شانس بازگشت به اعتیاد  80 درصد به بالا

شانس بازگشت به اعتیاد 80 درصد به بالا


با این‌که سازمان ملل قدردان ماست، با این‌که این سازمان فرق می‌گذارد میان ایران و چند کشور جهان که مصرف کانابیس‌ها (ماری‌جوانا، حشیش و گل) را آزاد کرده‌اند و تفاوت قائل است میان ما و سه کشور اروپایی که به تنهایی50 درصد از فروش مجازی مواد‌مخدر را در دست دارند ولی ما به عنوان ایران، به عنوان کشوری که پهلو به پهلوی اصلی‌ترین تولیدکننده مواد مخدر سنتی و صنعتی جهان داده،‌ هر اندازه از ما تحسین شود هنوز مصائب خاص خود را داریم.
نشست خبری دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همواره مجالی است برای ذکر این مصائب؛ آن هم مصائبی که معمولا تکراری است، مثل تاثیر تحریم‌ها بر مقابله ایران با مواد مخدر که صبح دیروز اسکندر مومنی بار‌دیگر به آن اشاره کرد.
از مصائب دیگر اما که دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همواره بر آن تاکید دارد و دیروز نیز تاکید داشت، قانون مبارزه با مواد مخدر کشورمان است که به گفته او نیازمند اصلاح فوری است ولی به دلایلی هنوز اصلاح نشده‌است.
 این‌که چرا این اصلاح انجام نمی‌شود و این‌که آیا کسانی مخالف این اصلاحند و در مسیر، سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی می‌کنند، سوال خبرنگار جام‌جم از دبیرکل بود که او البته مثل اغلب موارد با احتیاط درباره‌اش  اظهارنظر کرد.
مومنی گفت: هیچ‌کسی بر سر اصلاح قانون مانع‌تراشی نمی‌کند اما چون لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر اواخر مجلس قبل مطرح و بر سرش توافق‌هايی شد، انتظار داریم فرآیندها در مجلس جدید نیز تسریع شود.
بلاتکلیفی این لایحه به این دلیل مهم است که مقابله با توزیع مواد مخدر، پیشگیری و حتی شیوه نگهداری از معتادان را متحول می‌کند. مومنی دیروز با اشاره با این لایحه بلاتکلیف وعده داد که اگر لایحه تبدیل به قانون و اصلاحات مورد نظر در آن اعمال شود در عرض سه سال، تحول در حوزه اعتیاد را خواهیم دید که یکی از این تحولات، افزایش مانایی معتادان در چرخه درمان و در نتیجه موثرتر بودن درمان‌آنهاست.
اکنون طبق آمارهای رسمی و مورد استناد مومنی، بیش از 80 درصد معتادان بعد از درمان دوباره سمت مواد کشیده می‌شوند و به تعبیر دبیرکل ستاد، این چرخه معیوب فقط منابع مالی را هدر می‌دهد.
مواد پرطرفدار
شیشه گران شده‌ و تریاک هم گران شده؛ مومنی می‌گوید انواع مواد از سنتی تا صنعتی همگی گران شده است ولی با این حال تریاک، حشیش، شیشه و هروئین به ترتیب بیشترین مصرف را در کشور دارند و میل به مصرف آنها افزایشی است.
در این میان با وجود گران شدن انواع مواد افیونی، آمار زنان معتاد در کشورمان نیز افزایش یافته که این پاسخ دیروز دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به سؤال جام‌جم بود.
مومنی گفت: مصرف مواد مخدر میان زنان کشور رو به بالاست اما جمعیت زنانی که مواد مصرف می‌کنند هنوز کم است. به عبارت دیگر زنان معتاد 6 درصد جمعیت معتادان کشور را شامل می‌شوند و 94 درصد بقیه معتادان، مرد هستند.
این درحالی است که به گفته مومنی اگر جمعیت زنان معتاد را در سال‌های گذشته با اکنون مقایسه کنیم جمعیت آنها نسبت به خودشان افزایش یافته به این معنی که اکنون 0/6 درصد از بانوان ایرانی سمت مواد مخدر‌می‌روند.
در این میان گرچه رابطه زنان و مواد مخدر دلسردکننده است ولی به گفته اسکندر مومنی رشد شیوع مصرف موادمخدر میان دانش‌آموزان کاهش یافته که مطابق تفسیر او این کاهش نتیجه اجرای طرح یاریگران زندگی در حدود 40 هزار مدرسه و آموزش مهارت‌های زندگی و توان نه گفتن به 4/5‌میلیون دانش‌آموز از طریق شبکه آموزشی
 شاد است.