برداشت نفت از سر سفره شام

اشغالگران آمریکایی و کردهای تجزیه‌طلب در شمال‌شرقی سوریه قرارداد نفتی امضا کردند

برداشت نفت از سر سفره شام

انعقاد قرارداد مشترک برداشت و فروش نفت میان نیروهای تجزیه‌طلب کرد در شمال‌شرقی سوریه و شرکتی آمریکایی در این منطقه، مصداق نقض حاکمیت سوریه و حق سرزمینی این کشور است. نباید فراموش کرد که این قرار‌داد در خاک یک کشور دارای حاکمیت و دولت و توسط دو جریان نامطلوب( یکی تروریست و دیگری اشغالگر) صورت می‌گیرد. ماجرا از جایی آغاز شد که یک شرکت آمریکایی برای فرآوری و برداشت نفت از مناطقی در سوریه با کردهای تجزیه‌طلب در شرق این کشور قرارداد امضا کرد. دولت سوریه این اقدام را محکوم کرده و هدف آن را غارت منابع‌ملی مردم سوریه دانسته است. در یک بیانیه وزارتی که در رسانه دولتی سوریه منتشر شده، گفته می‌شود گروه نیروهای دموکراتیک سوریه SDF با شرکتی آمریکایی که نامش ذکر نشده، برای استخراج و صدور نفت قرارداد بسته است. نیروهای دموکراتیک سوریه، عمدتا کردهایی هستند که با حمایت ایالات متحده آمریکا در شرق و شمال‌شرق سوریه حضور دارند.

مقامات رسمی آمریکا، این موضوع را تایید کرده‌اند. شبکه آلمانی دویچه وله در این خصوص گزارش می‌دهد: یک سناتور آمریکایی و مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در پاسخ به پرسش کمیته روابط خارجی مجلس سنا، این موضوع (قرار‌داد شرکت آمریکایی و کردهای مستقر در شمال شرقی سوریه) را تأیید کردند. سناتور لیندسی گراهام در جریان تحقیق کمیته اذعان کرده مظلوم عبدی، فرمانده کل گروه یادشده به او خبر داده است با یک شرکت آمریکایی جهت مدرن‌سازی استخراج نفت در شمال شرقی سوریه قراردادی امضا شده است. مایک پمپئو تاکید کرده است این معامله باید زودتر صورت می‌گرفت! این در حالیست که چنین قراردادی به لحاظ حقوقی، فاقد اعتبار و توجیه است. نه‌تنها مطابق قواعد رایج و جاری در عرصه حقوق بین‌الملل نیست، بلکه در منشور ملل متحد نیز کشور یا گروهی نمی‌تواند حق مالکیت سرزمینی یک کشور را سلب کرده و بدون اجازه یک حکومت مستقر و قانونی، به بهره برداری از منافع آن بپردازد.
تاراج نفت سوریه توسط آمریکا
سال گذشته میلادی( سال 2019) ، ترامپ رسما خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد. اما در عمل، تعدادی از نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه باقی ماندند تا پروژه بازسازی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را در دو کشور سوریه و عراق مدیریت کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف نیروهای آمریکایی، هدایت پروژه فروش غیر‌قانونی نفت سوریه و تاراج منابع طبیعی این کشور بوده است. کشور سوریه تا پیش از سال 2011 میلادی ، روزانه ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد. اما در جریان جنگ چند ساله و مستمر میان ارتش سوریه با تروریست‌های داعش، جبهه‌النصره و کردهای تجزیه طلب، دولت سوریه بخشی از حوزه‌های نفت‌خیز خود را در منطقه دیرالزور
(در شرق رود فرات) از دست داد. نکته مهم‌تر این‌که بنابر اعلام رسمی پنتاگون، درآمد نفتی سوریه در اختیار گروه‌های تروریستی مخالف حکومت بشار اسد گذاشته خواهد شد.


آمریکا حکم یک راهزن و اشغالگر را دارد
 نجدت انزور، نایب رئیس پارلمان سوریه در گفت‌و‌گو با روزنامه جام‌جم می‌گوید:  بدیهی است که حضور حتی یک نیروی آمریکایی در خاک سوریه غیر‌قانونی بوده و به درخواست حکومت این کشور صورت نگرفته است. نیروهای آمریکایی مانند یک راهزن در منطقه التنف و الجزیره حضور دارند. این حضور اشغالگرایانه و غیر‌قانونی باید پایان داده شود. اساسا ایجاد صلح و ثبات در منطقه، تنها با خروج همه نیروهای آمریکایی از آن محقق خواهد شد. این مساله، قطعا روی سرنوشت گروه‌های تروریستی که از سوی آمریکا تغذیه می‌شوند نیز تاثیر می‌گذارد. کمترین شبهه‌ای وجود ندارد که هر‌گونه اقدام و توافقی که نیروهای اشغالگر آمریکایی در یک سوی آن قرار دارند، به صورت ذاتی باطل است، زیرا اشغالگران و گروه‌های تروریستی اساسا حقی در این خصوص ندارند و بالعکس، دشمن مردم و تاراج‌کنندگان منابع سوریه محسوب می‌شوند.
انزور در ادامه تاکید کرده است: به واسطه حضور غیر‌قانونی نیروهای آمریکایی در منطقه ، از جمله در سوریه، ثبات جهان نیز به چالش کشیده خواهد شد. منطقه‌ای که در آن قرار داریم، به لحاظ جغرافیایی و استراتژیک دارای اهمیت فوق العاده‌ای است و بی‌ثباتی در آن به معنای بی‌ثباتی در کل جهان خواهد بود. بنابراین، خروج نیروهای آمریکایی از منطقه ، نه تنها ضامن صلح و ثبات در آن است، بلکه ثبات در حوزه امنیت بین‌الملل را نیز به همراه خواهد داشت.



اقرار رسمی آمریکا به حمایت از تروریسم در سوریه
 فادی بودیه، سردبیر لبنانی مجله بین‌المللی المرایا معتقد است آشکارسازی تاراج نفتی سوریه توسط نیروهای اشغالگر آمریکایی و انعقاد قرار‌داد اخیر میان آنها و گروه‌های تروریستی مخالف حکومت سوریه، به‌خوبی نشان می‌دهد واشنگتن تا چه اندازه حامی گروه‌های تروریستی و تکفیری محسوب می‌شود. وی در این خصوص به جام‌جم می‌گوید:  آمریکا رسما اعلام کرده است نفت سوریه را تاراج کرده و درآمد آن را که متعلق به ملت سوریه است و باید از سوی حکومت برای ثبات و امنیت آنها خرج شود در اختیار گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد. گروه‌های تروریستی نیز با در اختیار گرفتن منابع‌مالی حاصل از این اقدام وقیحانه، دست به کشتار مردم و به چالش کشیدن ثبات و امنیت در سوریه می‌زنند.  این تحلیلگر لبنانی افزود:  بی‌شک اعلام رسمی مقامات آمریکایی در خصوص انعقاد قرار‌داد نفتی با گروه‌های تروریستی مخالف حکومت سوریه، به معنای اعتراف واشنگتن و هم‌پیمانان آن مبنی بر تاراج نفت سوریه و فراتر از آن، اذعان کاخ سفید به حمایت مستقیم از تروریست‌هاست. بی‌شک آمریکا نمی‌تواند به اهداف تعیین شده خود در این خصوص برسد. چنانچه طی سال‌های اخیر نیز شکست سنگینی را در مقابل جبهه مقاومت پذیرفت.