هدف بعدی؛ صعود به لیگ‌برتر

گفت‌و‌گو با فرشاد پیوس که چوکای تالش را بعد از 20 سال به لیگ دسته اول آورد

هدف بعدی؛ صعود به لیگ‌برتر

فرشاد آقای گل، همان مهاجم شماره‌17 و زهردار 25-30‌سال پیش پرسپولیس، حالا متخصص آوردن تیم‌های لیگ دویی به لیگ یک شده است. تیم ریشه‌دار و قدیمی چوکای تالش با هدایت پیوس به دسته یک رسید. نماینده تالش در هفته پایانی لیگ دو آزادگان، با برتری 2 بر یک مقابل شهرداری بندرعباس 46 امتیازی و صدرنشین شد و قهرمان گروه ب لقب گرفت. آنها حالا به لیگ یک فصل آینده و البته در افقی دورتر به لیگ‌برتر فکر می‌کنند. فرشاد که آخرین‌بار با سپیدرود از لیگ دو به لیگ یک آمد، حالا شاید همان کلیدی باشد که قفل رویای لیگ برتری شدن چوکا را باز کند.

 چوکای تالش بعد از 20 سال با شما به لیگ آزادگان صعود کرد. چه عاملی در این موفقیت  بیشترین نقش را داشت؟
چوکا نسبت به من حقی داشت و باید آن را ادا می‌کردم. سربلند هم بیرون آمدم و بابت این مساله خدا را شاکرم و از تمام دست‌اندرکاران و بازیکنان تیم تشکر می‌کنم. تالش با این همه هوادار حیف است در رده‌های پایین فوتبال ایران باقی بماند. آنچه باعث صعود ما شد «احساس مسوولیت دسته‌جمعی» بود. همه‌مان زحمت کشیدیم. از این حرف‌ها بدم می‌آید که می‌گویند« فلانی ناجی تیم شد» یا «فلانی یک تنه همه چیز را جلو برد.» در تیم ما از این خبرها نیست. همه‌مان زحمت کشیدیم.
 حالا برای لیگ ‌یک برنامه‌ای دارید؟
ابتدا روشن کنم صعود به لیگ یک هدف و تمام خواسته ما نبود. لیگ آزادگان مسیری است که باید از آن بگذریم تا به هدف بعدی‌مان ، یعنی لیگ‌برتر برسیم. ما از لیگ یک توفیق و موفقیت می‌خواهیم. باید تلاشمان را بیشتر کنیم و آنچنان خوب باشیم تا به هدف بعدی‌مان یعنی لیگ‌برتر برسیم. باید تقویت شویم تا با دست پر  به خواسته‌ای که در ذهن ترسیم کرده‌ایم، دست پیدا کنیم.
 پس با این حساب می‌خواهید به کار خود در تالش ادامه بدهید؟
بله، حتما. شرایط مهیاست. البته همه چیز باید با هماهنگی و رضایت طرفین باشد. مردم تالش هواداران خوبی هستند و جان تازه‌ای به تیم ما می‌دهند. فرقی هم نمی‌کند تیم برنده باشد یا بازنده. حق مردم تالش است که بیایند در لیگ‌برتر و تیمشان را تشویق کنند. این حق را نباید از آنها گرفت.
 از مشکلات لیگ دو برایمان بگویید.
فوتبال ایران جوری است که هر چقدر پایین‌تر بروید اوضاع بدتر و به همان اندازه کمتر دیده می‌شوید. حیف از این همه استعداد در تالش و شهرهای دیگر که به جرم بودن در دسته دو دیده نمی‌شوند. لیگ‌دو واقعا مثل چاهی عمیق است و خدا نکند تیمی سقوط کند و در آن بیفتد. اگر بخواهم درباره مشکلات تیم‌مان صحبت کنم باید بگویم در تالش نمی‌توانیم میزبان رقبا باشیم و باید به رشت برویم. این مشکل فقط اختصاص به تیم ما ندارد و تیم‌های زیاد دیگری هستند که همینطور دست و پا می‌زنند. باز هم از مسوولان شهر تالش درخواست می‌کنم این مشکل را حل کنند، نه فقط برای موفقیت تیم چوکا بلکه برای هواداران عزیز و دوست‌داشتنی‌اش.
 فرشاد پیوس تا چه زمانی قرار است از لیگ دو تیم به دسته‌یک ببرد؟ به لیگ‌برتر فکر نمی‌کنید؟
تنها چیزی که الان به آن فکر می‌کنم چوکای تالش است. ما خیلی زحمت کشیدیم. فکر می‌کنید بعد از این زحماتی که کشیدیم و رضایتی که الان داریم، به لیگ‌برتر فکر می‌کنم؟ خیر‌، الان هدف فقط موفقیت در لیگ‌یک است.

روزهای خوب پیوس روی نیمکت مربیگری
پیوس با تراکتورسازی توانست دو بار قهرمان دسته اول شود که هر بار با قانون عجیب پلی آف از ورود به لیگ برتر بازماند. وی تیم فوتبال شهید قندی یزد را از دسته سوم تا لیگ برتر هدایت کرد که این اولین و آخرین حضور یک تیم یزدی در لیگ برتر بود. پیوس با خونه به خونه از دسته سوم به دسته دوم صعود کرد. در پایان فصل ۹۴-۹۵ پیوس این بار با سپید رود به دسته یک صعود کرد. همان سال فرشاد پیوس به عنوان بهترین و تأثیرگذارترین مربی لیگ دسته دوم انتخاب شد و حالا فرشاد پیوس پس از تیم‌های شهید قندی و سپید رود رشت، این بار موفق شد چوکای تالش را بعد از گذشت بیست سال به لیگ دسته اول بیاورد.