مختــارنــامه  خستگی‌ام را ‌در کرد

بازخوانی آخرین گفت‌وگوی ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم با زنده‌یاد محمود فلاح

مختــارنــامه خستگی‌ام را ‌در کرد

23 شهریور سال گذشته، گفت‌و‌‌گویی تلفنی با محمود فلاح داشتیم که همان موقع هم درگیر بیماری و بیمارستان بود. با وجود اوضاع نه‌چندان مساعد، آقای فلاح پاسخ تک‌تک سوالات‌مان را داد. هرچند بخشی از آنها به دلیل واضح نبودن صدای ایشان هیچ‌گاه ثبت نشد. حالا تقریبا یک سال پس از آن مصاحبه به بازخوانی آن پرداخته‌ایم.

 در ابتدا برایمان از دلایل انتخاب داوود میرباقری برای کارگردان این سریال تاریخی بگویید؟
از ابتدا برای انتخاب کارگردان کار، چند تیم با چند گزینه را انتخاب کردیم که درنهایت آقای میرباقری به‌عنوان گزینه اصلی با توجه به سابقه کاری و توانایی او برای کارگردانی «مختارنامه» انتخاب شد و پس از آن نیز سایر عوامل با نظر آقای میرباقری انتخاب و وارد پروژه شدند.
 شما تیمی بسیار حرفه‌ای از افراد بسیار نامدار حوزه سینما و تلویزیون را در کنار هم در سریال «مختارنامه» گردهم آوردید. از چگونگی انتخاب این افراد و راضی‌کردن‌شان برای همکاری با سریال مختارنامه بگویید؟
 همت همه دوستان و همکاران شرط اصلی بود که باعث شد ما با این نگاه جلو برویم که بهترین افراد را برای این کار انتخاب کنیم و خدا را شکر درنهایت توانستیم با همکاری و کمک یکایک این افراد، این تیم قوی را چیدمان کنیم و از همدلی عوامل هم برای پذیرفتن بخش‌های مختلف این سریال تلویزیونی نمی‌توان گذشت.
 هزینه ساخت این سریال چقدر شد؟ آیا برای فراهم کردن هزینه‌های آن با چالشی روبه‌رو بودید؟
هر سریالی برای هزینه‌های خود با چالش‌هایی روبه‌روست که «مختارنامه» هم از این قاعده مستثنی نبود، ولی این سریال با لطف مولا توانست بهتر و جمع و جورتر از سایر سریال‌های هم‌رده خود ساخته شود.
 از دستمزدهای عوامل بگویید و آیا هنگام ثبت قرارداد کسی از عوامل بود که بر سر دستمزد با او به توافق نرسید؟
هیچ‌کدام از عوامل، دستمزد بالایی در کار نداشتند و به نسبت زمان خود دستمزد خوب و متناسبی را دریافت کردند. در طول کار هیچ‌کس به‌دلیل مقدار دستمزد از حضور در کار انصراف نداد و همه عوامل از همان ابتدا برای حضور در این سریال مشتاق بودند و حضور در آن را بدون بهانه‌ای پذیرفتند و از این بابت خدا را شاکرم که توانستیم با همکاری و همدلی این عزیزان سریال را به بهترین شکل ممکن بسازیم که درنهایت با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد.
 در طراحی صحنه، لباس‌ها و چهره‌پردازی این سریال که جزو شاخص‌ترین‌ها بود، برای این بخش‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشتید؟
از ابتدا کل طراحی‌های فاخر این سریال برعهده عوامل بود که برای ساخت صحنه‌های پرزحمت و سنگین، طراحی لباس‌ها و چهره‌پردازی آن زحمت کشیدند و زمان زیادی را صرف کردند و توانستند در این مدت با همکاری و همدلی یکدیگر کار را به سرانجام برسانند تا خروجی مورد نظر به‌دست آید. از زحمات عبدا... اسکندری و مسعود ولدبیگی، چهره‌پردازان این کار که برای گریم هرکدام از بازیگران زحمات و زمان زیادی را گذاشتند هم نمی‌توان غافل شد.
 ما شاهد بازپخش چندباره سریال «مختارنامه» از شبکه‌های مختلف سیما به‌خصوص در ایام ماه محرم هستیم. به‌نظر شما این بازپخش‌های چندباره کار درستی است و آیا این کار باعث زده شدن مخاطبان از این سریال تاریخی نمی‌شود؟
در حد زیاد بازپخش آن خوب نیست، ولی این که مخاطبان هربار این سریال را دنبال می‌کنند و آن را دوست دارند بسیار اتفاق پسندیده‌ای است، ولی نباید این دوست داشتن و دنبال کردن، تبدیل به کلیشه‌ای شود که آنها را از دیدن این سریال زده کند. برای ساخت «مختارنامه» زحمات زیادی کشیده شده است و خوشحالم هربار که بازپخش می‌شود با استقبال خوب مردم و مخاطبان مواجه شده و خستگی را از تن من و سایر عوامل بیرون می‌کند.


نامش ‌جز  به نکویی نبرند
تهیه‌کننده باشی هم در سینما هم در تلویزیون، کارهای درجه یک را تولید کرده باشی اما بیشتر عوامل سینما و تلویزیون از اصلی‌ترین‌ها تا حتی آبدارچی‌ها تو را نه به عنوان تهیه‌کننده کارهای فاخر و درجه یک بلکه به عنوان یکی از خوش‌حساب‌ترین تهیه‌کننده‌ها بشناسند. سال‌های زیادی تهیه‌کننده باشی و صدها نفر با تو کار کرده باشند اما یک نفر را پیدا نکنی که خاطره بدی از تو داشته باشد و بگوید محمود فلاح در فلان کار دستمزد مرا نداد یا کم داد یا دیر داد.
 خانواده همه آنهایی که در کار سینما و تلویزیون هستند و حرفه‌اشان این است و هزینه زندگی را از همین حرفه تامین می‌کنند، می‌دانند اوضاع و احوال قرارداد بستن و دستمزد گرفتن در این حرفه چگونه است. دیر می‌دهند و معمولا کم می‌دهند و سر صحنه هم تا جایی بتوانند خست به خرج می‌دهند تا ته کار برای خودشان بیشتر بماند. اما به شهادت آنهایی که در سال‌های زیادی در کارهای مختلف با فلاح همکاری کرده‌اند و در شرایطی با خبرنگاران جام‌جم هم‌صحبت شده‌اند، محمود فلاح یکی از خوش‌حساب‌ترین تهیه‌کنندگان تلویزیون و سینما بود. یکی از حلال‌خورترین‌ها و یکی از شریف‌ترین‌ها که یک ریال هم از دستمزد عوامل کم نمی‌کرد. وقتی خبر می‌رسید قرار است، کاری را شروع کند همه دوست داشتند با او کار کنند، چراکه می‌دانستند چند ماهی که او تهیه‌کننده کار است، دیگر نگران دستمزد و معیشت خانواده نخواهند بود.
زنده‌یاد محمود فلاح در زمان ساخت سریال مختارنامه دچار بیماری قلبی شد و کارش حتی به جراحی قلب باز هم کشید. بیماری‌ها بعد از مختارنامه و پخش موفقیت‌آمیزش هم دست از سر فلاح برنداشتند و عاقبت جانش را گرفتند. مختارنامه سخت‌ترین کار او بود و بهانه‌ای که جسمش دیگر از او برای ادامه کارش پشتیبانی نکند.
اول آبان که خبر رسید محمود فلاح برای همیشه از میان ما رفت، شاید عموم مردم او را به عنوان یکی از بهترین تهیه‌کنندگان می‌شناختند؛ اما عوامل سازنده آثار نمایشی و سینمایی در شاخه‌های مختلف از او به عنوان یکی از بهترین انسان‌ها یاد کردند، مردی که حلال و حرام سرش می‌شد و باور داشت کار که تمام می‌شود، دستمزد عوامل هم طبق قرارداد باید تسویه شود. زنده‌یاد فلاح چند سال با بیماری‌های سخت دست و پنجه نرم کرد، اما خوش به حالش که هیچ‌کس از او کدورتی به دل نداشت. روحش سبک بود و سبک رفت. خدایش بیامرزد.