ماجرای صدام، سیاو سارین

نهادهای امنیتی آمریکا به مشارکت این کشور در حملات شیمیایی رژیم‌صدام علیه رزمندگان و مردم ایران اعتراف کردند

ماجرای صدام، سیاو سارین

جنایات صدام، دیکتاتور سابق عراق در طول دوران جنگ تحمیلی علیه ملت ایران، موضوعی قابل سانسور و انکار نیست. اگرچه رسانه‌های غربی که دولت‌های متبوعشان نقش به سزایی در شکل‌دهی و حمایت از این جنایات تروریستی و همه‌جانبه علیه ملت مظلوم ایران ایفا کردند، اما افشای اسناد محرمانه اطلاعاتی ارتباط رژیم‌بعث عراق با دستگاه‌های امنیتی غرب ( از جمله سازمان سیا) همچنان یکی از خطوط قرمز رسانه‌ای-اطلاعاتی در آمریکا و اروپا محسوب می‌شود.

نشریه فارین پالیسی در 26آگوست  2013، یعنی حدود هفت‌سال قبل، مقاله‌ای در خصوص حمایت پشت پرده سازمان سیا از بمباران شیمیایی رژیم‌صدام عیله مردم کشورمان منتشر کرده است. این مقاله، به بهانه طرح ادعای بمباران شیمیایی در سوریه در سال2013 منتشر شد. در آن سال، آمریکا و کشورهای اروپایی، حکومت سوریه را متهم به استفاده از بمب‌های شیمیایی و میکروبی در این کشور کرده بودند. با این حال بعدها اثبات شد گروه‌های تروریستی و تکفیری مورد حمایت واشنگتن و کشورهای اروپایی، خود عوامل استفاده از بمب‌های شیمیایی در سوریه بوده‌اند.
فارین پالیسی مقاله خود را این گونه آغاز می‌کند: دولت آمریکا در حالی مشغول بررسی اقدامات نظامی در پاسخ به حملات شیمیایی در سوریه است که قبلا، جوامع نظامی و اطلاعاتی آمریکا، از وقوع حملات بسیار ویرانگر شیمیایی در دیگر نقاط دنیا نیز خبر داشتند. با این حال آنها (دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا) در آن زمان اراده‌ای برای توقف این حملات مرگبار نداشتند. در سال1988 (1367) و در روزهای پایانی جنگ ایران و عراق( جنگ تحمیلی رژیم‌صدام)، ایالات متحده آمریکا با استناد به تصاویر ماهواره‌ای خود متوجه شد ایران در تلاش برای بهره‌برداری از روزنه‌های نظامی موجود در عراق و به دست آوردن نوعی مزیت استراتژیک نسبت به رقیب عراقی خود است. در چنین شرایطی، مقامات آمریکایی محل استقرار نیروهای ایرانی ( که در حال تکمیل عملیات علیه رژیم‌صدام بودند) را به رژیم‌عراق اطلاع دادند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به‌وضوح می‌دانستند پس از این اطلاع‌رسانی، صدام با سلاح‌های شیمیایی ممنوعه از جمله گاز سارین و گازهای کشنده اعصاب به ایرانیان حمله خواهد کرد.
آمریکا چه اطلاعاتی به صدام داد؟
مطابق گزارش فارین پالیسی، اطلاعاتی که از سوی سازمان سیا و دیگر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به رژیم‌صدام در سال1988 مخابره شد، شامل تصاویر و نقشه‌های مربوط به محل تردد نیروهای ایرانی و همچنین مکان‌های انبارسازی تدارکات ایرانی و جزئیات مربوط به استقرار پدافند هوایی کشورمان بود. فارین پالیسی در این خصوص اذعان کرده است: عراقی‌ها در حملاتی که علیه ایران و با استفاده از گازهای خردل و سارین صورت می‌دادند، به گزارش‌ها و داده‌های ماهواره‌ای و امنیتی نیروهای آمریکایی متکی بودند. آمریکایی‌ها خواستند با این اقدام، توازن نبرد را به سود عراق تغییر داده و خواسته دولت ریگان در خصوص پیروزی صدام بر ایران را به منصه ظهور برسانند. آمریکا(دولت ریگان) با این‌که از استفاده رژیم‌صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه ایرانیان اطلاع داشت، اما آنها را فاش نکرد.
انکار به سبک مقامات آمریکایی
پس از پایان جنگ تحمیلی و در حالی که صدام نتوانست به اهداف اعلامی خود و حامیانش در نبرد علیه رزمندگان و ملت ایران دست پیدا کند، مقامات آمریکایی هرگونه اطلاع قبلی خود را در خصوص استفاده رژیم‌صدام از سلاح شیمیایی منکر شدند. مقامات وزارت خارجه آمریکا بارها مدعی شدند اساسا از حملات شیمیایی صدام در جنگ با ایران مطلع نبوده‌اند. علی‌رغم انکار مقامات آمریکایی در این خصوص، ریک فرانکوتا، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که در جریان حملات شیمیایی رژیم‌صدام علیه ایران، وابسته نظامی آمریکا در بغداد بوده است، در گفت‌وگو با فارین پالیسی روایت دیگری را ترسیم می‌کند: عراقی‌ها هرگز به ما نگفتند آنها قصد استفاده از گاز اعصاب ( گاز خردل و سارین ) علیه ایران را دارند. آنها مجبور نبودند این موضوع را به ما اطلاع دهند، زیرا ما خود می‌دانستیم. طبق اسناد طبقه‌بندی نشده سازمان سیا و مصاحبه‌های صورت گرفته از سوی مقامات سابق اطلاعاتی آمریکا مانند فرانکونا، ایالات متحده از سال1983، اسناد زیادی را در خصوص دسترسی و امکان استفاده رژیم‌صدام از سلاح‌های شیمیایی در اختیار داشت. در آن زمان، ایران بارها و به صورت علنی تاکید کرد علیه نیروهای این کشور در جنگ، از سلاح‌های شیمیایی غیرقانونی استفاده شده است. ایران در این خصوص شکایت‌نامه‌ای را به سازمان ملل متحد ارسال کرد. بسیاری از اسناد، مربوط به مکاتبات مقامات عراقی و تفاهم‌نامه‌های بسیار محرمانه‌ای بود که میان دولت عراق و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته بود. با این حال، سازمان سیا حاضر نبود در این خصوص علنا و رسما اظهارنظری کند.
آمریکا هر کاری کرد تا صدام پیروز شود، اما....
فارین پالیسی در ادامه گزارش خود تاکید کرده است دولت وقت آمریکا (دولت رونالد ریگان) به این نتیجه رسیده بود که اگر حملات شیمیایی رژیم‌صدام به ایران منجر به تغییر روند جنگ (به سود عراق) شود، بهتر است اجازه داده شود این حملات علیه رزمندگان و مردم ایران صورت گیرد. در هر حال، ایالات متحده آمریکا در دهه1990، روی سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه رژیم‌بعثی عراق برای تغییر موازنه نبرد در مقابل ایران حساب باز می‌کرد و اکنون، مقامات سازمان سیا در ظاهر دغدغه ساخت و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جهان و سوریه را دارند. نقطه اوج گزارش فارین پالیسی آنجاست که می‌نویسد: در اسناد منتشر شده (در خصوص حمایت آمریکا از حمله شیمیایی به ایران ) تاکید شده است سازمان سیا، از ابتدا تقریبا اطمینان داشت ایران نمی‌تواند اسناد لازم برای محکوم کردن رژیم‌عراق در خصوص حمله و بمباران شیمیایی در ایران را به محافل بین‌المللی ارائه شود. مقامات سازمان سیا ایران را در این خصوص با افغانستان مقایسه می‌کردند. آنها (سازمان سیا) معتقد بودند در جریان حضور نیروهای شوروی سابق در افغانستان نیز نیروهای روسی از سلاح‌های شیمیایی استفاده کردند، اما این اقدام عواقب و تبعات چندانی برای آنها به همراه نداشت.
عمق فاجعه
پیش از این، برخی رسانه‌های آمریکایی در بهترین حالت ممکن، دولت و سازمان‌های اطلاعاتی کشورشان را بابت همکاری با صدام در حالتی که رژیم‌بعث مظنون به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ با ایران بود، مورد شماتت قرار می‌دادند. اما اسناد متعددی که طی سال‌های اخیر منتشر شده است، به‌وضوح نشان می‌دهد دولت آمریکا کاملا در جریان حملات شیمیایی مرگبار رژیم‌صدام علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی بوده است. فارین پالیسی در این خصوص نیز می‌نویسد:‌ این گزارش‌ها نشان می‌دهد مقامات ارشد آمریکایی، به صورت منظم در جریان حملات شیمیایی و استفاده از گاز اعصاب از سوی رژیم‌صدام علیه ایران قرار می‌گرفتند. این به معنای همکاری آمریکا در یکی از وحشتناک‌ترین حملات شیمیایی در جهان است.
ویلیام کیسی، از مقامات ارشد اسبق سازمان سیا و دوست نزدیک ریگان نیز در مورد چرایی استفاده رژیم‌صدام از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران و حمایت آمریکا از عراق به فاکس نیوز می‌گوید: عراق ناامیدانه در تلاش بود به اندازه کافی گاز خردل تولید یا وارد کند تا تقاضای نیروهای خود در خط مقدم (که در برابر نیروهای ایرانی زمینگیر شده بودند) را تامین کند. عراق در صدد بود از کشورهایی مانند ایتالیا برای تولید گلوله و بمب‌های شیمیایی تجهیزاتی بخرد؛ سلاح‌هایی که بتواند آنها را علیه نظامیان و غیرنظامیان ایرانی استفاده کند.    
منبع:فارین پالیسی