زیر و رو کشی برای تهران

زیر و رو کشی برای تهران


 فهرست‌ این موارد بسیار بلنــــــد بـالاست؛ كسب‎وكارها و مشاغلی را می‌گوییم كه استاندار تهران عصر شنبه
گذشته از تعطیلی یک‌هفته‌ای‌شان گفت‌. بعد از انتشار این فهرست، خیلی از خبرگزاری‎ها و روزنامه‏ها تیتر زدند:‌ «تهران یك هفته تعطیل شد.» اما زیرپوست این تعطیلی، همین كسب‏وكارها با «هماهنگی قبلی» كار می‏كنند تا نشان دهند كه تهران تعطیل نیست و اتفاقاً زیرزمینی به كار خود ادامه می‎دهد. از خواب خرگوشی مدیران سلامت و مدیران شهری استفاده و كرونا را منتشر می‏كنند. در ادامه با سالن‎های زیبایی، آرایشگاه‏های زنانه، باشگاه‎ها و سالن‏های ورزشی و تشریفات صحبت كرده‏ایم و برای ارائه خدمات در همین هفته، وقت‎ها گرفتیم.  قانونش این است كه كار نكنند، نه سالن‏های زیبایی و نه آرایشگاه‏های زنانه. آرایشگاه زنانه‏ای در شرق تهران اما برای روز چهارشنبه همین هفته برای گریم وقت می‎دهد. اولش فكر می‏‎كنیم  این آرایشگاه زنانه، تنها جایی است كه زیرزمینی فعالیت‎ می‏كند، اما بیشتر آرایشگاه‎ها و مراكز زیبایی با هماهنگی و بدون هماهنگی، زیرزمینی  یا غیر زیرزمینی، آشكارا فعالیت می‏كنند.
 با هماهنگی قبلی
 یك مركز زیبایی در شمال تهران كه هم لیزر موهای زائد انجام می‏دهد و هم تمام خدمات زیبایی، مانند تزریق ژل و بوتاكس، هایفو (كشیدگی پوست صورت و جوان‎سازی) و میكرونیدلینگ (یكی از روش‎های جوان‌سازی پوست) این روزها به‌قول‌معروف آن‌قدر سرش شلوغ است كه وقت خالی تا آخر هفته ندارد. برای میكرونیدلینگ اما یک‌وقت خالی برای امروز به ما می‏دهد، اما قبلش از ما می‎خواهد هزینه را پرداخت كنیم. این اما تنها شرطش نیست. با تعیین وقت قبلی و با هماهنگی و تماس قبل از ورود به ساختمان می‎توان از خدمات این مركز استفاده كرد. هماهنگی قبلی برای آرایشگاه زنانه هم وجود دارد. آرایشگاهی در شمال شرق تهران می‏گوید ، خدمات مشتری‎هایی را كه به آنها از قبل وقت داده است، انجام می‏دهد. موضوع اما این است كه او به ما هم كه تازه با او تماس گرفتیم، وقت می‏دهد. با او هم باید از قبل هماهنگ كرد تا در آرایشگاه را برای ما باز كند. سالن زیبایی كه در مركز واقع‌شده نیز به‌راحتی ‌اپیلاسیون انجام می‏دهد و برای او حتی مهم نیست كه هماهنگی از قبل انجام شود.
 فعالیت زیرزمینی
 باوجود این‌که استانداری برای مدارس هم نسخه تعطیلی یک‌هفته‌ای تجویز كرده است، اما برخی مدارس غیرانتفاعی این روزها فعال است، بنابراین دیدن باشگاه‏های مشغول به كار دیگر نمی‎تواند عجیب باشد. باشگاهی در شمال غرب تهران این‌قدر شلوغ است كه وقتی متصدی باشگاه با صدای بلند از پشت تلفن حرف می‏زند، موزیك بلند برخی كلماتش را می‏خورد. در همه رشته‏های ورزشی فعالیت می‎كند و برای ثبت‏نام همین امروز صبح را به ما وقت می‏دهد و می‎‏گوید قبلش یك تک‌زنگ به او بزنیم و بعد در را باز می‏كند. می‏گوید پروتكل‎ها را رعایت می‎كند و اطمینان می‏دهد جای هیچ نگرانی نیست. متصدی مركز پینت‏بالی در شرق هم می‏گوید كه سرش خیلی شلوغ است و از قبل باید هماهنگ كنیم و زمان دقیق بدهیم،چون ممكن است وقت خالی برای آخر هفته كه چند روز تعطیلی است، نداشته باشد. حتی برای پیست كارتینگی كه در حومه تهران است، باید از قبل هماهنگ كنیم تا در را برایمان باز كند. متصدی باشگاهی كه در جنوب تهران است و رشته‌های رزمی تدریس می‏كند، می‏گوید هزینه را واریز كنیم تا از فردا آموزش را شروع كند. برخی سالن‌های پذیرایی در روزهای كرونایی و حتی در هفته اعمال محدودیت‎ها نیز خدمات می‌دهند. تقریباً‌ همه سالن‏های پذیرایی و تشریفات حومه با آغوشی باز خدمات می‏دهند. یكی از سالن‏های پذیرایی در محدوده شمال تهران با برگزاری خدمات‏رسانی به صد نفر مهمان هم مشكلی ندارد. متصدی این سالن توضیح می‏دهد تمام سالن را ضدعفونی می‎كنند و قبل از ورود، تب همه مهمانان را می‎سنجد. حتی او برای روز اربعین هم وقت دارد. سالنی در اسلامشهر برای 150 نفر مهمان هم خدمات می‏دهد، او البته تأکید می‏كند در روزهای محرم و صفر، آهنگی نباید پخش شود و برای روز چهارشنبه همین هفته هم مشكلی برای برگزاری مراسم ندارد.