سهم صفر درصدی كودكان از سینما

در میان فیلم‌های اكران سینما و اكران آنلاین در 6 ماهه نخست سال، جای آثاری برای كودكان و نوجوانان خالی بود

سهم صفر درصدی كودكان از سینما



اگر از آن مرثیه ریشه‌دار و قدیمی و كلیشه‌ای بگذریم كه سینمای كودك‌ونوجوان در دهه‌های 60 و 70، دوران طلایی خود را سپری می‌كرد، به این مساله می‌رسیم كه بدون درنظرگرفتن آن سال‌های خوب و فرض این‌كه اصلا چنین دوره‌های درخشانی برای سینمای كودك و نوجوان نداشتیم، در همین سال‌های اخیر چقدر فضای مناسبی را برای تولید و نمایش سینمای كودك و نوجوان فراهم كردیم.
از همین لحظه شروع كنیم؛ همین روزها كه سالن‌های سینما به‌دلیل موج تازه شیوع كرونا نیمه‌تعطیل هستند و مردم دست‌كم اكران آنلاین و سامانه‌های اینترنتی پخش فیلم را ترجیح می‌دهند. سهم كودكان و نوجوانان از اكران آنلاین هیچ است و فیلمی مناسب آنها در اكران وجود ندارد. اگرچه مناسبت روز جهانی كودك، تنها بهانه‌ای برای یادآوری اوضاع نگران‌كننده و سینمای بی‌رونق كودك‌ونوجوان است، اما در طول سال هم بچه‌ها سهم چندانی در سینما ندارند و برای بزرگ‌ترهای سینما هم ظاهرا حال و روز بچه‌ها و سرگرمی آنها از طریق رسانه جذاب و تاثیرگذاری چون سینما كمترین اهمیتی ندارد.
در میان فیلم‌های اكران سینماها، تنها كمدی پیشی‌میشی تا حدی مناسب بچه‌هاست، اما جای فیلمی مختص سینمای كودك‌ونوجوان چه در اكران سینما و چه در اكران آنلاین خالی است. این وضعیت از ابتدای سال برقرار است و درحالی‌كه وارد نیمه دوم سال شدیم، حتی یك فیلم كودك و نوجوان هم اكران نشد، درواقع با وجود این‌كه نیمی از سال گذشته، هنوز اعتنایی به كودكان و نوجوانان علاقه‌مند به سینما و به این ظرفیت عظیم و مخاطبان بالقوه نشده است كه زمانی رونق‌بخش گیشه‌های سینما بودند. وقتی هیچ طرح و برنامه و فیلمی برای این گروه از مخاطبان تولید و به نمایش گذاشته نمی‌شود، جذب آنها به آثار خوش‌آب و رنگ غربی و بازی‌های رایانه‌ای گاه مخرب، جایی برای گلایه باقی نمی‌گذارد. به‌ویژه در این دوران كرونا كه دست‌كم تلاش‌هایی در زمینه اكران آنلاین برای مخاطبان بزرگسال انجام می‌شود، انتظار می‌رود برنامه‌ای هم برای جذب مخاطبان كودك و نوجوان وجود داشته باشد. حتی اوضاع كرونایی هم بهانه خوبی برای این بی‌اعتنایی نیست و اتفاقا شاید در چنین ایامی بچه‌ها به روحیه و سرگرمی بیشتری نیاز دارند. با وجود این هدررفتن فرصت، ظاهرا در ادامه بیم‌ها جای خود را به امیدهایی هرچند اندك خواهد داد. جشنواره باسابقه فیلم‌های كودكان‌ونوجوانان هرچند به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد و خبرهایی هم درباره تولید چند فیلم كودك‌ونوجوان به گوش می رسد. ضمن امیدواری برای این‌كه با جشنواره و فیلم‌های جذابی طرف باشیم، در بحث اكران آنلاین، سینمای كودك‌ونوجوان را هم در نظر بگیرند و این مخاطبان را  بدون برنامه رها نكنند.