بایدن از وقت اضافه می‌ترسد!

امیدواری ترامپ برای آرای نامشخص در فاصله 3 روز تا انتخابات

بایدن از وقت اضافه می‌ترسد!

هر اندازه به سوم نوامبر نزدیك‌تر می‌شویم، افراد بیشتری در آمریكا تكلیف آرای خود را در نظرسنجی‌ها مشخص می‌كنند. به‌عبارت بهتر، طی روزهای اخیر، از تعداد كسانی كه گزینه «نمی‌دانم» را در پاسخ به موسسات نظرسنجی بیان می‌كرده‌اند كاسته شده است. هر چند هنوز تعداد 3 تا 5 درصد از رای‌دهندگان آمریكایی( به صورت میانگین ) در ایالات حساس و خاكستری رای خود را مشخص نكرده‌اند. آرایی كه گردش آنها به سود بایدن یا ترامپ در مشخص‌شدن نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 بسیار تعیین‌كننده و مهم خواهد بود.

منابع خبری در تازه‌ترین گزارش خود تاكید كرده‌اند كه كار بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر امسال، به مراتب نسبت به ترامپ آسان‌تر است. شبكه یورونیوز به نتایج نظرسنجی در 13 ایالت مهم و تعیین‌كننده اشاره كرده است.ایالاتی كه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، پیام‌آوران پیروزی ترامپ بر هیلاری كلینتون بودند. با این حال به نظر می‌رسد حداقل در برخی از این ایالات، این بار چنین پیروزی قاطعانه‌ای در كار نخواهد بود! اگر فرض كنیم هر نامزدی( بایدن یا ترامپ) كه با اختلاف 5 درصد یا بیشتر در نظرسنجی یكی از این ایالت‌ها از رقیب خود پیش افتاده است در نهایت در آن ایالت پیروز خواهد شد چه نتیجه‌ای به دست خواهد آمد؟
در این حالت جو بایدن در ایالت‌های نیوهمپشایر، پنسیلوانیا، میشیگان، مینه‌سوتا و نوادا پیروز می‌شود. نقشه كالج الكترال با ۲۶۸ رای الكترال برای جو بایدن و ۱۲۵ رای الكترال برای دونالد ترامپ به  این شكل درخواهد آمد. در این صورت جو بایدن هنوز موفق به ۲۷۰ رای الكترال برای راهیابی به كاخ سفید نشده است. در مقابل دونالد ترامپ برای غلبه بر رقیب دموكرات خود باید بتواند در همه ایالت‌هایی كه فاصله او و جو بایدن در نظرسنجی‌ها كمتر از 5 درصد است پیروز شود.به عبارت بهتر، هنوز جو بایدن باید رای الكترال یك ایالت دیگر را نیز به دست آورد.
 8 ایالت تعیین‌كننده در انتخابات آمریكا
به این ترتیب به نظر می‌رسد كه با وجود پیشتازی جو بایدن در نظرسنجی‌ها اما در نهایت نتیجه رای‌گیری در ایالت‌های اوهایو، ویسكانسین، آیووا، كارولینای شمالی، جورجیا، فلوریدا، تگزاس و آریزونا تعیین‌كننده خواهد بود. بنا به نظرسنجی‌ها فاصله جو بایدن و دونالد ترامپ اكنون در این ایالت‌ها كمتر از 5 درصد است.در این میان، شانس پیروزی بایدن در ایالت ویسكانسین، كارولینای شمالی و آریزونا نسبت به ایالات اوهایو، جورجیا، فلوریدا و تگزاس بیشتر است. البته انتشار نظرسنجی‌های اخیر در فلوریدا، بار دیگر امیدهای ترامپ برای پیروزی در این ایالت حساس ( با 29 رای الكترال) را نیز كمرنگ ساخته است. نتایج سه نظرسنجی كه طی دو روز اخیر در فلوریدا صورت گرفته است، نشان‌دهنده پیروزی بایدن بر ترامپ ( با اختلاف یك تا 5 درصد) است، بنابراین ترامپ بر لبه پرتگاه قرار گرفته و لغزش وی حتی در یكی از ایالات ذكرشده، به معنای شكست قطعی وی در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر خواهد بود. همان گونه كه اشاره شد، ترامپ باید همه 125 رای الكترال باقیمانده ( در ایالات خاكستری) را به سود خود به گردش درآورد تا بتواند با اختلافی اندك بر بایدن پیروز شود، مگر آن كه تا 3 نوامبر امسال اتفاق دیگری به ضرر بایدن و دموكرات‌ها رخ دهد.
 اگر نتایج نظرسنجی‌ها تحقق یابد؟!
سوال دیگر این است كه اگر نتایج نظرسنجی‌های صورت‌گرفته (خصوصا طی دو هفته اخیر) در ایالات متحده آمریكا تحقق یابد، تكلیف نتیجه انتخابات ریاست جمهوری
3 نوامبر چه‌خواهد شد؟ اما اگر نتایج آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در ۱۳ ایالت كلیدی به واقعیت بپیوندد جو بایدن با اختلاف زیاد در كالج الكترال چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریكا خواهد شد. هرچند بنا به همین محاسبه‌ها چهار سال پیش هیلاری كلینتون باید چهل و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده می‌شد اما نتیجه رای‌گیری در روز انتخابات «شگفتی» آفرید. این بار نیز ممكن است این شگفتی به ضرر دموكرات‌ها و بایدن تكرار شود. بی‌دلیل نیست كه كمپین انتخاباتی بایدن در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، میشیگان، ویسكانسین، فلوریدا، كارولینای شمالی و اوهایو به شدت فعال است و بر خلاف سال 2016 میلادی، دموكرات‌ها پیروزی خود در این ایالات را قطعی قلمداد نمی‌كنند.
فراتر از آن، دموكرات‌ها نیم‌نگاهی نیز به نتایج انتخابات در دو ایالت تگزاس و جورجیا دارند. اگر بایدن بتواند تنها در یكی از این دو ایالت بر رقیب خود ترامپ پیروز شود، محاسبات ترامپ و جمهوریخواهان به صورت كامل بر هم خواهد ریخت. در این صورت، تقریبا شكست جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 قطعی خواهد بود. در مقابل، برخی طرفداران بایدن و حزب دموكرات نیز نگران تكرار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 هستند. همان گونه كه تاكید شد، در انتخابات ریاست جمهوری دور قبل، آرای سفید و خاكستری در روزهای پایانی انتخابات به ضرر هیلاری كلینتون و دموكرات‌ها به گردش درآمد. همین موضوع سبب شد تا حتی در سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسكانسین، ترامپ با اختلاف كمتر از یك درصد هیلاری كلینتون را شكست دهد. این بار نیز اگر این اتفاق رخ دهد، شكست دوباره دموكرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 رقم خواهد خورد.