طناب‌کشی با جنازه ترامپ

دومین استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا با مقاومت برخی جمهوریخواهان مواجه شده است

طناب‌کشی با جنازه ترامپ

سرانجام همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، دموکرات‌ها دومین استیضاح رئیس‌جمهوری جنجالی آمریکا را در فاصله کمتر از 10روز تا پایان حضورش در کاخ سفید کلید زده‌اند. در این میان، برخی سناتورهای جمهوریخواه نیز به دموکرات‌ها پیوسته‌اند تا بلکه بتوانند با اخراج ترامپ از کاخ سفید، سابقه خود را در حمایت از وی تا حدودی نزد شهروندان و رأی‌دهندگان آمریکایی از بین ببرند. این در حالی است که مایک پنس، معاون ترامپ هنوز تصمیم نهایی خود را در خصوص فعال‌سازی متمم 25 قانون اساسی آمریکا اتخاذ نکرده است.

مایک پنس، معاون ترامپ روزهای سختی را سپری می‌کند. او از یک‌سو با دلیل عدم همراهی با خواسته ترامپ مبنی بر ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری، مورد خشم و نارضایتی وی قرارگرفته و از سوی دیگر، فعلا در مقابل درخواست دموکرات‌ها و برخی جمهوریخواهان مبنی بر فعال‌سازی متمم 25 قانون اساسی آمریکا مخالفت کرده است. اگر این متمم فعال شود، مایک پنس می‌تواند با حمایت اکثریت کابینه، ترامپ را از قدرت برکنار کند اما این پایان کار نیست. اگر ترامپ نسبت به برکناری خود توسط پنس اعتراض داشته باشد، می‌تواند اعتراض خود را به کنگره ارائه کند و کنگره می‌تواند این موضوع را موردبررسی مجدد قرار دهد. درصورتی‌که دوسوم اعضای هر دو مجلس نمایندگان و سنا، رأی به فعال‌سازی این متمم قانونی دهند، ترامپ از سمت خود برکنار می‌شود.
 ترامپ در یک‌قدمی استیضاح دوباره
راه دیگری که وجود دارد، استیضاح و برکناری ترامپ است. رئیس‌جمهوری آمریکا یک‌بار سال گذشته در ماجرای اوکراین گیت که مربوط به سوءاستفاده وی از قدرت برای کشف اسناد مالی مربوط به فعالیت‌های بایدن و پسرش در اوکراین بوده ، استیضاح شد و به دلیل حمایت سناتورهای جمهوریخواه در مسند خود باقی ماند. البته این بار به نظر می‌رسد برخی سناتورهای جمهوریخواه نیز نسبت به برکناری ترامپ قبل از 20 ژانویه متمایل هستند. اخیرا رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به خطاب به همکاران خود اعلام کرد:‌«ما به شکل اضطراری عمل خواهیم کرد، چون این رئیس‌جمهوری خطر قریب‌الوقوعی دارد. وحشت از هجوم پیوسته این رئیس‌جمهوری به دموکراسی ما شدت گرفته و بنابراین عمل فوری لازم است.»
  همزمان با فشارهای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به‌منظور خارج کردن دونالد ترامپ از کاخ سفید، دو سناتور هم‌حزبی دونالد ترامپ از ایالت‌های پنسیلوانیا و آلاسکا نیز خواستار آن شدند که وی «استفعا کند و هرچه زودتر کنار برود.»
 بازی طراحی شده از سوی دموکرات‌ها
اگرچه مجلس سنای آمریکا تا 19 ژانویه ( یک روز قبل از تحلیف بایدن) تعطیل است، اما کنگره می‌تواند برای بررسی این پرونده، نشست فوق‌العاده درخواست کند. با همه این اوصاف، میان جمهوریخواهان بر سر برکناری یا عدم برکناری ترامپ در فاصله اندک باقیمانده تا پایان حضور وی در قدرت، اختلاف نظر وجود دارد. برخی جمهوریخواهان معتقدند با توجه به اتفاقاتی که چهارشنبه گذشته از سوی هواداران ترامپ در واشنگتن و داخل ساختمان کنگره رخ داد، باید با برکناری ترامپ و مهر باطل زدن بر هرگونه فعالیت سیاسی مجدد وی موافقت کنند. میت رامنی،سوزان کالینز و لیزا مورکوفسکی از جمله سناتورهای جمهوریخواهی هستند که معتقدند این حزب، باید در همین روزها و قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، از شر وی خلاص شود. با این حال سناتورهایی مانند تد کروز و تام کاتن که هنوز به ترامپ وفادار هستند، معتقدند هرگونه استیضاح و برکناری ترامپ، منجر به انتقام وی و هوادارانش از حزب جمهوریخواه ( از جمله سناتورهای این حزب ) خواهدشد. آنها به این بهانه، قصد دارند ترامپ را در مسند قدرت حفظ کنند.  دموکرات‌ها در پس این مناقشه، به دنبال تحقق بازی دو سر برد خود هستند. نانسی پلوسی و همراهانش معتقدند استیضاح ترامپ باید در هر شرایطی طرح شود، حتی اگر رای نیاورد! آنها معتقدند رای آوردن یا رای نیاوردن استیضاح ترامپ،هر دو منجر به ایجاد دودستگی در حزب رقیب آنها( حزب جمهوریخواه) می‌شود. در این صورت، دموکرات‌ها می‌توانند روی پیروزی مجدد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2024 و حتی 2028 نیز حساب باز کنند.سران حزب دموکرات معتقدند شورش اخیر طرفداران ترامپ در کنگره، یک فرصت طلایی است که آنها نباید از دست بدهند.
 خط و نشان شرکت‌های چندملیتی علیه سناتورها
در این میان، برخی سناتورهای کنگره نیز در خصوص حمایت نکردن شرکت‌های چندملیتی و دیگر محافل پشت پرده قدرت از خود( در صورت استیضاح ترامپ) وحشت‌زده هستند. چنانچه شبکه یورونیوز گزارش داده‌است، شرکت‌های عظیم و چندملیتی آمریکایی نیز به رویدادهای هفته پیش در کنگره آمریکا واکنش نشان دادند. برای نمونه، کیم کک، رئیس انجمن شرکت‌های بیمه آمریکا «بلو کراس، بلو شیلد» اعلام کرد که از سناتورهای جمهوریخواهی که پیروزی جو بایدن را به چالش کشیده‌اند حمایت مالی نخواهدشد و گفت: «کمک به نمایندگانی را که به ویرانی دموکراسی ما رای دادند، متوقف می‌کنیم.» همچنین سیتی گروپ، شرکت چندملیتی خدمات‌بانکی که دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد اعلام کرد تمامی پشتیبانی‌های مالی سیاسی خود را به‌مدت سه ماه متوقف خواهدکرد. کندی وولف، مدیر امور دولتی این شرکت اعلام کرد: مطمئن باشید ما از نامزدهایی که به حاکمیت قانون احترام نمی‌گذارند، پشتیبانی نمی‌کنیم.
 شورشی که تکرار خواهدشد
در این میان، برخی طرفداران ترامپ وعده داده‌اند  در مراسم روز تحلیف بایدن نیز دوباره به واشنگتن و ساختمان کنگره بازگردند. موریل بوزر، شهردار واشنگتن دی.سی هم در این خصوص ابراز نگرانی کرده و خواستار افزایش و تمدید تدابیر امنیتی تا زمان برگزاری تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب شده‌است. موریل بوزر در نامه‌ای که برای چاد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا نوشته عنوان کرد: «ما شدیدا بر این باور هستیم که با توجه به آشوب، مجروحات و کشته‌شدگانی که در جریان یورش‌ها به کنگره شاهد بودیم، پنجاه و نهمین مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در ۲۰ ژانویه نیازمند یک تدبیر بسیار متفاوت‌تر نسبت به تحلیف‌های گذشته است.» شهردار واشنگتن در این نامه خواستار اعلان وضعیتی «قبل از فاجعه» برای این شهر شد و همچنین مجوز کمک از سوی دولت فدرال را نیز صادر کرد.وی همچنین خواستار اعمال تدابیر امنیتی در اطراف ساختمان کنگره و رد کردن درخواست‌ها برای برگزاری تظاهرات در این شهر شد.این در حالی است که پیشتر پایگاه اینترنتی شبکه سی‌بی‌اس نیوز گزارش داده‌بود در پی حمله به ساختمان کنگره، پلیس واشنگتن دی‌سی در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفته‌است.


پرچم آمریکا نیمه‌افراشته شد
ترامپ رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا درحالی‌که متهم به تحریک مردم در ماجرای حمله به کنگره است، دستور داد به نشانه ادای احترام به پلیسی که قربانی خشونت هواداران او شده ، پرچم آمریکا در کاخ سفید و همه ساختمان‌های دولتی و مراکز نظامی داخلی و خارجی به حال نیمه‌افراشته درآید. احساسات ترامپ در روز ۶ژانویه (۱۷دی) که هوادارانش کنگره آمریکا را تسخیر کردند بسیار متناقض بود.  از یک‌سو او آنها را تشویق به بازگشت به خانه می‌کرد و از سوی دیگر به آنها می‌گفت «دوستتان دارم» جمله‌ای که حاکی از رضایت او از اقدام هوادارانش در مخالفت با پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ بود. همزمان ترامپ که در سرکوب جنبش ضد نژادپرستی «جان‌سیاهپوستان مهم است» از اقدامات خشونت‌آمیز پلیس علیه معترضان حمایت می‌کرد در روز حمله به کنگره، خطاب به طرفدارانش گفته بود «به مردان و زنان آبی‌پوش ما احترام بگذارید.» درهرحال، اقدام اخیر ترامپ در راستای مسؤولیت گریزی وی نسبت به حملات هوادارانش به کنگره صورت گرفته است.