به فكر پالایش روحی مخاطب باشیم

به فكر پالایش روحی مخاطب باشیم

یادداشت: كریم اكبری مباركه بازیگر


در تولید سریال‌های تاریخی كه بناست اتفاقات تاریخ دین اسلام را مرور كند بیش از هر چیز دیگر باید طوری به داستان‌پردازی پرداخته شود كه تمام مسلمانان به تماشای اثر بنشینند.
رمز ماندگاری اسلام اتحاد میان شیعیان و اهل سنت است و بسیاری از اهل سنت هم به آزادگی امامان و بالاخص امام‌حسین(ع) وقوف دارند و برای همین است كه سریال‌هایی مانند امام‌علی(ع) یا مختارنامه مخاطبانی مسلمان در همه جای دنیا دارند.
این‌كه خداوند فرموده لااكراه‌فی‌الدین كاملا ناظر به همین مساله است كه وقتی بناست از حق و حقیقت بگوییم و تصویرسازی کنیم نیازی ندارد به سانسور وقایع و باید آنچه به آن معتقدیم را بی‌كم‌وكاست تصویری كنیم و از آن‌سو هیچ اكراهی هم نباید داشته باشیم از واكنش‌های مختلف نسبت به آثار.
محرم هر سال در كنار شركت در سوگواری‌های آیینی قطعا بخشی از وقت مردم پای تلویزیون می‌گذرد و هر چه آثار آیینی بیشتری داشته باشیم در این بازه‌های زمانی بیشتر می‌شود مردم را پای تلویزیون نشاند.
امسال سال سختی هم برای عموم ایرانیان بوده‌است، چون كرونا باعث‌شده بسیاری از هموطنان حتی اگر خود كرونا نگرفته باشند باز به‌خاطر مصائب خویشاوندان دچار آلام روحی هستند و حالا در ماه محرم باید به فكر آلایش روحی مردم باشیم.
برنامه‌های مذهبی كه در این ماه روی آنتن می‌رود باید در عین پالایش روحی بیننده موجب آرامش روحی آنها هم شود و این ویژگی در تولیدات مذهبی بزرگان سریال‌سازی وجود داشته است.
اشك‌ریختن در سوگ سیدالشهدا(ع)  باید به افزایش درك و بینش منجر شود. اگر برنامه‌های تلویزیون به سمتی بروند كه ضمن ایجاد آرامش برای مخاطب موجبات درك كامل پیام عاشورا را موجب شود آن وقت است كه برنامه‌سازان می‌توانند به خود ببالند.
رسیدن به پیام عاشورا در برنامه‌های محرمی نیاز دارد به وجود اتاق فكری قوی در پشت هر برنامه كه هم متخصصان هنری و هم كارشناسان مذهبی در آن حاضر باشند و در تعاطی اندیشه‌ها با یكدیگر به سمت ایده‌های جذاب برای جلب نظر بروند. ایرادی ندارد سریال‌های مذهبی در مناسبت‌های مذهبی بازپخش شود. همان‌طور كه سال‌ها بعد از بن‌هور و ده‌فرمان همچنان مخاطبان امروز نیز این فیلم‌ها را می‌بینند همان‌طور سفیر و روز واقعه و مختارنامه هم باز دیده می‌شوند و مخاطب دارند. در كنار این بازپخش‌ها اگر برنامه‌هایی تدارك دیده شود برای تولید سریال‌های عمیق تازه درباره عاشورا بلاشك به افزایش تاثیرگذاری رسانه ملی منجر خواهد شد.