استقبال ایران از گفت‌وگو با کشورهای حوزه خلیج‌فارس

استقبال ایران از گفت‌وگو با کشورهای حوزه خلیج‌فارس


حسن روحانی، رئیس‌جمهوری‌اسلامی ایران از کشور قطر به عنوان دوست و همسایه خوب ایران در منطقه نام برد و بر ضرورت توسعه مناسبات دو کشور در همه زمینه‌ها به‌ویژه روابط تجاری و اقتصادی تاکید کرد. روحانی در دیدار وزیرخارجه قطر، با اشاره به تحولات اخیر در منطقه و ضرورت توسعه همکاری‌های مشترک بین تهران و دوحه عنوان کرد: روابط دو کشور در سال‌های گذشته بسیار خوب و رو به گسترش بوده و با ایجاد شرایط جدید بین‌المللی باید از فرصت‌های ایجاد شده برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌ها استفاده شود. وی همچنین با اشاره به توافقات حاصل شده در سفر سال‌گذشته امیر قطر به ایران و توافق‌های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن این توافقات تاکید کرد و گفت: ایران و قطر می‌توانند در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی، گردشگری همکاری‌ها را گسترش دهند و بخش‌های خصوصی دو کشور نقش مهمی در این راه ایفا می‌کنند.
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که پیشرفت هر کشوری در منطقه با برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه حاصل خواهدشد، با استقبال از گفت‌وگو و همکاری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، تاکیدکرد: همچنان بر طرح ابتکار صلح هرمز پایبند هستیم و معتقدیم صلح و ثبات در منطقه جز در سایه همکاری، همراهی و گفت‌وگو میان کشورهای منطقه به‌دست نخواهدآمد و این کشورهای منطقه هستند که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.
روحانی در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در کشور آمریکا و پایان ترامپیسم در این کشور و اعلام سیاست‌های متفاوت از سوی دولت جدید این کشور از جمله تمایل به بازگشت به برجام، تصریح کرد: امروز برای همه دنیا ثابت شده که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و دولت جدید آمریکا چاره‌ای جز جبران اشتباه‌های دولت قبل و عمل به تعهدات قانونی ندارد. رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا و بازگشت به قطعنامه 2231 شورای‌امنیت‌سازمان‌ملل از سوی این کشور، گفت: هر زمانی که آمریکا تحریم‌های غیرقانونی را لغو و به قانون بازگردد، بلافاصله ایران هم به همه تعهدات خود در قالب برجام بازخواهدگشت.