كارگردانی برای یكی از چهره‌های سرگرم‌كننده اینستاگرام انتقاداتی به‌دنبال‌داشت. تغییرات و جایگزینی‌هایی كه بعد از این پروانه ساخت انجام شد، اگرچه شاید ربطی به آن ماجرای پرحاشیه نداشت، اما با حرف و حدیث‌هایی همراه بود. اواخر سال قبل در مقطعی، سازمان سینمایی در پی توصیه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس كرونا مبنی بر رعایت موارد بهداشتی و به‌منظور توقف تولیدات، صدور پروانه ساخت را متوقف كرد، اما پس از مدتی و با فروكش‌كردن موج كرونا و در 21اردیبهشت امسال، بار دیگر شورای پروانه ساخت فعالیت خود را از سر گرفت. بهانه این گزارش، انتشار فهرست متقاضیان تهیه‌كنندگی، پروانه ساخت و پروانه نمایش، فارغ از سرنوشت فعلا نامعلوم تولید یا نمایش آنهاست كه به‌تازگی روابط‌عمومی سازمان سینمایی آن را منتشر كرد.

متقاضیان تهیه‌كنندگی
هومن اطیابی، امیرحسین ترابی، پویان صادقی، سیدمهدی میرفخرایی، مسعود نیكنام پیرزاده، سعید خندق‌آبادی، علی فروتن، عباس مرادیان كرهرودی، فرزاد فره‌وشی، محمد دهفولی، حسن خدادادی‌پور، علی طلوعی، امین میرحسینی، مهدی خروشی، نادر خادم‌طریقت، سیدمحمدرضا ممتاز و مهدی میرباقری افرادی هستند كه نام‌شان به‌عنوان متقاضیان تهیه‌كنندگی منتشر شده‌است. تاریخ تكمیل مدارك بیشتر این متقاضیان، 28 مرداد قید شده‌است. در ادامه سوابق موجود این افراد را پیش‌رویتان گذاشته‌ایم.
هومن اطیابی پیشتر به‌عنوان مجری طرح فیلم «خنده‌های آتوسا» به كارگردانی علیرضا فرید فعالیت كرده‌است. البته او سابقه بازی در «خنده‌های آتوسا» و سریال «ممنوعه» را هم دارد.
امیرحسین ترابی، كارگردانی فیلم «هزارتو» با بازی شهاب حسینی را در كارنامه دارد. نام پویان صادقی به‌عنوان كارگردان مستند «از خاكستر» به تهیه‌كنندگی فرهاد مهرانفر به چشم می‌خورد. سیدمهدی میرفخرایی فیلم «افسانه‌ گل‌آباد» را به عنوان تهیه‌كننده در كارنامه دارد.
مسعود نیكنام‌پیرزاده پیشتر به‌طور مشترك با سیاوش حقیقی، تهیه‌كنندگی فیلم داستانی «لینا» به كارگردانی رامین رسولی را تجربه كرده‌بود. علی فروتن، یكی از باسابقه‌های برنامه‌های كودك‌ونوجوان تلویزیون و دانش‌آموخته كارگردانی و بازیگری است و حضور در برنامه «عموفیتیله‌ای‌ها» را در كارنامه دارد.
سعید خندق‌آبادی كه سابقه مدیرعاملی موسسه هنرهای تصویری سوره را دارد، مجری طرح، جانشین تهیه‌كننده و یكی از سرمایه‌گذاران سریال «دل» است كه این روزها از شبكه نمایش‌خانگی پخش می‌شود. عباس مرادیان، سابقه كارگردانی دارد و فیلم‌هایی چون «مامان بهروز منو زد» و «دلقك‌ها» را ساخته است.
فرزاد فره‌وشی سابقه كارگردانی، تدوین، گوینده داشته و پژوهشگر است كه عمده فعالیتش در زمینه مستند بوده؛ ده در كنار بیست و مثل هیچكس نبود به تهیه‌كنندگی، كارگردانی و نویسندگی او اخیرا مجوز نمایش دریافت كرد. نام محمد دهفولی نیز به عنوان كارگردان فیلم مزرعه آبی به چشم می‌خورد كه تهیه‌كنندگی آن را محسن محسنی‌نسب به عهده داشت.
علی طلوعی در آثاری مانند كشتارگاه و مانكن به عنوان سرمایه‌گذار و جانشین تهیه‌كننده فعالیت می‌كرد. مهدی خروشی در زمینه انیمیشن فعالیت می‌كند و تهیه‌كنندگی و كارگردانی آثاری چون مجموعه سیمای خورشید و افسانه گل‌نور را در كارنامه دارد. نادر خادم‌طریقت (نادر طریقت) چند سالی است به عنوان كارگردان در سینمای داستانی و مستند فعالیت می‌كند و سابقه تهیه‌كنندگی و حضور در تولید را هم دارد. سوت‌دل و اینجا هم باران می‌بارد از آثار اوست.
سیدمحمدرضا ممتاز به عنوان كارگردان ساخت فیلم سینمایی چهار اصفهانی در بغداد به تهیه‌كنندگی داریوش بابائیان و بازی اكبر عبدی را در كارنامه دارد.
نام مهدی میرباقری را هم در تئاتر و در حوزه نمایشنامه‌نویسی یافتیم و جست‌وجوی اسم‌های حسن خدادادی‌پور و امین میرحسینی در حوزه سینما نتیجه‌ای به دنبال نداشت.
متقاضیان پروانه فیلمسازی (ساخت)
در این فهرست بلندبالا كه شامل 33 عنوان فیلمنامه می‌شود، آثار مستند و كوتاه داستانی هم به چشم می‌خورد، اما ما اینجا عجالتا به فیلم‌های بلند سینمایی می‌پردازیم.
اول برویم سراغ اسم‌های آشنا؛ محمدحسین فرحبخش، تهیه‌كننده قدیمی سینما كه این روزها فیلم زن‌ها فرشته‌اند2 را در اكران سینما دارد، قرار است تهیه‌كننده فیلمی به نام خال آخر باشد. فیلمی كه عنوانش یك محصول تمام پویافیلمی دیگر را به ذهن متبادر می‌كند، نظیر خالتور، ایكس لارج و... كارگردانی فیلم را مجید مافی به عهده دارد كه در سینما و تلویزیون به عنوان دستیار كارگردان فعالیت كرده است.
علیرضا شجاع نوری و مونا زندی‌حقیقی هم از نام‌های آشنا در این بخش هستند. این دو قرار است به عنوان تهیه‌كننده و كارگردان، فیلمی به نام یك لقمه خواب را بسازند. این درحالی است كه همكاری قبلی این دو با همین عناوین هنوز اكران نشده است؛ بنفشه آفریقایی.
سیاوش اسعدی، كارگردان سینما كه پیشتر فیلم‌هایی چون درخونگاه، جیب‌برخیابان جنوبی و حوالی اتوبان را ساخته بود، قرار است تهیه‌كننده و كارگردان فیلمی به نام مستوفی باشد كه نویسندگی آن را به‌تازگی با همكاری سجاد افشاریان به پایان رساند. محمدمهدی عسگرپور هم به عنوان تهیه‌كننده و كارگردان فیلم دختر، بهتر را خواهد ساخت. او پیشتر در مقام فیلمساز فیلم‌هایی چون مهمان داریم، هفت و پنج دقیقه، اقلیما و قدمگاه را ساخته بود. عسگرپور قرار بود اوایل سال دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر باشد كه این رویداد به دلیل شیوع كرونا لغو و به سال بعد موكول شد.
علیرضا رئیسیان هم میان متقاضیان پروانه ساخت، نام آشنا و معتبری است. او قرار است تهیه‌كنندگی فیلمی به نام افسانه اسی به كارگردانی امین قوامی را به عهده داشته باشد. قوامی سابقه دستیاری كارگردانی و برنامه‌ریزی در سینما را دارد. نكته جالب درباره رئیسیان این كه او پیشتر در گفت‌وگویی اعلام كرده بود نسبت به شرایط فرهنگی كشور معترض است و در صورت عدم تغییر شرایط تا پایان دولت روحانی دیگر فیلم نخواهد ساخت! یا منظورش این بود كه به عنوان كارگردان، فیلم نخواهد ساخت یا این‌كه شرایط فرهنگی دولت تغییر كرده است.
مانی حقیقی هم كارگردانی فیلمی به نام تفریق را با تهیه‌كنندگی مجید مطلبی به عهده خواهد داشت. حقیقی به عنوان فیلمساز، فیلم‌هایی چون پذیرایی ساده، كنعان و خوك را ساخته است.
بهزاد بهزادپور هم قرار است فیلمی به نام امپراتور عشق را بسازد؛ سال‌ها از تنها كارگردانی او در سینما می‌گذرد. او در سال 82 فیلم سه اپیزودی خداحافظ رفیق را ساخته بود. بهزادپور در سال‌های دور بازیگری می‌كرد و بازی اش را در فیلم‌هایی چون دستفروش و خسوف به یاد داریم.
یكی دیگر از پروژه‌های قابل اشاره فیلم اسكورت به كارگردانی یوسف حاتمی‌كیا، فرزند ابراهیم حاتمی‌كیاست. عنوان فیلم یادآور فضای بادیگارد است و بعید نیست فیلم پسر در حال و هوای فیلم پدر باشد. تهیه‌كنندگی فیلم را هم آزیتا موگویی به عهده دارد، كارگردان فیلم‌هایی چون ایده اصلی و تراژدی و همسر رضا كریمی. رضا كریمی، كارگردان باسابقه سینماست كه قرار است تهیه كننده فیلم حكم تجدیدنظر به كارگردانی محمدامین كریم پور باشد؛ همان چهره اینستاگرامی كه صدور مجوز كارگردانی برای او با حاشیه‌ها و انتقاداتی همراه شد.
آب دزدك به تهیه‌كنندگی حسن علیمردانی و به كارگردانی سیدداوود اطیابی، خرابكاران به تهیه‌كنندگی سیدمحمد قاضی و به كارگردانی سیدداوود اطیابی، هفت و بیست و چهار دقیقه به تهیه‌كنندگی هومن اطیابی و به كارگردانی احسان صدیقی، فرار مغزها به تهیه‌كنندگی سپهر سیفی و به كارگردانی امیرحسین ترابی و خون و خروس به تهیه‌كنندگی عزت‌ا... جامعی ندوشن و به كارگردانی سامان ناصری، دیگر فیلم‌هایی هستند كه نام‌شان میان متقاضیان پروانه فیلمسازی (ساخت) به چشم می‌خورد.
متقاضیان پروانه نمایش
36 فیلم در این چند وقت اخیر متقاضی پروانه نمایش شده اند كه از این میان 31 فیلم، بلند داستانی و سینمایی هستند. تعداد نام‌ها و فیلم‌های آشنا در این فهرست بیشتر از آن دو فهرست دیگر است.
یكی از مشهورترین و البته پرحاشیه‌ترین فیلم‌ها عنكبوت به كارگردانی ابراهیم ایرج زاد و تهیه‌كنندگی جواد نوروزبیگی است كه قصه واقعی یك قاتل سریالی را روایت می‌كند. نقش اصلی فیلم را هم محسن تنابنده به عهده دارد. عنكبوت جزو فیلم‌های حساسیت‌برانگیزی بود كه به بخش مسابقه جشنواره سال گذشته فیلم فجر راه نیافت و فقط یك نمایش برای اهالی رسانه داشت.
روز صفر، تریلر زندگینامه‌ای سعید ملكان هم از فیلم‌های مهمی است كه متقاضی پروانه نمایش است. اكشنی كه باوجود برخی نقدها، خوش ساخت است و ریتم خوبی دارد. بازی امیرجدیدی و ساعد سهیلی از امتیازهای فیلم است و می‌تواند در صورت اكران، نظر تماشاگران را جلب كند.
دوزیست به كارگردانی بروز نیك‌نژاد و تهیه‌كنندگی سعید خانی و بازی‌های جواد عزتی، هادی حجازی‌فر و پژمان جمشیدی از فیلم‌های پراسم این فهرست است.  مجبوریم به كارگردانی و تهیه‌كنندگی رضا درمیشیان هم از جمله فیلم‌های پربازیگری است كه نام آن در فهرست متقاضیان پروانه نمایش به چشم می‌خورد. پارسا پیروزفر، فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان و رضا بهبودی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
فیلم دینامیت به كارگردانی سیدمسعود اطیابی و تهیه‌كنندگی سیدابراهیم عامریان هم در صورت اكران، می‌تواند جلب توجه كند. محسن كیایی، پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر از بازیگران این فیلم هستند.
لتیان به كارگردانی علی تیموری و تهیه‌كنندگی مجید مطلبی نیز به خاطر بازیگران نام آشنایش همچون امیر جدیدی، پریناز ایزدیار و سارا بهرامی، فیلم كنجكاوی برانگیزی است.
لباس شخصی به كارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌كنندگی حبیب والی‌نژاد محصول سازمان اوج هم از فیلم‌های قابل اشاره این فهرست است. این فیلم در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، نقدهای مثبتی دریافت كرد.
سه كام حبس به كارگردانی سامان سالور و تهیه‌كنندگی ساسان سالور با بازی محسن تنابنده و پریناز ایزدیار، آبادان یازده 60 به كارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه‌كنندگی حسن كلامی، عروسی مردم به كارگردانی مجید توكلی و تهیه‌كنندگی علی سرتیپی، سینما شهرقصه به كارگردانی كیوان علیمحمدی و علی‌اكبر حیدری و تهیه‌كنندگی علیمحمدی و محمدرضا مصباح، مسابقه به كارگردانی و تهیه‌كنندگی منیژه حكمت، وثیقه به كارگردانی و تهیه‌كنندگی حسین قاسمی جامی، یونس به كارگردانی امیراطهر سهیلی و تهیه‌كنندگی محمدرضا شرف‌الدین، تعارض (در حال تغییرنام) به كارگردانی محمدرضا لطفی و تهیه‌كنندگی امیر سیدزاده، گوركن به كارگردانی كاظم ملایی و تهیه‌كنندگی سینا سعیدیان، رعد و برق بی‌باران به كارگردانی مجید شهرام و تهیه‌كنندگی مجید برزگر، دشمنان به كارگردانی علی درخشنده و تهیه‌كنندگی مجید برزگر، زنبور كارگر به كارگردانی و تهیه‌كنندگی افشین صادقی، سلفی با رستم به تهیه‌كنندگی و كارگردانی حسین قناعت، گیسوم به كارگردانی نوید به تویی و تهیه‌كنندگی سعید سعدی، پدران به كارگردانی سالم صلواتی و تهیه‌كنندگی شهرام مسلخی، شب لرزه به كارگردانی محمدرضا رحمانی و تهیه‌كنندگی سعید سعدی، ملاقات با جادوگر (درحال تغییرنام) به كارگردانی جمشید بهرامیان و تهیه‌كنندگی حمید اعتباریان، سبز سفید قرمز به تهیه‌كنندگی و كارگردانی محمدحسین لطیفی، جعبه كوچك فلزی به كارگردانی محمد بصیری و تهیه‌كنندگی علی ژكان، شهربانو به كارگردانی مریم‌السادات بحرالعلومی و تهیه‌كنندگی پگاه احمدی، گواهی امضاء به كارگردانی شهرام اسدزاده و تهیه‌كنندگی سیدمحمد قاضی، طلاقم بده به خاطر گربه‌ها به كارگردانی و تهیه‌كنندگی محمدعلی سجادی، عاشق‌پیشه به تهیه‌كنندگی و كارگردانی داوود موثقی، مرده‌خور به كارگردانی ابوطالب صادق‌دقیقی و تهیه‌كنندگی پروانه مرزبان و تبسم خیال به كارگردانی سیدمحمدرضا ممتاز و تهیه‌كنندگی داریوش آقابابائیان، از دیگر آثار متقاضی پروانه نمایش هستند.