نامه گله‌آمیز دانشجویان به آقای وزیر

نامه گله‌آمیز دانشجویان به آقای وزیر


 شوراها و فعالان صنفی دانشگاه‌های مختلف در نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام كردند كه اینترنت دانشجویان برای آموزش مجازی همچنان رایگان نشده است.
به گزارش مهر، در این نامه تاكید شده با شیوع ویروس كرونا و نابسامان شدن شرایط اقتصادی، آموزش مجازی نیز باعث شده‌ است قسمت اعظم بار آموزش و هزینه‌های آن بر دوش دانشجویانی واقع شود كه در این شرایط ویژه اقتصادی، زیست و معیشت‌شان به‌شدت در خطر است. این در حالی است كه سابقه‌‌ مشكلات اینترنتی در كشور اعم از پوشش‌دهی، سرعت كم و هزینه‌های بالای بسته‌های اینترنتی بر هیچ‌یك از ما پوشیده نیست. گذشته از تمام این كاستی‌ها، آموزش مجازی حق تحصیل رایگان را بیش از پیش به محاق برده است و دانشجویان و تحصیل را بیش از پیش به موضوعی برای كسب سود بدل كرده است.نویسندگان این نامه تاكید كرده‌اند؛ فراهم كردن لوازم اولیه و ضروری برای آموزش، از اینترنت گرفته تا لوازم الكترونیكی مناسب برای دانشجو، بر‌عهده‌ دولت است. فراهم نكردن این امكانات، با وجود مشكلات متعدد و كیفیت پایین آموزش مجازی، دانشجویانی را كه توان تهیه‌‌ این امكانات را ندارند، از آموزش و تحصیل محروم می‌سازد.در این نامه خطاب به وزیر ارتباطات عنوان شده است؛ ترم گذشته با تمام مشكلات مذكور، به شكل مجازی به اتمام رسید. در عرض كمتر از یك ماه لیست سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها در اختیار وزارت علوم قرار گرفت و طبعا به وزارت ارتباطات ارسال شد. اما علی‌رغم وعده جنابعالی در اسفند سال گذشته، اپراتورها اقدام به عملیاتی كردن این موضوع نكردند و دانشجویان ترم گذشته را نه تنها با هزینه‌های شخصی بلكه با افزایش تعرفه‌های اینترنت همراه ازسرگذراندند.
‌ مساعدت دانشگاه‌ها در دریافت شهریه
‌ این درحالی است كه ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ از مساعدت دانشگاه‌ها در دریافت شهریه از دانشجویان خبر داد و گفت: برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران برای دریافت شهریه از دانشجویان با توجه به شرایط فعلی كشور، مساعدت می‌كنند.
به گزارش ایرنا، وی افزود: چنانچه دانشجویی تقاضای دریافت وام برای پرداخت بخشی از شهریه را داشته باشد، از طریق صندوق رفاه پرداخت می‌شود.به گفته مطیعی با این حال برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه تهران مابه‌التفاوت شهریه دانشجو را قسط‌بندی و معوق كرده‌اند و بر این اساس، باقیمانده شهریه قبل از شروع امتحانات یا پایان ترم از آنها دریافت می‌شود.
وي همچنین درباره پرداخت وام‌های دانشجویی در ترم تحصیلی جاری، گفت: دانشجویان در حال ثبت‌نام برای دریافت انواع وام‌ها هستند؛ صندوق رفاه دانشجویان هم زمان‌هایی را برای دریافت فهرست اسامی دانشجویان متقاضی از دانشگاه‌ها اعلام كرده است. به محض دریافت این فهرست از دانشگاه‌ها، پرداخت وام‌ها به دانشجویان آغاز می‌شود.
وی افزود: به محض ثبت‌نام دانشجو، امكان پرداخت وام وجود ندارد، چرا كه حجم عملیات مالی و اجرایی بالا می‌رود؛ از این‌رو دانشگاه‌ها را در هر ترم نسبت به ارسال سه فهرست از اسامی دانشجویان متقاضی وام، مجاز كرده‌ایم.