18 سال با «از سوت تا سکو»

این برنامه از شبکه رادیویی ورزش پخش می‌شود

18 سال با «از سوت تا سکو»

اگر شنونده شبکه رادیویی ورزش باشید حتما نام برنامه قدیمی و سرگرم‌کننده «از سوت تا سکو» را شنیده‌اید. این برنامه تنها مسابقه رادیویی شبکه ورزش در قالب تفریح و سرگرمی است که 18سال از فعالیت آن گذشته. مخاطبان قدیمی شبکه رادیویی ورزش می‌دانند که این برنامه جزو اولین برنامه‌های شبکه رادیویی ورزش است و تا به حال با عناوین مختلف همچنان همراه شنوندگان خود روی موج این شبکه رادیویی باقی مانده است. درباره این برنامه پرسابقه با تهیه‌کنندگان و گویندگانش گپ زدیم.

رقابت پرهیجان شرکت‌کنندگان
وحید شهریوری‌رحیمی، یکی از تهیه‌کنندگان برنامه از سوت تا سکو می‌گوید: با توجه به این‌که هدف کلی رسانه جذب مخاطب است، اولویت تمام برنامه‌های رادیویی نیز در همین راستا شکل می‌گیرد. برنامه از سوت تا سکوی رادیو ورزش در قالب یک مسابقه سرگرم‌کننده و مفرح سعی دارد فضای شادی را برای شنوندگان خلق کند و علاوه بر جنبه سرگرمی این برنامه، مخاطبان می‌توانند به اطلاعات ورزشی خود به واسطه این برنامه بیفزایند.
تهیه‌کننده این برنامه توضیح می‌دهد: علاوه بر این‌که در این برنامه چهار شرکت‌کننده به صورت تلفنی شرکت می‌کنند، شنوندگان دیگر برنامه نیز می‌توانند در مسابقه پیامکی این برنامه شرکت کنند که در پایان برنامه، برنده بخش مسابقه پیامکی اعلام می‌شود.
وی می‌افزاید: شناخت توانمندی‌های شرکت‌کنندگان در زمینه گزارشگری ورزشی، علوم ورزش و تربیت‌بدنی از دیگر اهداف این برنامه است.
رحیمی با بیان این‌که ویژگی شاخص این برنامه مسابقه‌محوربودن آن است، اضافه می‌کند: این برنامه با توجه به این‌که تنها مسابقه رادیویی شبکه ورزش در قالب تفریح و سرگرمی است همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. با استناد به پیامک‌های ارسالی به برنامه به‌جرات می‌توانم بگویم که استقبال از این برنامه بی‌نظیر است. این برنامه از سال 80 با عناوین مختلف روی آنتن رفته است.


شور و نشاط برای شرکت‌کنندگان
شهریار شهریاری، دیگر گوینده این برنامه است که درباره از سوت تا سکو می‌گوید: به عنوان یک گوینده شبکه تخصصی ورزش همیشه به برنامه‌هایی در این قالب احساس نیاز شده است. با توجه به این‌که ماموریت این شبکه ایجاد شور و نشاط برای مخاطبان است وجود برنامه‌ای با این سبک و سیاق در شبکه ورزش همیشه خالی است. از ابتدای تاسیس شبکه ورزش این برنامه با عنوان‌های مختلف وجود داشته و تقدیم شنوندگان شده است.
وی می‌افزاید: برخی از شرکت‌کنندگانی که در مسابقه شرکت می‌کردند با اجرای متفاوت و اطلاعاتی که در زمینه ورزش داشتند، ما را شگفت‌زده می‌کردند و واقعا از این موضوع لذت می‌بردیم. این برنامه علاوه بر سوالات ورزشی با سوالات اطلاعات عمومی نیز چالش ایجاد می‌کرد و برخی شرکت‌کنندگان هم از اطلاعات ورزشی و عمومی بسیار خوبی برخوردار بودند.
 شهریاری بیان می‌کند: از بدو تهیه این برنامه گوینده آن بودم و اکنون نزدیک به 18 سال است که اجرای آن را برعهده دارم. از سوت تا سکو را دوست دارم و نسبت به این برنامه احساس مسؤولیت می‌کنم و یکی از برنامه‌هایی است که به‌شدت در تکاپو هستم که به بهترین شکل پخش شود به همین دلیل بارها با سردبیر و تهیه‌کننده درخصوص روند برنامه بحث کردم و گاهی فراتر از وظایف یک مجری برای بهترشدن این برنامه تلاش کردم؛ فقط به این دلیل که احساس مسؤولیت خاصی نسبت به این برنامه داشته و دارم.
وی عنوان می‌کند: این برنامه تاکنون به دلیل وجود برخی آیتم‌ها مخاطبان زیادی داشته و همواره این قابلیت را دارد در قالب طرح‌های جدید به مخاطبان ارائه شود.



برنامه‌ای مهیج
اختر زورقچیان، گوینده این برنامه عنوان می‌کند: این برنامه برای مخاطبان بسیار سرگرم‌کننده و مهیج است. چند طرح برای این برنامه ارائه شده که این طرح جدید از میان آنها بهترین بود.
 وی می‌افزاید: این برنامه با نام «مسابقه شبانه» شروع به کار کرد و از همان ابتدا گویندگی این برنامه را برعهده داشتم و از این‌که تاکنون همراه این برنامه بودم و فرصت همکاری با گویندگان این برنامه را داشتم بسیار خوشحالم.
زورقچیان در ادامه می‌گوید: این برنامه را خیلی دوست دارم به این دلیل که سرگرم کننده است و شنونده‌ها را با مسائل ورزشی درگیر کرده و به آنها کمک می‌کند اطلاعات خود را در این زمینه ارتقا بخشند.
وی بیان می‌کند: جامعه کنونی بیشتر درگیر رشته فوتبال است. در واقع هدف برنامه هم همین است و در این راستا تلاش می‌کند که با همه رشته‌ها درگیر شود و در آن زمینه‌ها هم اطلاعات کسب کند و سعی می‌کند رشته‌های ورزشی دیگر را نیز پوشش دهد.
 زورقچیان تاکید می‌کند: در این برنامه و طرح‌های گذشته محدودیت شرکت‌کردن بانوان در مسابقه‌ها وجود داشت اما با این طرح جدید محدودیتی وجود ندارد و برای ورود به مسابقه در ابتدای برنامه گزینه‌های مختلفی هست که بانوان می‌توانند با انتخاب یکی از گزینه‌ها در مسابقه شرکت کنند.
وی می‌افزاید: در برنامه از سوت تا سکو سه بخش جورچین، گزارش از یک مسابقه ورزشی و اجرای بداهه یک برنامه رادیویی برای ورود به مسابقه وجود دارد.(در جورچین چند کلمه ورزشی مرتبط عنوان می‌شود و شرکت‌کننده باید دو به دو آنها را کنار هم بگذارد) که معمولا بانوان جورچین یا اجرای بداهه یک برنامه رادیویی را انتخاب می‌کنند اما هستند شرکت‌کنندگان خانمی که گزینه گزارش مسابقه ورزشی را انتخاب می‌کنند و حداقل در طول هفته یک شب یک شرکت‌کننده خانم این بخش را انتخاب می‌کند و برخی از بانوان به شکلی خوب اجرا می‌کنند و اطلاعات ورزشی آنها خوب است و از آقایان پیشی می‌گیرند و امتیازات بالاتری نسبت به آقایان کسب می‌کنند.



20 سوال چالشی
محسن جوادی، دیگر تهیه‌کننده این برنامه می‌گوید: همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیازمند برنامه‌هایی در قالب مسابقه هستند. رادیو‌ورزش هم از همان ابتدا و از اوایل تاسیس به این فکر بود تا برنامه‌ای در قالب یک مسابقه رادیویی برای مخاطبان داشته باشد و طی این سال‌ها این برنامه با عنوان‌ها و طرح‌های مختلف تقدیم شنوندگان شد و تاکنون با طرحی جدید و با عنوان از سوت تا سکو شکل جدیدی از یک مسابقه را ارائه کرده است.
وی می‌افزاید: در این مسابقه از شرکت‌کنندگان دعوت می‌کنیم روی خط تلفن بیایند و به صورت زنده و همزمان در قالب دو گروه دو نفره و در مدت مشخصی به رقابت ‌بپردازند و پاسخگوی سوالات باشند که پس از کسب امتیازات، از هر گروه یک نفر به فینال راه پیدا می‌کند و با برگزاری یک بخش بیست سوالی، شرکت‌کنندگان اطلاعات ورزشی خود را محک می‌زنند تا برنده مسابقه آن شب مشخص شود. برای عزیزانی که شرکت‌کننده تلفنی ما نیستند، گزارشی از مسابقه‌ای را با پایان باز پخش می‌کنیم و شنونده‌ها می‌توانند پایان آن را حدس بزنند و جواب خود را از طریق پیامک یا صفحه ارتباطی شرکت کنند.
 جوادی با بیان این‌که هدف اصلی این برنامه ایجاد نشاط و سرگرمی است، می‌گوید: برنامه از سوت تا سکو در جهت ارتقای اطلاعات عمومی و تخصصی ورزشی برای مخاطبان طراحی شده و علاوه بر آن جنبه تفریحی و سرگرمی دارد.
او بیان می‌کند: در این برنامه از شرکت‌کنندگان می‌خواهیم مسابقه ورزشی را به صورت کوتاه گزارش کنند و به این شکل می‌توانند به نوعی خود را محک بزنند. این برنامه فرصتی برای علاقه‌مندان است که حتی برای مدت کوتاهی بتوانند توانایی خود را در این حوزه محک بزنند.
 جوادی در ادامه می‌گوید: اجرای برنامه از سوت تا سکو برعهده امین ضیائی، اختر زورقچیان، شهریار شهریاری و معصومه ریاحی است. حضور گویندگان با صدای پرانرژی و گرم به‌خصوص در مسابقه‌های ورزشی در جذب مخاطب بسیار تاثیرگذار است، گویندگانی که توانایی این را داشته باشند تا هیجان را چاشنی مسابقه کنند و مخاطبان از شنیدن آن لذت ببرند، بنابراین باید گفت که گویندگان یکی از ویژگی‌های این برنامه در جذب مخاطب به شمار می‌آید.
وی همچنین می‌گوید: این برنامه از سال 80 با عناوین مختلف روی آنتن شبکه رادیویی ورزش رفته و اکنون با عنوان از سوت تا سکو و با این طرح جدید با رشد پنج برابری استقبال مخاطبان همراه بوده است. هر مسابقه ورزشی با سوت داور شروع می‌شود و پس از به رقابت پرداختن شرکت‌کنندگان عزیزان روی سکو می‌روند تا به مقام قهرمانی برسند و ایده این نام از آن گرفته شده است. این برنامه با صدای پرانرژی بسیاری از گویندگان تقدیم شنوندگان شبکه رادیویی ورزش شده و اختر زورقچیان و شهریار شهریاری از گویندگانی هستند که از همان ابتدا همراه این برنامه بودند.