تیر خلاص به لایحه بودجه

تیر خلاص به لایحه بودجه

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی



جمله‌ای منسوب به آقای رئیس‌جمهور است که عنوان می‌کند از هر چه بگذرم از 2030نمی‌گذرم! به نظر می‌رسد اصرار برخی افراد به اجرای بی‌چون و چرای این سند معطوف به وعده‌ای است که به غربی‌ها داده شده استطمان‌طور که درباره تصویب اف‌ای‌تی‌اف هم قول داده شده بود،‌ مگر پیش از این وزیر وقت اقتصاد بدون نظر مجلس درباره تصویب اف‌ای‌تی‌اف به غرب قول نداده بود؟ جالب این که قول داده بود و اجرا هم کرد و اتفاقا تحریم‌های غرب از زمانی شدت یافت که اقدامات اف‌ای‌تی‌اف اجرا شد،چرا که به این واسطه تمام راه‌های دور زدن تحریم‌ها بسته شد.
سند2030 هم ماجرای وعده به غرب است. پیگیری برای منافع احتمالی از اجرای این سند به جایی نمی‌رسد. چرا این افراد غرب‌زده‌اند،‌ قبله این دوستان غرب است. آنها به دنبال این هستند که ایران را از کشوری مستقل و انقلابی تبدیل به کشوری به تعبیر خودشان «نرمال» کنند.
اگر فرهنگ کشوری تغییر کند به مفهوم حل شدن آن کشور در فرهنگ سلطه است. دیگر استقلالی نخواهیم داشت و تبدیل به کشوری دست دوم می‌شویم که تابع و بله قربان‌گوی غرب است.
 وقتی رهبر معظم انقلاب چند سال پیش از تهاجم فرهنگی با عنوان«شبیخون» یاد کرد، حالا می‌توان مصادیق آن شبیخون را به آشکاری مشاهده کرد. شبیخون، وقتی اتفاق می‌افتد که از داخل کشور افرادی در خدمت اوامر دشمن باشند. آنها در قلعه فکری را برای دشمن باز کردند. نفوذ فرهنگی با اعلامیه و انتشار معلوم نمی‌شود،‌ مصداق روشن آن حذف درس شهید فهمیده از کتب درسی است.
 در این میان دولت هم ساده‌اندیش است. سوال این است چطور می‌شود وزیر یک دولت عنوان کند متوجه اختصاص ردیف بودجه به این سند نشده است؟ این را که از سوی آقای واعظی وعده برخورد با فرد متخلف مطرح شده، کنار بگذاریم،‌ از ایشان باید بپرسیم آیا شما فهرست این افراد را در اختیار مقامات قضایی قرار داده‌اید؟
 از همه این موارد مهم‌تر، این مساله است که وقتی برای سند2030 در لایحه ردیف بودجه اختصاص داده شده از کجا معلوم که ردیف‌های دیگر بودجه هم بدون اطلاع دولت در نظر گرفته نشده نباشد؟
 با این کار، کل لایحه بودجه زیر سوال رفته است. وقتی یک کارمند در سازمان برنامه و بودجه می‌تواند به نوعی سر دولت کلاه بگذارد از کجا معلوم دولت در موارد دیگر سرش کلاه نرفته باشد؟ چطور حالا تضمین می‌دهد در مواردی همچون اف‌ای‌تی‌اف، پالرمو یا قراردادهای نفتی کلاه سرشان نرفته است؟
 ماجرا اتفاقا روشن است یا دولت ساده است و هر کسی می‌تواند در موارد اینچنینی سرش کلاه بگذارد یا تبانی بوده و آگاهانه جریان نفوذ توانسته برای آن ردیف بودجه هم تعیین کند. تعیین ردیف بودجه به شکل کنونی به نوعی اختلاس است، چون پای بودجه و پول در میان است. وقتی معتقد به اشتباه هستند یعنی معتقدند اختلاسی قرار بوده است شکل بگیرد که با هوشیاری این اتفاق نیفتاده است، حالا باید اسامی متخلفان در اختیار مراجع قضایی قرار بگیرد.