پیگیری امدادرسانی به زلزله‌زدگان

گزارشی از سفر رئیس دستگاه قضا به استان کهگیلویه و بویراحمد

پیگیری امدادرسانی به زلزله‌زدگان

حجت‌الاسلام  والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، دیروز در بیست و دومین سفر استانی خود در صدر هیاتی قضایی، به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد. دستور وی برای احیای کارخانه قند یاسوج همچنین بازدید از مناطق زلزله‌زده سی‌سخت از جمله برنامه‌های رئیس دستگاه قضا در این  سفر بود.
از زمان آغاز ریاست رئیسی در دستگاه قضایی، تعداد زیادی از کارخانه‌های تولیدی در سراسر کشور با اقدام به‌موقع قوه‌قضاییه از خطر تعطیلی عبور کرده یا به مدار تولید بازگشته‌اند و به این ترتیب بسیاری از کارگرانی که در نتیجه تعطیلی کارخانه‌ها بیکار شده بودند دوباره مشغول کار شدند.
از جمله این کارخانه‌ها می‌توان به کارخانه آسفالت سیریز زرند کرمان، کارخانه لبنیات افتخار گلستان، شرکت تولید آجر سفال گرگان، کارخانه فرآوری زیتون در شهرک صنعتی مینودشت، کارخانه آجر سفال گنبدکاووس، تنها کشتارگاه استان ایلام و ده‌ها کارخانه دیگر اشاره کرد.
در سفر قبلی رئیس دستگاه قضا به گیلان نیز شاهد رسیدگی به وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران و رشت الکتریک بودیم.
رئیسی در جریان سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در حضور خبرنگاران از کارخانه قند یاسوج که در پی واگذاری‌های غیراصولی تعطیل شده بود، بازدید کرد و با چند نفر از نمایندگان کارگران این کارخانه که مدت پنج سال از تعطیلی آن می‌گذرد، گفت‌وگو کرد. این بازدید موجب بازگشت ۱۰۰۰ کارگر به محل کار و شکسته شدن پلمب کارخانه شد.
وی با بیان این‌که کارخانه قند یاسوج با وسعت 42هکتار به عنوان یک مرکز تولیدی بزرگ در کشور نباید تعطیل می‌شد، بیان کرد: گذشت پنج سال از تعطیلی این کارخانه و راه‌اندازی نشدن مجدد آن، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
رئیسی ادامه داد: با همکاری مسؤولان محلی و دادگستری، معامله واگذاری کارخانه قند یاسوج ابطال و کارخانه از شخصی که با ثمن بخس آن را دریافت کرده بود پس گرفته شده و پلمب کارخانه نیز شکسته شد.
رئیس قوه‌قضاییه ضمن ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی مجدد کارخانه قند یاسوج با همت کارگران و همکاری استاندار و مسؤولان محلی و امام جمعه یاسوج گفت: استاندار و رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفته‌اند در اینجا نیروی کار تا هزار نفر قابل افزایش است. به ناروا و ناحق نباید کارخانه‌ای در این وضعیت تعطیل شود. به هیچ عنوان این امکانات مجاز به توقف نبوده و با اقداماتی که دستگاه قضایی با همکاری استانداری انجام داده است، ان‌شاءا... ظرف مدت بسیار کوتاهی چرخ‌های تولید در این کارخانه به‌راه خواهد افتاد.
رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که امید داریم کارخانه قند یاسوج دوباره به تولید بازگردد و پس از پنج سال تولید در آن از سر گرفته شود، گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد این کارخانه و امثال آن که ثروت ملی محسوب می‌شود، تعطیل شوند.
وی با اشاره به لزوم تلاش مسؤولان بانکی برای راه‌اندازی مجدد کارخانه قند یاسوج گفت: از مسؤولان بانکی می‌خواهیم در ارتباط با راه‌اندازی دوباره این ثروت ملی هر آنچه در توان دارند به صحنه بیاورند تا کارخانه قند یاسوج در سال جهش تولید، جلوه جهش تولید شود.
رئیسی به آمار اشتغال ۳۰۰ نفری کارخانه قند یاسوج قبل از تعطیلی اشاره کرد و افزود: اشتغال ۳۰۰ نفره این کارخانه بیش از ۴۰ هکتاری می‌توانست درصورت راه‌اندازی صنایع جانبی به بیش از هزار نفر برسد. راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج، هم می‌تواند اشتغال‌زایی قابل توجهی داشته باشد و هم در راستای جهش تولید در کشور موثر واقع شود.
وی تصریح کرد: در جایی که خاک، آب، زمین و هوا مساعد است، سخن گفتن از بیکاری و عدم اشتغال، درست ندیدن نعمت‌های خداوند است.
رئیس قوه‌قضاییه با بیان این‌که نباید به کسی که دنبال منافع خودش است میدان داده شود، گفت: یکی از بخش‌هایی که باید در این رابطه فعال شود رسانه‌ها هستند که می‌توانند با پیگیری‌های خود، مانع به تاراج رفتن سرمایه‌های کشور باشند؛ البته مسؤولان نیز باید وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند.
وی با بیان این‌که استان کهگیلویه و بویراحمد دارای جوانان خوشفکر و کارآمدی است، تاکید کرد نیروی انسانی کارآمد، بهترین سرمایه برای افزایش تولید هستند.
 بازدید از مناطق زلزله زده سی‌سخت
رئیس دستگاه قضا همچنین در این سفر از مناطق زلزله زده سی‌سخت بازدید کرد.
گلایه مردم از خدمات‌رسانی دستگاه‌های اجرایی و درخواست از رئیس عدلیه برای نظارت بر امور مطرح شد و رئیسی دادستان و سازمان بازرسی را موظف به نظارت و پیگیری رفع نیازمندی‌های مردم کرد. از جمله خانه‌های تخریب شده که مورد بازدید رئیس قوه‌قضاییه قرار گرفت، منزل مادر و خواهر شهید موسوی در سی‌سخت بود. رئیسی در جریان این بازدید گفت: برنامه سفر من به کهگیلویه و بویراحمد از قبل تنظیم شده بود، اما حالا که زلزله آمد در سفر به این استان، وظیفه خودم می‌دانستم برای ابراز همدردی با مردم و بررسی از نزدیک اوضاع اینجا بیایم و بدانید در کنار شما خواهم بود.  رئیس دستگاه قضا افزود: در شورای اداری استان، نیازمندی‌های شما را با اولویت دنبال خواهم کرد.
وی گفت: زلزله منطقه سی‌سخت همه را نگران کرد که الحمدلله شاهد اقداماتی در حوزه امدادرسانی به زلزله‌زدگان هستیم. درخواست ما هم از آقای استاندار و هم مدیران که درگیر خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان هستند این است که حضور در مناطق زلزله‌زده و پیگیری کار زلزله‌زدگان را اولویت دهند، چراکه خدمت به آنها امروز اولویت دارد.
 گفت‌وگوی چهره به چهره با زندانیان
در ادامه این سفر رئیس دستگاه قضا با حضور در زندان مرکزی استان کهگیلویه و بویراحمد از بندها، بخش‌ها، بهداری، کارگاه‌های آموزشی و حرفه‌آموزی این زندان بازدید کرد و به گفت‌وگوی چهره به چهره با زندانیان پرداخت.
وی در این بازدید از نزدیک در جریان مسائل زندان و همچنین چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در داخل ندامتگاه قرار گرفت.
رئیس قوه‌قضاییه سپس در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید از بخش‌های مختلف زندان مرکزی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج گفت: در این زندان اقدامات خوبی در راستای اشتغال زندانیان انجام شده است. بر اساس آمار ارائه‌شده، ۶۰درصد زندانیان زندان مرکزی کهگیلویه و بویراحمد مشغول به کار و حرفه‌آموزی هستند که آمار خوبی است.
رئیسی با تاکید بر لزوم انجام اقدامات بیشتر در جهت اصلاح مجرمان و زندانیان تصریح کرد: باید بخش‌های مختلف کمک کنند تا نرخ جرم در کشور پایین بیاید. وی در ادامه با اشاره به اقدام یکی از سربازان در جهت آزادی زندانیان بیان کرد: در خبرها خواندم یک سرباز حقوق سربازی خود را به آزادی یک زندانی اختصاص داده که اقدام ارزشمندی است؛ چراکه در دین ما، خوبی به دیگران ارزش محسوب می‌شود و انسان باید نسبت به دیگران توجه داشته باشد. حقوق سربازی ناچیز است، اما این نگاه و کاری که ستاد دیه، علما، خیرخواهان و خیران انجام می‌دهند قابل توجه است.
 دیدار با اقشار مختلف مردم
همچنین رئیس دستگاه قضا در دیدار با اقشار مختلف مردم استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به مانع تراشی‌های همیشگی دشمنان در مسیر رونق تولید در کشور، بیشترین تحریم‌های ظالمانه آنها علیه ملت ایران را در حوزه‌های هسته‌ای و نظامی عنوان کرد و گفت: با این وجود هر روز شاهد پدیده‌ای نو در بازار صنایع نظامی و دفاعی کشور هستیم و در حوزه هسته‌ای نیز حرف برتر را برای گفتن داریم.
رئیسی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص لزوم برداشته شدن همه تحریم‌ها گفت: ملت ایران نسبت به مواضع خود جازم هستند. جزم مواضع، مبتنی بر داشته‌های قوی است که الحمدلله کشور ما از این داشته‌ها و سرمایه‌ها برخوردار است.
وی روحیه تلاش مضاعف را برای همه صاحب‌منصبان در نظام اسلامی ضروری دانست و ضمن بیان این نکته که تجارب و موفقیت‌های ما در گام اول انقلاب بسیار زیاد بود، افزود: این تجربیات باید چراغ راه ما برای گام دوم انقلاب اسلامی برای برخورداری از رشد و بالندگی کشور باشد.