مشکلی به نام رانندگان ایرانی و کامیون‌های گرجستانی

مشکلی به نام رانندگان ایرانی و کامیون‌های گرجستانی


چندماهی است ویروس کرونا، مهمان ناخوانده ایران شده و اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور را تغییر داده است. یکی از تاثیرات کرونا، انسداد مرزها و بسته شدن مرز کشورها روی یکدیگر است؛ موضوعی که موجب آسیب دیدن بسیاری از فعالان فعالیت‌های اقتصادی از‌جمله صادرات و واردات کشورمان شده است. در این میان شرکت‌های حمل‌ونقل، مرزنشینان، نیروهای مستقر در پایانه‌های مرزی و به تبع آن شغل‌های وابسته به صادرات آسیب‌های جدی‌تری دیده‌اند. یکی از این مشاغل، دارندگان کامیون‌های ترانزیتی است.
به گزارش خبرنگار روزنامه جام‌جم، رانندگان کامیون و ترانزیت ایرانی که از شرکت‌های گرجستان اقدام به خرید ماشین‌های سنگین کرده‌اند در پی شیوع کرونا و با بسته شدن مرزها، روزگار سختی را سپری می‌کنند. با این‌که بیکار هستند، هزینه‌های زندگی بر دوش‌شان سنگینی می‌کند وکامیون‌هایشان ماه‌هاست در گمرک مانده و اجازه حمل بار ندارند. کامیون‌هایی که با قرض و وام فراهم شده تا بارگیری کرده و نانی برای خانواده‌های چشم به راه‌شان فراهم کنند.
نزدیک۶۰۰راننده که تنها حرفه‌شان رانندگی است با مشکلات جدی معیشتی روبه‌رو هستند و روزها را به امید آینده طی می‌کنند تا ببینند کی مرزهای کشور باز می‌شود و آنها با کامیون‌هایشان مجاز هستند به تجارت بپردازند.
مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار با اعلام این‌که برخی از این کامیون‌ها تابعیت گرجستان دارند و صرفا راننده آنها ایرانی است به جام‌جم می‌گوید: قبل از شیوع کرونا، ارتباط ایران و گرجستان برقرار بود و کامیون‌داران ایرانی کار می‌کردند، اما بعد از کرونا مرزها بسته شد که دلیل عمده بیکاری رانندگان همین موضوع بود.
سید سلیم جلالی با عنوان این مطلب که تردد این رانندگان تابع قوانین و مقررات بین‌المللی است، افزود: به خاطر این‌که این کامیون‌ها تابعیت گرجی دارند، قانون اجازه نمی‌دهد در شبکه حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران کار کنند؛ بنابراین باید منتظر بمانند تا مناسبات وارتباطات حمل‌ونقلی که با کشور گرجستان به مشکل خورده و عمده دلیل آن نیز به خاطر شیوع ویروس کروناست، سپری شود.
جلالی در ادامه گفت: ناگفته نماند خرید کامیون‌ها به صورت خودسرانه انجام شده و هیچ‌گونه تفاهم‌نامه، پروتکل یا یادداشت همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی وجود ندارد و متاسفانه دلیل این اقدام نیز این بوده که قیمت کامیون‌ها پایین بوده است.  وی درخصوص ورود راننده و کامیون گرجستانی به خاک ایران می‌گوید: این موضوع مربوط به وزارت خارجه است، ولی باید بگویم جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه درارتباط خود با همسایگان شتاب‌زده و عجولانه تصمیم نمی‌گیرد و نسبت به همسایگان و نیازهایشان با رأفت اسلامی برخورد می‌کند، در نتیجه با وضعیت به وجود آمده نباید با اظهارنظرهای غیرمسؤولانه کار را خراب کنیم. باید منتظر اقدامات صورت گرفته از سوی دیپلماسی باشیم.
وی به مكاتبات انجام شده با كشور گرجستان اشاره كرد و افزود: مدام در حال مكاتبه هستیم تا كشور گرجستان این امكان را برای رانندگان ایرانی فراهم كند تا كامیون‌داران بتوانند كار خود را از سرگیرند؛ چرا كه نقل و انتقالات ما كاهش یافته و امكان به‌كارگیری این كامیون‌ها در داخل كشور با توجه به قانون و مقررات سیستم حمل‌ونقل وجود ندارد و در صورت بروز سانحه، عواقب غیرقابل جبرانی برای رانندگان و شبكه حمل‌ونقل ایجاد می‌شود.