شما که غریبه  نیستید!

با وجود نام‌نویسی 110 فیلم برای جشنواره فیلم فجر چهره‌های شناخته‌شده معدودی در بین کارگردانان حضور دارند

شما که غریبه نیستید!

 امسال اتفاقات عجیب و البته خوبی در جشنواره فجر دارد می‌افتد. یکی اعلام
دو پردیس ملت و برج میلاد برای نمایش اهالی رسانه و دیگری اعلام همه فیلم‌های متقاضی شرکت در این دوره.
امسال بی‌هیچ حرف و حدیثی هر دو گزینه ملت و میلاد از همان آغاز و بی‌هیچ پیشنهاد و رای‌گیری به عنوان دو کاخ رسانه اعلام شد.
از سوی دیگر همیشه یکی از مطالبه‌های اهالی رسانه اعلام همه فیلم‌های متقاضی شرکت در جشنواره بود. درخواستی که البته منطق داشت و معقول هم بود. این‌که رسانه‌ها باید برآوردی کلی از وضعیت فیلم‌ها داشته باشند و بدانند چه فیلم‌هایی ساخته شده و کدام فیلم‌ها آنقدر خود را درست و کامل دیده‌اند که برای حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام آمادگی کنند.
اما در پاسخ به این مطالبه معقول، مدیران جشنواره دلیلی داشتند که البته آن هم انسانی بود. مدیران جشنواره معتقد بودند که اگر همه فیلم‌های متقاضی را اعلام کنیم با توجه به این‌که تنها تعداد محدودی از فیلم‌ها انتخاب شده و بخش عمده فیلم‌ها از سوی هیات انتخاب کنار گذاشته می‌شوند، این اتفاق برای فیلم‌های رد شده ممکن است هم در گیشه باعث ضرر و زیان شود و هم به لحاظ روانی فضایی منفی علیه آن فیلم‌ها ایجاد کند. با وجود این امسال یک اتفاق مهم افتاد. به دلیل شرایط خاص جامعه به لحاظ سلامتی و گسترش بیماری کرونا، فیلم‌ها بسیار کمتر از سال‌های قبل ساخته شد و کار به جایی رسید که وقتی خبر ساخت تمام فیلم‌ها را کنار هم می‌گذاشتی به این نتیجه می‌رسیدی که دست بالا امسال 30 فیلم برای حضور در جشنواره ساخته خواهد شد. در همین روزنامه هم حدود یک ماه قبل در گزارشی اسامی فیلم‌های امسال را یکی‌یکی آوردیم و عدد آنها  به زحمت از 30 می‌گذشت.
وقتی طباطبایی‌نژاد در نشست خبری جشنواره
 امسال - که آن هم به صورت مجازی برگزار شد- اعلام کرد که امسال هیات انتخاب نداریم همه ذهن‌ها به این سمت رفت که لابد به دلیل تعداد پایین فیلم‌ها همه متقاضیان شرکت در جشنواره یک‌ جا در جشنواره حاضر خواهند بود و طبیعی است که دیگر نه نیازی به انتخاب است و نه هیات انتخاب.
با این همه اعلام جدول فیلم‌های متقاضی شرکت در جشنواره همه را شگفت‌زده کرد و تمام معادلات را
به هم ریخت. تقاضای 110 فیلم برای شرکت در جشنواره.
110 فیلم یعنی حدود 80 فیلم بیشتر از آنچه اغلب اهالی رسانه خبر  داشتند. روی همین حساب هم گمانه‌زنی‌ها و شبهه‌افکنی‌ها شروع شد. این‌که تعدادی از این فیلم‌ها هنوز فقط در حد ایده هستند و کلید نخورده‌اند، این‌که بسیاری از این فیلم‌ها تله‌فیلم‌های ضعیفی هستند که صرفا به صورت ویدئویی ساخته شده‌اند یا حتی این‌که اصلا بعضی از آنها وجود خارجی ندارند و... و سوال‌هایی مثل این‌که چطور در این شرایط بعضی تهیه‌کنندگان هر کدام سه چهار فیلم تولید کرده‌اند، چطور با وجود شرایط کرونایی و منع تردد و ممانعت از جمع‌شدن گروه‌ها و بیماری‌هایی که گریبان اهالی هنر و بازیگران و کارگردانان را گرفت و هزار و یک دلیل دیگر، 110 فیلم ساخته شده است. چطور هیچ کس اسم بعضی از این فیلم‌ها و حتی عواملش را نشنیده و با توجه به عدم اکران و بسته‌بودن سینما و در نتیجه زیانده‌بودن ساخت فیلم‌ها چطور سینماگران حاضر شده‌اند 110 فیلم بسازند؟ چطور بعضی‌ها اینقدر با اعتماد به نفس ریسک کرده و حتی چهار فیلم را تهیه کرده‌اند و...
با این وجود تمام این سوالات و شبهه‌ها صرفا در حد حرف‌هایی بی‌سند و مدرک است که در فضای مجازی مطرح می‌شود و لابد جشنواره وقتی فهرست 110 فیلم را منتشر کرده آنقدر دستش پر بوده که آن را رسما اعلام کند و روی آن تاکید هم داشته باشد و اما چند نکته جالب درباره لیست فیلم‌های اعلام شده:

توضیحات تلگرافی درباره جشنواره امسال
«کوسه» ساخته علی عطشانی فیلم پربازیگری است. یک کمدی که بخش‌هایی از آن در ترکیه فیلمبرداری شده و بازیگرانی از ترکیه و لبنان درکنار مهدی هاشمی و پژمان جمشیدی و... در آن ایفای نقش کرده‌اند.
«لب خط» یک کمدی اجتماعی است با بازی نیما شعبان‌نژاد و جمشید هاشم پور
«تی‌تی» ساخته آیدا پناهنده از فیلم‌های مهم این دوره است که هوتن شکیبا، الناز شاکردوست و پارسا پیروزفر در آن ایفای نقش کرده‌اند. دو فیلم قبلی او ناهید و اسرافیل فیلم‌های قابل توجهی بودند. فیلم تی‌تی در شمال فیلمبرداری شده است.
«بعد از اتفاق» یکی از فیلم‌های دوره اخیر جشنواره کودک بود و برگزیده شد. نکته مهم فیلم تهیه کنندگی شهاب حسینی است.
«باباسیبیلو» یک فیلم کودک است که احتمالا به جشنواره نمی‌رسد. اولین فیلم پسر ساموئل خاچیکیان است که برعکس پدر ظاهرا چندان علاقه‌ای به فیلم‌های دلهره‌آور ندارد و تصمیم گرفته فیلم کودک بسازد.
 «شهربانو» یک فیلم زنانه است که هم کارگردانی و هم تهیه آن را خانم‌ها بر عهده دارند. فیلم قبلی مریم بحرالعلومی - پاسیو- هم فضایی زنانه داشت.
«بام بالا» ساخته سید جمال سیدحاتمی، کارگردان
لاک قرمز است که یک فیلم اجتماعی تلخ بود.
صادق دقیقی و پروانه مرزبان هم همیشه با هم فیلم ساخته و امسال دو فیلم را به جشنواره فرستاده‌اند: بچه‌های طوفان که یک فیلم دفاع مقدسی است و مرده‌خور.
«آهو» از فیلم‌های مهم امسال است که اولین فیلم منتقد باسابقه هوشنگ گلمکانی است و بازیگرانی مانند رضا کیانیان، سپیده آرمان و علی مصفا در آن ایفای نقش می‌کنند.
«روشن» هم یک فیلم مهم دیگر جشنواره است از روح‌ا... حجازی. در این فیلم رضا عطاران و سیامک انصاری در نقش‌های جدی ظاهر شده‌اند. روشن از اولین فیلم‌هایی بود که برای سلامتی عواملش در اسفند سال گذشته تا مدتی فیلمبرداری را تعطیل کرد.
«بدون همه چیز» فیلم بسیار پربازیگری است. علی مصفا، هدیه تهرانی،  هادی حجازی‌فر و باران کوثری و جمعی دیگر از بازیگران شاخص در آن ایفای نقش کرده‌اند. خسته نباشید و سد معبر دو فیلم قبلی محسن قرایی هستند. در ابتدا نام فیلم بی‌همه چیز بود که تایید نشد و تغییر کرد.
برزگر دو فیلم «مامان» و «بچه گرگ‌های دره سیب» را در کارنامه دارد و به نظر می‌رسد به همان سیاست حمایت از جوانان فیلم اولی و متفاوت‌ساز ادامه می‌دهد.
«گیجگاه» نوستالژی دهه 60 است با بازیگران دهه 60 از جمشید هاشم‌پور تا حسن رضایی و...
«رمانتیسم عماد و طوبی» اثر پسر مهدی صباغ‌زاده است که با ایتالیا ایتالیا توانست مخاطبان زیادی
به دست آورد. الناز حبیبی و علی انصاریان در فیلم او ایفای نقش کرده‌اند.
«صحنه زنی» را مجید رضابالا تهیه کرده است. او سال‌ها جزو هیات انتخاب و داوران بوده و به نظر می‌رسد این فیلمش با هر کیفیتی یکراست به جشنواره خواهد رفت.
«افسانه آدمیزاد و غول چراغ جادو» را حبیب احمدزاده نویسنده داستان‌های دفاع مقدسی تهیه و کارگردانی کرده است.
«طرلان» را اتابک نادری بازیگر و کارگردان تئاتر تهیه کرده است.
«یدو» درباره روزهای اول جنگ آبادان و مقاومت مردم است. کار قبلی جعفری فیلم 23 نفر است.
«مجوز» خروج ساخته کیارش اسدی‌زاده است. او پیشتر سریال کرگدن و فیلم‌های شکاف و گس را ساخته است.
«هرماس» را ابوذر پورمحمدی، برادر اصغر پورمحمدی تهیه کرده است.
موافقت اصولی را سید‌ضیا هاشمی،  تهیه کننده باسابقه سینما تهیه کرده و امیر پورکیان کارگردان سریال ممنوعه آن را ساخته است.
«خورشید آن ماه» اولین ساخته ستاره اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون است.
«تروا» را یوسف منصوری تهیه کرده است. منصوری تهیه‌کننده سابق برنامه هفت بود.
«زالاوا» اولین فیلم ارسلان امیری است. امیری همسر آیدا پناهنده است که پیشتر فیلمنامه فیلم‌های او را می‌نوشت و حالا به صورت مستقل فیلم را ساخته است. در این فیلم نوید پورفرج ایفای نقش کرده است.
«چپ راست» را حامد محمدی، پسر منوچهر محمدی ساخته و مثل فیلم‌های قبلی‌اش اکسیدان و
چهار انگشت کمدی است. در این فیلم پیمان قاسمخانی و رامبد جوان نقش دو نفر اصولگرا و اصلاح‌طلب را بازی می‌کنند.
محمدرضا شریفی‌نیا هم امسال فیلم تهیه کرده است. بامزه اینجاست که این فیلم هم از نامش پیداست که مثل آثار قبلی او است که در آنها ایفای نقش کرده:
عروس خیابان فرشته.
بخشی از فیلم‌های کمدی متقاضی حضور در جشنواره: کوسه، گیجگاه، چپ راست، بانک زده‌ها، نارگیل، شیشلیک.
تعدادی از فیلم‌های کودک متقاضی حضور در جشنواره : باباسیبیلو؛ مهران، سلفی با رستم، بچه‌های طوفان، یدو، افسانه آدمیزاد و غول چراغ جادو
چند فیلم دفاع مقدسی متقاضی حضور در جشنواره: مهران،یدو، غول چراغ جادو،کارو، تک تیرانداز
علی اوجی از آنهاست که همه جا هست. در بازار موسیقی و سینما و ...او که پیشتر در کنار علی معلم بود حالا دو فیلم تهیه کرده است. یک فیلم بزن و بکوبی با نام عرعرو ها و مزقون چی‌ها و یک فیلم مهم با نام روزی روزگاری آبادان. این فیلم دومین فیلم  علی اوجی است که آن را با کارگردانی آذرنگ و با بازی محسن تنابنده و فاطمه  معتمد‌آریا ساخته است.
سلفی با دموکراسی فیلم قبلی عطشانی است که سال قبل ساخته شده و به نظر می‌رسد از وضعیت امسال سینما استفاده و تلاش کرده تا فیلمش را یواشکی وارد جشنواره کند. در این فیلم پولاد کیمیایی و امیرعباس گلاب ایفای نقش کرده‌اند و به روایتی قسمت دوم دموکراسی در روز روشن است.
بهزاد خداویسی که پیشتر بازیگر بود و در مجموعه «سرنخ» پوراحمد ایفای نقش کرده این‌بار فیلم «دختران زمستان» را کارگردانی و تهیه کرده است
«من و دبورا» ساخته مرحوم سیدضیاالدین دری هم در فهرست فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره است.
«نارگیل» از فیلم‌های عجیب جشنواره امسال است که عامریان، تهیه‌کننده سری فیلم‌های «تگزاس» آن را تهیه کرده و یکی از اطیابی‌ها آن را ساخته. فیلمی که احتمالا صرفا برای گیشه ساخته شده است.
«قاتل وحشی» ساخته حمید نعمت‌ا... از فیلم‌های مهم جشنواره امسال است که کش‌وقوس‌های زیادی در مالکیت فیلم وجود داشت و حالا ظاهرا همه به تفاهمی نسبی رسیده‌اند.
ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده فیلم‌های دفاع مقدسی امسال دو فیلم «جنس مخالف» و «تک‌تیرانداز» را تهیه کرده است.
ترکیب عوامل فیلم «موسی» کاملا جنوبی است. احسان عبدی‌پور، کارگردان بوشهری با فرخ‌نژاد آبادانی که تهیه‌کننده کار است فیلمی جنوبی ساخته‌اند.
«کارو» از فیلم‌های مهم امسال و محصول اوج است. فیلمی به کارگردانی مرادپور که پیشتر «سجاده‌آتش» و «رقص‌پرواز» را ساخته بود.
«آفتاب نیمه‌شب» ساخته شهریار بحرانی از فیلم‌های مهم امسال است که در آن به موضوع شهادت شهید طهرانی‌مقدم پرداخته شده است.
«ستاره‌بازی» از فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز امسال است. فیلمی به کارگردانی هاتف علیمردانی که علی سرتیپی آن را تهیه کرده است و علاوه‌بر شبنم مقدمی و فرهاد اصلانی بازیگر فیلم‌های «تارانتینو» مایکل مدسون در آن ایفای نقش کرده است.
«حکم تجدیدنظر» ساخته محمدامین کریم‌پور، از شاخ‌های اینستاگرامی هم از فیلم‌های مهم امسال است.