تهران و فوریت تعطیلی

تهران و فوریت تعطیلی


 دیروز 458 ایرانی به خاطر کرونا پرکشیدند و 10هزار و 463 نفر نیز ابتلایشان به کرونا قطعی شد تا آمار مبتلایان به کرونا برای اولین بار در 9ماه گذشته پنج رقمی شود. برخی مسؤولان و کارشناسان می‌گویند نیمی از این اعداد وحشتناک مربوط به تهران است؛ به همین دلیل باید نسخه‌ای جسورانه برای تهران پیچید و آن چیزی نیست جز تعطیلی دوهفته‌ای تهران. دیروز رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از احتمال ارائه طرح دو فوریتی برای تعطیلی تهران دم زد و احمد نادری، نماینده مردم تهران نیز فوت روزانه بیش از ۴۰۰ نفر را ناشی از بی‌تدبیری دولت در مقابله با کرونا دانست و گفت: اگر دولت با تعطیلی دو هفته‌ای تهران موافقت نکند، مجلس طرح دوفوریتی یا حتی سه فوریتی برای حفظ جان شهروندان ارائه خواهد کرد.
از امروز کسب و کارهای گروه3 و4 ساعت 18 تعطیل می شوند؛ ستادملی‌مبارزه با کرونا از ابتدای هفته، این محدودیت را در نظر گرفته بود.
حالا اما زمزمه‌ها درباره تعطیلی دو هفته‌ای تهران، با احتمال ارائه طرح دو فوریتی برای تعطیلی تهران قوت گرفته‌است؛ هرچند خبرهایی به گوش رسیده که رئیس‌جمهوری پیشنهاد تعطیلی پایتخت را داده، اما خیلی زود علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، آن را تکذیب کرد.
 احتمال تعطیلی
 پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران، بحث امروز و دیروز نیست، مدت‌هاست محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران را مطرح کرده‌است، هرچند همان زمان سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در پاسخ به این پیشنهاد به ما گفته‌بود: «تعطیلی دو هفته‌ای تهران، امکان‌پذیر نیست. ما تنها می توانیم، محدودیت‌ها را در شهرستان هایی از تهران یا نقاطی که در شرایط حاد قرار دارند، اعمال کنیم.» حالا اما بعد از دو هفته، وزارت بهداشت، درباره تعطیلی دو هفته‌ای تهران، کمی کوتاه آمده و تصمیم‌گیری درباره تعطیلی را وظیفه ستاد ملی مقابله با کرونا دانسته است. لاری در این باره به ایسنا گفت: «روسای دانشگاه های علوم‌پزشکی در نشستی که با وزیر بهداشت داشتند، موضوع تعطیلی دو هفته‌ای تهران را مطرح کرده‌اند. » لاری گفته که قرار است این تصمیم در ستاد مقابله با کرونا بررسی شود.
 اصرار مجلس
 شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، احتمال ارائه طرح دو فوریتی برای تعطیلی تهران را داده و عنوان کرده‌است: «باید تهران و کلانشهرها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود و برای بعد از آن هم برنامه ریزی اساسی صورت گیرد.» او محدودیت تعطیلی برخی کسب و کارها بعد از ساعت 18 را شوخی دانسته و عنوان کرده‌است که با طرح های این چنینی، نمی‌توان امیدوار بود که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا یا ابتلا به بیماری، کاهش پیدا کند. او گفت: «اگر آمار ابتلا و مرگ و میر به این شکل ادامه پیدا کند، هفته آینده، طرح دو فوریتی را ارائه خواهیم داد تا دولت را موظف کند، اقداماتی را برای مقابله با کرونا انجام بدهد، از جمله پیشنهاد ما، تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرهای دیگر است.»
زهره الهیان، نماینده مجلس نیز با اشاره به افزایش آمار مبتلایان و فوت‌شدگان ناشی از کرونا عنوان کرده‌است: «این مساله حکایت  از آینده‌ای خطرناک برای ساکنان تهران دارد که این خطر به دلیل تردد بالا در استان تهران می‌تواند به سایر استان‌ها نیز تسری پیدا کند.» احمد نادری، دیگر نماینده تهران نیز با اشاره به بی‌توجهی دولت به آمار و مقاومت در برابر اجرایی شدن محدودیت‌ها گفته‌است: «اگر دولت با تعطیلی تهران موافقت نکند در صورت لزوم، مجلس طرح دوفوریتی یا حتی سه فوریتی تعطیلی دو هفته‌ای تهران را برای حفظ جان شهروندان ارائه خواهدکرد. خط قرمز مجمع نمایندگان تهران در مجلس جان هموطنان و همشهریان است.» ‌