خوزستان آبادان می‌شود

خوزستان آبادان می‌شود

مجتبی محفوظی نماینده ‌خوزستان ‌‌


وقتی راجع به استان خوزستان حرف می‌زنیم، یعنی درباره قلب تپنده كشور و استانی كه بیشترین ثروت را برای كشور به ارمغان می‌آورد حرف می‌زنیم؛ استانی كه متاسفانه از چند معضل اساسی رنج می‌برد.
معضل اولیه خوزستان بی‌آبی است. برخلاف این‌كه خوزستان، استان پرآبی است و دو تالاب اصلی دارد؛ اما هر دو تالاب تقریبا خشك و حالا تبدیل به مكانی برای طغیان گرد و غبار شده‌اند.
در واقع كمبود بارش‌های اخیر از كمرنگ‌ترین دلایل كم‌آبی این روزهای خوزستان است. چیزی كه به كم‌آبی این استان دامن می‌زند، غارت آب خوزستان است كه از سرچشمه‌ها انحراف پیدا می‌كند و به سمت استان‌های كویری می‌رود. در واقع ما با این كار، جلگه خوزستان را به بیابان تبدیل كرده‌ایم تا استان‌های كویری را آباد كنیم، اما واقعا چرا باید جلگه‌ای كه برای كل كشور بركاتی دارد به بیابان تبدیل شود؟  
به نظر می‌رسد تبدیل كردن حاصلخیزترین خطه به شوره‌زار، ظلم بزرگی است كه به خوزستان شده است. همه این مسائل مطالباتی است كه ما از وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست داریم و خشك شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها را جزو اولویت مطالبه‌های استان خوزستان قرار داده‌ایم. مطالباتی كه به نظر می‌رسد در دستور كار قرار گرفته‌اند و اقداماتی برای حل آن انجام شده است، اما طبیعتا هر معضلی برای حل شدن، نیاز به زمان دارد. از دیگر مشكلات خوزستان ویرانی ساختاری آن است. به هر حال خوزستان یك منطقه جنگ‌زده است. منطقه‌ای كه در طول این سال‌ها اقدامات زیادی برای بهبود اوضاع آن انجام و قدم‌های موثری برداشته شده اما هنوز جای كار زیادی دارد؛ برای همین است كه شاید خروجی‌های آن دیده نمی‌شود و به چشم نمی‌‌آید.  در واقع آبادانی استان جنگ‌زده‌ای مثل خوزستان، كار آسانی نیست و نیاز به یك عظم ملی دارد و همه سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌ها باید برای آن قدم بردارند و به میدان بیایند.  بالا بودن نرخ بیكاری هم از دیگر مشكلاتی است كه جوان‌های خوزستان با آن دست و پنجه نرم می‌كنند. در واقع این استان با وجود پتانسیل‌های فراوانی كه برای ایجاد اشتغال دارد نباید دچار چنین مشكلی باشد. وجود زمین‌های حاصلخیز، رودخانه، چاه‌های نفتی، پالایشگاه‌های متعدد، منطقه آزاد تجاری و شهرك‌های صنعتی فراوان در این منطقه می‌تواند پاسخگوی نیروی كار فراوانی باشد كه در این استان وجود دارد؛ آن‌قدر كه هر استانی كه دارای چنین ویژگی‌هایی باشد می‌تواند بخش بزرگ و تاثیرگذاری از صنعت و اقتصاد كشور باشد برای همین از آغاز به كار مجلس یازدهم، پیشنهادهای متعددی برای ایجاد فرصت‌های شغلی متنوع با وجود چنین پتانسیل‌هایی در خوزستان ارائه شده كه تلاش‌مان این است كه ادامه‌دار باشد و به نتیجه مورد نظر برسد.