ایستگاه صلواتی شعر

گفت‌و‌گو با تهیه‌كننده برنامه «موكب كلمات» كه این شب‌ها از شبكه 5 پخش می‌شود

ایستگاه صلواتی شعر

یكی از برنامه‌هایی كه به مناسبت اربعین تولید شد و روی آنتن رفت و توانست مورد توجه علاقه‌مندان به شعر و ادبیات قرار بگیرد، برنامه «موكب كلمات» به تهیه‌‌كنندگی روح‌ا... رحیمی و اجرای محمدحسین مولایی است كه مدتی است پخش آن از شبكه پنج آغاز شده و تا پایان صفر روی آنتن خواهد بود. در این برنامه مجری به نوعی میزبان شاعران آیینی طلبه ایرانی و خارجی كشورهایی چون: هند، پاكستان، افغانستان، عراق، اسپانیا، فرانسه و... است كه هركدام جذابیتی را به برنامه افزوده‌اند. یكی از ویژگی‌های دیگر این برنامه ضبط آن خارج از استودیو و حضور در خانه طباطبایی‌های كاشان است كه روح‌ا... رحیمی تهیه‌كننده در این‌باره نكات جالبی را به جام‌جم گفت. پس همراه ما باشید:

برنامه‌ای با حضور شعرای آیینی
من دو سالی بود كه به مناسبت اربعین به عراق سفر كرده و مستند كار می‌كردم و سال قبل هم ارتباط‌های زنده برنامه‌های مختلف شبكه پنج را كار می‌كردم.
اما امسال با توجه به شرایطی كه پیش آمد یك مقدار امكان سفر به عراق میسر نشد تا برنامه‌ای را در آنجا تولید كنیم.
بنابراین به این نتیجه رسیدیم كه برنامه‌ای را با این حال و هوا در ایران بسازیم تا با ساخت چنین برنامه‌هایی بتوانیم این فاصله را كمتر كرده و حس و حال اربعین عراق را به مخاطبان منتقل كنیم.
از این رو در سوژه‌های‌مان به یكسری شعرای آیینی ایرانی و خارجی رسیدیم كه به برنامه دعوت كنیم تا حال و هوای بهتری از اربعین را به مخاطبان برنامه منتقل كنند.


حضور بانوان شاعر
یكی از نكات مهم برنامه «موكب كلمات» حضور شعرای خانم در كنار شاعران ایرانی و خارجی است كه بخشی از برنامه را تشكیل داده‌اند. نام برنامه نیز براساس ایستگاه‌های صلواتی است كه در مسیر پیاده‌روی اربعین وجود دارد. یعنی به نوعی معادل ایستگاه‌های صلواتی ماست.
یعنی كلمات كه جزو اركان مهم شعر است را به این صورت در اختیار مخاطبان قرار می‌دهیم. بنابراین اسم برنامه را بر این اساس انتخاب كردیم كه «موكب كلمات» شد تا به نوعی تداعی‌كننده موكب‌های پیاده‌روی اربعین هم باشد. مهمانان برنامه را نیز با همكاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انتخاب كردیم و ترجیح دادیم در برنامه‌های نخست از شعرای خارجی در برنامه دعوت كنیم که برای مخاطب هم جذابیت داشته باشد.



شعرا در خانه طباطبایی‌ها
یكی دیگر از مهمان‌های جذاب برنامه شاعر افغانستانی بود كه شب گذشته پخش شد و بازخورد خوبی بین مخاطبان برنامه داشت. در كل سعی كردیم برای مخاطبان برنامه پربیننده‌ای را تدارك ببینیم.
امیدوارم كه مورد توجه‌شان هم قرار گرفته باشد و مهمان‌های برنامه برای‌شان جالب باشد. نكته دیگر این‌كه برای مهمانان هم برنامه جالب بود.
به‌خصوص قرار گرفتن در خانه طباطبایی‌ها در كاشان. درواقع ما می‌خواستیم برنامه را به جای استودیو در یكی از خانه‌های تاریخی تولید كنیم كه با حال و هوای برنامه هم متناسب باشد. از آنجایی كه مالك قدیمی خانه طباطبایی‌ها در گذشته همه‌ساله برای تاسوعا و عاشورا مراسم عزاداری داشتند، از این نظر حضور ما و برنامه‌مان با هویت آن خانه بی‌ارتباط نبود.



اولین شیعه السالوادور در برنامه
ما هفت شاعر غیرایرانی را دعوت به همكاری كردیم كه به زبان فارسی هم مسلط هستند، اما به زبان مادری‌شان شعر می‌گویند و عمدتا جزو طلبه‌ها بودند. از جمله شعرایی از كشورهای السالوادور، مالی، نیجریه، هند، پاكستان، عراق و افغانستان. اتفاقا یكی از نكات جالب برنامه این بود كه اولین شیعه كشور السالوادور شاعری به‌نام مصطفی السالوادوری بود كه به زبان اسپانیایی شعر می‌گفت و به برنامه دعوت شد.
یكی از جذاب‌ترین مهمان‌های برنامه هم همین شاعر بود كه اولین مهمان برنامه ما بود، اتفاقا صاحب چند كتاب هم هست و مورد توجه هم قرار گرفت.



هر مهمان، یك تیتراژ
یكی دیگر از ویژگی‌های برنامه این بود كه هر قسمت تیتراژ مخصوص همان مهمان را داشت.
یعنی تیتراژ آغاز هر برنامه به مهمان همان برنامه اختصاص داشت، از تصاویر همان خانه تاریخی و مراسم روضه‌ای كه ما آنجا ترتیب دادیم و مهمان از آنجا بازدید می‌كرد و شعر می‌گفت، برای تیتراژ استفاده كردیم. فكر می‌كنم این هم به نوعی برای مخاطبان جالب بود.
البته امیدوارم كه این‌طور باشد.  از آنجایی كه آقای مولایی خودش شاعر است، به نظر گزینه مناسبی برای اجرای این برنامه بود.
او ‌توانست ارتباط لازم را با مهمانان برقرار كند و در این زمینه مسلط باشد. خوشبختانه بازخورد خوبی از مدیران، مردم و دوستان گرفتیم و امیدوارم بتوانیم تولید این برنامه را ادامه بدهیم.