میزبانی «رضوان» از پیرغلامان

برنامه تكریم خادمان امام حسین(ع) كه از ابتدای محرم روی آنتن شبكه 5 رفت، در دهه آخر صفر هم پخش خواهد شد

میزبانی «رضوان» از پیرغلامان

رمضان بود كه برنامه‌ای با محوریت تكریم از خادمان و استادان قرآنی روی آنتن شبكه پنج سیما رفت. پخش این برنامه به تهیه‌كنندگی‌هادی سمیعی در محرم امسال با طرح دیگری آغاز شد. فصل دوم برنامه «رضوان» سعی دارد به تكریم پیرغلامان اهل‌بیت(ع) بپردازد و سنت قدیمی اذن عزا در حرم مطهر امام رضا(ع) در ماه محرم را برپا می‌كند. این برنامه از ابتدای محرم در 13قسمت روی آنتن رفت و بخش دیگر آن هم در 13 قسمت در دهه پایانی ماه صفر پخش خواهد شد. محل تصویربرداری برنامه حرم امام رضا(ع) است و مخاطبان در ابتدای هر قسمت بخش‌هایی از جمله مستند زندگی و تصاویر هیات و حسینیه مهمانان در شهر خودشان را تماشا می‌كنند. در مورد بخش‌های مختلف این ویژه برنامه با تهیه‌كننده آن گفت‌وگو كردیم.

«رضوان» از رمضان تا محرم
هر قسمت از برنامه «رضوان» به معرفی و گفت‌وگو با یكی از خادمان امام حسین(ع) اختصاص دارد. بخش اصلی برنامه در حرم رضوی تصویربرداری شده است، جایی كه در آن خادمان امام رضا(ع) از پیرغلامان اباعبدا... (ع) تقدیر می‌كنند و مجری با این شخصیت گفت‌وگو می‌كند. به گفته‌هادی سمیعی، تهیه‌كننده «رضوان» تولید برنامه هم به سفارش آستان قدس رضوی است. او درباره آغاز ساخت این برنامه به جام‌جم می‌گوید: دوستان نیاز دیدند در ماه مبارك رمضان تكریمی از خادمان قرآنی داشته باشند. با توجه به این‌كه اماكن متبركه بسته بود و زیارت مقدور نبود، طرح و ایده‌ای دادیم تا از بستر دیگری برای این كار استفاده كنیم. در این زمینه از خادمان قرآنی دعوت كردیم تا خادمان امام رضا(ع) از آنان تكریم كنند. این طرح، تحت برنامه «رضوان» انجام شد.  سمیعی در مورد این ویژه‌برنامه كه در محرم امسال هم روی آنتن رفت، ادامه می‌دهد: بعد از این‌كه دوستان آستان دیدند برنامه خیلی خوب از آب درآمده است، تمایل پیدا كردند از پیرغلامان امام حسین‌(ع) هم به همین سبك در ماه محرم تقدیر و تكریم كنند. به همین منظور با حفظ كلیت طرح، تغییراتی را برای متناسب شدن «رضوان2» با ماه محرم ایجاد كردیم و یك تیم تحقیقی برای شناسایی خادمان اباعبدا... (ع) با یك سری ویژگی قرار دادیم.



قدیمی‌های هیات
كسانی كه به عنوان مهمان در این برنامه حضور پیدا می‌كنند و بخش‌هایی از زندگی آنها به تصویر كشیده می‌شود، خادمان و پیرغلامانی هستند كه برای
زنده نگه‌داشتن عزاداری امام حسین(ع) در منطقه زندگی خود كارهای ویژه‌‎ای كردند یا قدیمی‌های این حوزه هستند. تهیه‌كننده «رضوان» درباره شیوه انتخاب مهمانان برنامه بیان می‌كند: برای انتخاب مهمان، تیم تحقیق داریم كه از دوستان سازمان تبلیغات اسلامی و... تشكیل شده است. به‌طور كلی فاكتورهایی برای انتخاب یك پیرغلام و خادم اهل بیت(ع) از جمله قدمت هیات و... در نظر می‌گیریم و بعد شخصی را در قالب یكی از قسمت‌های برنامه معرفی می‌كنیم.



مستند، تقدیر و چیزهای دیگر
«رضوان» به‌جز بخش‌هایی كه در حرم امام رضا‌(ع) تصویربرداری شده‌است و تقدیر از مهمان برنامه، بخش‌های دیگری هم دارد. سمیعی در این باره می‌گوید: فرم برنامه به این صورت است كه تیم مستندساز را به شهری كه آن بزرگوار هیات دارد می‌فرستیم و مستند پرتره 6  - 5 دقیقه‌ای از زندگی آن خادم عزیز تولید می‌كنیم. همان‌جا از او می‌خواهیم به مشهد بیاید و برایش بلیت تهیه می‌كنیم. بعد در بخشی از حرم كه قرق شده‌است و تقریبا مردم در آن حضور ندارند، تیمی از خادمان امام‌رضا(ع) از او استقبال می‌كنند و وارد رواق می‌شود. در این بخش با مجری برنامه، دكتر محمدحسین مولایی به سمت ضریح حركت می‌كنند.
او درباره بخش‌های دیگر برنامه عنوان می‌كند: مستند و گفت‌وگو بخش اصلی «رضوان» هستند. در كنار آن بخش یكی دو دقیقه‌ای داریم كه در آن مداحی‌های قدیمی و نواهای ماندگار روی كلیپی از تصاویر قدیمی وسط برنامه پخش می‌شود. همچنین در «رضوان» بخش دیگری با اسم غایبین سفره در قالب موشن‌گرافیك روی آنتن می‌رود. این آیتم به زندگی پیرغلامان اهل‌بیت(ع) می‌پردازد كه از امسال یا سال‌های پیش در این دنیا نیستند. اشخاصی مانند حاج فیروز زیرك‌كار، حاج‌قاسم سلیمانی و ... از این جمله هستند.



گفت‌وگوی محرمی
به گفته سمیعی، «رضوان» برنامه‌ای گفت‌وگومحور است. او می‌گوید: مجری یك‌سری كلیدواژه را متناسب با زندگی و شرایط مهمان انتخاب می‌كند؛ مثلا برخی مهمانان جانباز دفاع مقدس هستند و بعضی هیات‌شان قدمت زیادی دارد. برای نمونه در سری آینده برنامه هیاتی داریم كه پرچم‌شان برای زمان ناصرالدین‌شاه است. مجری در كنار پرسش‌های عمومی كه از مهمان برنامه می‌پرسد، به فراخور این سوژه‌ها هم سوال‌هایی را مطرح می‌كند. البته سعی داریم در «رضوان» متكلم‌‎‌وحده مهمان برنامه باشد.



خادمانی از سراسر ایران
«رضوان» در قسمت‌های مختلف خود سعی دارد میزبان هیات‌داران، خادمان و پیرغلام‌هایی از شهرهای مختلف باشد. این موضوع به‌ویژه در 13 قسمت آینده برنامه درنظر گرفته شده‌است. تهیه‌كننده «رضوان» در این‌باره توضیح می‌دهد: 13 قسمت در دهه اول محرم پخش شد كه در آن تعدد مهمانانی كه از استان‌های مختلف باشند كمتر بود، چون غالب این عزیران هیات داشتند و نمی‌توانستند در بازه زمانی كوتاهی كه كار را تصویربرداری كردیم، خودشان را به ما برسانند، اما در 13 قسمت دیگری كه ان‌شاءا... در دهه آخر صفر روی آنتن خواهد رفت و احتمالا همزمان با شهادت امام‌رضا(ع) قسمت آخرش پخش خواهد شد، مهمانانی از شهرهای مختلف داریم.
در آن سری تقریبا از اقصی‌نقاط ایران، این بزرگواران را دعوت می‌كنیم تا زیارتی از حرم مطهر داشته باشند و در مراسم خاصی، خادمان امام‌رضا(ع) از آنان تقدیر خواهند كرد.