حال ناخوش صنایع‌دستی کردستان

حال ناخوش صنایع‌دستی کردستان

 شرایط نامناسب اقتصادی و نوسانات قیمت‌ها از یک سو و محدودیت‌های شرایط کرونایی از دیگر سو سبب شده سایه رکود بر بسیاری از مشاغل در کشورمان سنگینی کند از جمله صنایع‌دستی کردستان که این روزها حال و روز خوشی ندارد.
بر اساس آمارهای اعلام شده بیش از 70 هزار نفر صنعتگر در بیش از 30 رشته اصیل بومی و ملی در شهرها و روستاهای کردستان مشغول به تولید آثار منحصر به‌فرد صنایع‌دستی هستند. حمید یکی از آنهاست که در سنندج تولیدی دارد. او به ما می‌گوید: اگرچه قیمت محصولات تولیدی بالا رفته اما هزینه‌های تولید و مواد اولیه هم نسبت به سال گذشته چند برابر شده‌است. به طور مثال قیمت هر کیلو چسب 60هزار تومان، الکل صنعتی 6000 تومان و رنگ کیلویی 60هزار و ساعت کاری چوب‌بری‌ها هم از 30هزار تومان به 100هزار تومان افزایش یافته و این نرخ‌ها برای تولیدکنندگان اصلا به صرفه نیست. یکی از صنعتکاران صنایع‌دستی هم به کسادی بازار اشاره کرده و می‌گوید: با شیوع بیماری کرونا بازار کاملا دچار رکود شده و درآمدها جوابگوی هزینه‌های زندگی و اجاره بهای مغازه نیست. بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به حالت تعطیل  یا نیمه‌تعطیل درآمده و برخی صنعتکاران به ناچار تغییر شغل داده‌اند.
سیدابراهیم حسینی درآمد صنعتکاران را زیر خط فقر عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: گرانی کمرشکن بسیاری از تولیدکنندگان را زیر بار سنگین خود له کرده و در چنین شرایطی دولت باید از صنعتکاران حمایت کند. وام‌هایی که پرداخت شده جوابگوی مشکلات نیست. از سویی فردی که هیچ درآمدی ندارد در پرداخت اقساط با مشکل مواجه‌است.
یکی دیگر از صنعتکاران در خیابان شهدای سنندج به ارتباط صنایع‌دستی با حوزه گردشگری اشاره کرده و می‌گوید: وقتی مسافر و گردشگر به شهر ما نیاید کسی از تولیدات ما خرید نمی‌کند؛ بنابراین راه برون رفت از وضع موجود گره خورده به حوزه گردشگری.
 برنامه‌های حمایتی در دوران کرونا
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان نیز با تایید سخنان تولیدکنندگان مبنی بر حاکم شدن رکود در بخش صنایع‌دستی پس از شیوع کرونا به ما می‌گوید: این رکود البته درحوزه تولید کمتر بوده و بیشتر در حوزه فروش و عرضه محصولات است و با توجه به این‌که سهم عمده بازار صنایع‌دستی را گردشگران و حضور محصولات در نمایشگاه‌ها تشکیل می‌دهد، افت شدید بازار را در این مدت شاهد بودیم.
اسماعیل مریوانی با اشاره به این‌که کردستان در حوزه صنایع‌دستی جایگاه خاصی دارد، می‌افزاید: ما تلاش کرده‌ایم به منظور حمایت از تولیدکنندگان اقدامات مناسبی انجام دهیم که بر همین اساس می‌توان به بیمه صنعتکاران اشاره کرد. آمار کل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در بخش صنایع‌دستی 4210 نفر است و بیمه آنها دارای مزایایی همچون از کارافتادگی، نقص عضو، بازنشستگی و مستمری فوتی است.  مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه می‌دهد: متقاضیان می‌توانند با اخذ معرفی‌نامه از ادارات، با مراجعه به کارگزاری‌های صندوق برای دریافت عضویت و بهره‌مندی از مزایای بیمه شغلی
اقدام کنند.
 چراغ کم‌سوی صادرات
صادرات صنایع‌دستی به کشورهای همجوار نیز یکی از راهکارها برای رونق بازار این صنعت است که چراغ آن هم کم‌سو شده‌است. فرید ناصری یکی از فعالان این عرصه است که به ما می‌گوید: پیش از این تولیدات صنایع‌دستی را از صنعتکاران خریداری و بر اساس کیفیت و ارزش هنری آنها را به برخی استان‌های کشور و حتی کشورهای خارجی صادر می‌کردیم، اما مدت‌هاست که در این حوزه شاهد رکود هستیم؛ زیرا رکود اقتصادی جهانی است و بر درآمد همه مردم جهان تاثیر گذاشته و دیگر کسی قدرت خرید چنین محصولاتی را ندارد.
 ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فروش آنلاین
صنایع‌دستی یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در استان‌های مرزی که دارای بیشترین آمار بیکاری در کشور است، از وجود آن بهره گیری کرد. اینها سخنان فرج نصرتی، کارشناس اقتصادی است.
 نصرتی می‌گوید: طی چند دهه گذشته بخش صنایع‌دستی در کردستان رونق خوبی گرفته و تعداد زیادی از نیروهای انسانی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و آثار هنرمندان و صنعتکاران کردستانی در سطح کشور و دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و این نشان از ظرافت و کیفیت کار هنرمندان است. کردستان در بحث مواد اولیه برای ساخت و تولید آثار هیچ‌گونه مشکلی ندارد، زیرا این استان از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه برای ساخت و تولید آثار صنایع‌دستی برخوردار است، اما در حوزه فروش با مشکل مواجه هستیم. هرچند در چنین شرایطی که وضعیت بازار نامناسب است باید صنعتکاران از ظرفیت‌های فضای مجازی برای عرضه و فروش محصولات خود استفاده کنند.